به روز شده در: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 02
یک افتضاح دیگر در کارنامه صدا و سیما؛
موضوع تبلیغات محصولات سلامت محور نیز یکی از موضوعاتی است که طی روزهای اخیر جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد، به طوری‌که صدا و سیما به تبلیغ محصولی در خصوص درمان ریزش مو پرداخت که مجوزی از سازمان غذا و دارو نداشت در کنار این پزشکان سطح دو در تلویزیون محصولات ناکارآمد را تبلیغ می کنند.

به گزارش گذار نیوز به نقل از فارس، موضوع دریافت هزینه از پزشکان برای حضور در برنامه‌های صدا و سیما هر از چندگاهی مورد انتقاد کارشناسان و مردم جامعه قرار می‌گیرد، پزشکانی که با قراردادهای میلیونی در این برنامه‌ها حضور پیدا کرده و اقدام به تبلیغ برخی از محصولات می‌کنند.

چند روز قبل بود که نمونه‌ای از این قراردادها در فضای مجازی منتشر شد و همین موضوع واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. نکته قابل تأمل اینجاست که بنا بر اظهارات مسؤولان وزارت بهداشت و کارشناسان برخی از این پزشکان افراد برجسته‌ای نبوده و تنها با هدف تبلیغ محصولات در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

حریرچی معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تاثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه‌های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه‌های گفتگو محور در روزنامه‌ها و صدا و سیما منتشر می‌شوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند؛ چرا که برخی مردم تصور می‌کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می‌کند، قطعا پزشک حاذق و برجسته‌ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ در حالی‌که اکثر پزشکانی که در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا می‌کنند در سطح متوسط هستند.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طبق ماده ۸ همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، توضیح داد: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود؛ چرا که طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است؛ چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند. اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی‌شود.

چندی پیش نیز جمشیدی، رئیس انجمن روماتولوژی شیوه‌های درآمدزایی صدا و سیما را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدا و سیما در یک برنامه خاص از برخی پزشکان پول می‌گیرد و آنها را دعوت می‌کند.

وی افزود: این موضوع درحالی است که برخی از این پزشکان دعوتی صدا و سیما پرونده‌های سنگین در نظام پزشکی دارند و رسانه ملی برای دعوت از پزشکان هیچ نظرخواهی از نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی نمی‌کند. همین برنامه به خود من زنگ زده و عنوان کرد که ۱۰ میلیون تومان بده و ۲۰ دقیقه هر چه می‌خواهی بگو.

تبلیغ کالاها توسط پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما جرم است

ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در خصوص حضور برخی از پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما و تبلیغ برخی از کالاها، اظهار داشت: مایه تأسف است که صدا و سیما با دریافت هزینه‌های گزاف از برخی از پزشکان اقدام به تبلیغات برخی از کالاها می‌کند.

وی افزود: بنا به گفته حضرت امام خمینی (ره) صدا و سیما باید دانشگاه باشد و درآمدزایی از این طریق به وسیله رسانه ملی تأسف‌آور است.

رئیس جامعه جراحان ادامه داد: تبلیغ کالاها توسط پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما جرم و ضد ارزش است، پزشکی که این کار را می‌کند تخلف انجام داده و دارای مجازات است.

فاضل توضیح داد: این موضوع باعث شده افراد سودجو در این برنامه‌ها شرکت کنند و اقدام به تبلیغات برخی از کالاها به صورت سفارشی کنند، نظام پزشکی در این زمینه اقدامات و رایزنی‌ها را برای جلوگیری از این موضوع انجام داده است و امیدواریم در آینده شاهد بروز چنین اتفاقاتی در رسانه ملی نباشیم.

موضوع تبلیغات محصولات سلامت محور نیز یکی از موضوعاتی است که طی روزهای اخیر جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد، به طوری‌که صدا و سیما به تبلیغ محصولی در خصوص درمان ریزش مو پرداخت که مجوزی از سازمان غذا و دارو نداشت.

همچنین حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص توضیح داد: رئیس سازمان نظام پزشکی در کمیسیون بهداشت این گلایه را مطرح کرد که علی‌رغم اعلام به سازمان صدا و سیما توجهی به این موضوعات نشده است و ما معتقد هستیم که باید سازمان صدا و سیما به طور معمول قبل از تبلیغ هر نوع مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت مردم استعلام لازم را از وزارت بهداشت دریافت کند که در صورت تایید در تلویزیون تبلیغ پخش شود. ما قطعا در این باره مکاتبات لازم را با سازمان صدا و سیما خواهیم کرد و تاکید می‌کنیم که نظر وزارت بهداشت قبل از پخش هر نوع تبلیغ پخش شود.

حال با توجه به اظهارات مسؤلان و پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی از این پس باید دید حضور پزشکان و تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی با نظر کارشناسان و متخصصان سازمان نظام پزشکی انجام خواهد شد؟ یا همچنان برخی از این افراد با هدف درآمدزایی در صدا و سیما حضور یافته و با پرداخت مبالغ سنگین اقدام به تبلیغات کالاها خواهند کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: