به روز شده در: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۴
کد خبر: ۱۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 17
ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای مسلمان به فرصتی برای صنعت گردشگری تبدیل شده اما در ایران و استان فارس توجه جدی به آن نمی‌شود.
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، با یک جستجوی ساده اینترنتی متوجه می‌شویم که کشورهایی مانند مالزی و ترکیه برای ماه مبارک رمضان نیز تورهای ویژه این ماه را معرفی کردند. آئین‌های ویژه ماه رمضان در این کشورها به عنوان جاذبه‌های اصلی معرفی شده است. 

ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای مسلمان به فرصتی برای صنعت گردشگری تبدیل شده اما در ایران با وجود اینکه مراکز اقامتی مانند هتل‌ها تخفیفات 20 تا 40 درصدی نیز ارائه می‌کنند اما  با کاهش چشمگیر سفرها روبه‌رو است. 

بررسی میدانی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز نشان از کسادی بازار آنها در ماه رمضان حکایت دارد اما چگونه است که در دیگر کشورهای مسلمان این ماه تبدیل به یک جاذبه گردشگری برای دیگر مسلمانان می‌شود ولی ایران و به ویژه استان فارس با وجود جاذبه‌های مذهبی در کنار آئین‌های رمضانی بسیار نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند.

تعریف بسته سفر ویژه ماه رمضان 

علی نیری، کارشناس گردشگری که مدیریت امور گردشگری و زیارت شهرداری شیراز را نیز بر عهده دارد، معتقد است که در گردشگری معنوی و فرهنگی میراث ناملموس این اندازه جذاب هستند که تبدیل به ثروت شوند. 

وی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام می‌کند که برای بهره بردن از این آئین‌ها هر کدام از آنها باید تبدیل به بسته تصویری شوند تا گردشگر با آنها آشنا و ابزاری برای جذب گردشگر شود. مستندسازی، فیلم و اجراهای خیابانی از مواردی است که این کارشناس گردشگری و شیرازشناسی برای تصویری کردن آئین‌ها بیان می‌کند اما در این حوزه آنگونه که باید کار نشده تا بتواند به اقتصاد گردشگری کمک کند. 

موضوع دیگری که نیری مطرح می‌کند این است که در معرفی تورها پکیج‌ها اغلب ساده و دم‌دستی هستند به عبارتی در یک بسته سفر که تعریف می‌شود جایی برای ماه رمضان  قرار داده نمی‌شود یا اصولا توجهی به میراث ناملموس برای جذب گردشگر نمی‌شود. 

مدیر امور گردشگری و زیارت شهرداری شیراز معتقد است باید پکیج ویژه ماه رمضان تعریف شود که از خلال آن هم تورگردان‌ها، هم هتل‌ها و هم هنرمندانی که اجرا و مستندسازی آن را انجام می‌دهد منتفع می‌شوند. 

وی برای بیان جایگاه شیراز در امورات مذهبی به سخنان ابن بطوطه در سفرش به شیراز استفاده می‌کند که گفته بود در بهترین صوت‌های قرآن را در شیراز شنیده است. 

نیری در نهایت با اشاره به ظرفیتی که اماکن مذهبی در شب دارند، می‌گوید: نیاز است که در حوزه سیاست‌گذاری گردشگری متولیان امر بسته‌های سفر ماه رمضان را بگنجانند و پیش از آن تولید محتوا کنند. 

افزایش ماندگاری گردشگر با استفاده از ماه رمضان 

محسن عامری،  مدرس دانشگاه شیراز در رشته مدیریت جهانگردی و هتلداری نیز در گفت‌وگو با تسنیم به بیان راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت ماه رمضان برای رونق گردشگری می‌پردازد. به گفته وی در دنیا چنین است که در فصل‌های کم گردشگر که متاثر از آب و هوا یا شرایط خاص آئینی مانند ماه رمضان است، گردشگری رویداد برای رونق این صنعت انتخاب می‌شود. 

این استاد دانشگاه کشور آلمان را به عنوان مثال ذکر می‌کند که به دلیل سرما در فصل زمستان گردشگران کمتری دارد اما تمامی نمایشگاه‌های خود را در این فصل برگزار می‌کند تا از طریق رویدادی چون نمایشگاه گردشگران را به کشور خود بکشاند. 

مثال دیگر عامری کشورهای امارات و قطر است که به دلیل گرمای هوا در نیمی از سال گردشگری ندارند اما با قرار دادن رویدادهای مختلف در این فصول تلاش می‌کنند تا کمبود گردشگر خود را جبران کنند. 

وی معتقد است که در استان فارس و شهر شیراز نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی شود و حداقل برای سال آینده در دستور کار قرار بگیرد. یکی از راهکارهایی که این استاد دانشگاه شیراز مطرح می‌کند برگزاری جشنواره‌ رمضان با برنامه‌های مختلفی چون معرفی خوراک‌ها و آداب‌ها است که همراه با ارائه تخفیفات می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد. 

عامری همچنین به ایده برخی از کشورهای مسلمان در تهیه بسته‌های سفر 10 روزه اشاره می‌کند تا روزه‌داری گردشگران نیز دچار مشکل نشود و از این فرصت ماندگاری گردشگری را نیز افزایش داد. 

قطعا استان فارس با وجود تنوع در خوراک‌های ماه رمضان، آداب و رسوم و اماکن مذهبی که دارد می‌تواند با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح از فرصت ماه رمضان نیز برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری استفاده کند، موضوعی که طی سال‌ها مغفول مانده و توجهی به آن نشده است. 

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ ش

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: