تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش مدارس غیردولتی در ایجاد فاصله طبقاتی بین دانش آموزان گفت‌: تحقیقاتی در وزارت آموزش و پرورش انجام شده که نشان می دهد ۸۲٫۶ درصد دانش آموزان مدارس غیردولتی فرزندان کارمندان دولت، اساتید دانشگاه و مدیران دولتی هستند. به گزارش ایسنا، مجتبی زینی […]



مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش مدارس غیردولتی در ایجاد فاصله طبقاتی بین دانش آموزان گفت‌: تحقیقاتی در وزارت آموزش و پرورش انجام شده که نشان می دهد ۸۲٫۶ درصد دانش آموزان مدارس غیردولتی فرزندان کارمندان دولت، اساتید دانشگاه و مدیران دولتی هستند.

به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند درباره طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: مبنای آن چیزی که تحت عنوان خرید خدمات از مدارس غیردولتی سه سال پیش کلید خورد، این بود که در مناطقی که آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و امکانات دولتی اجازه نمی دهد  مدارس دولتی از معلمان متخصص استفاده کند، از ظرفیت موسسان برای این مدارس استفاده کنیم.

وی افزود: در سال اول اجرای برنامه، با حرف و حدیث‌هایی مواجه شدیم بدون اینکه این خدمت از سوی منتقدان مورد بررسی قرار بگیرد. درحالی که نتایج مثبتی داشت و مدارس چند پایه‌ای یک پایه شدند و مدارس دوشیفته، تک شیفته شدند و ۳۰۰۰ بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته در سال اول برنامه شاید برخی انتقادات طبیعی بود اما پس از سه سال اگر کسی کوچکترین تخصصی در آموزش و پرورش داشته باشد و به این مدارس سر بزند خواهد دانست که این طرح چه خدمتی به مدارس دولتی در مناطق محروم ارائه کرده است ادامه داد: سال به سال نتایج این طرح را در مدارس مجری احصاء کردیم.

زینی وند ادامه داد: این طرح بسیار موفق بود و آنچه به عنوان خصوصی سازی مطرح شد، عبارتی بود که از سوی منتقدان خلق شد در صورتی که چیزی به نام خصوصی سازی وجود نداشت.

وی در پاسخ به اظهارات سلیمی، نماینده مجلس درباره اجرای طرح درمناطق برخوردار شهری اظهار کرد: شروطی برای خرید خدمات داشتیم که مهمترین آن وجود مدرسه در منطقه محروم است. به هیچ عنوان در منطقه مرفه خرید خدمات نداریم و اگر یک مورد هم سراغ دارند بگویند تا ما آن را تعطیل کنیم. در تهران نیز ما این طرح را در حاشیه‌های شهر که کمبود شدید داشتند، اجرا کردیم.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری همچنین درباره مغایرت تاسیس مدارس غیردولتی با اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی مخالف ممنوعیت تاسیس مدارس غیردولتی نیست. در سال ۶۷ از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره سوال می شود و سخنگوی شورای نگهبان همین موضوع را تایید می کند.

زینی وند ادامه داد: تاریخچه مدارس غیردولتی به قدمت مدارس دولتی است و پس از انقلاب در زمانی که مدارس دولتی ما در همین تهران ۴ شیفته بودند مجلس با هدف افزایش کیفیت آموزشی و موافقت حضرت امام، قانون مدارس غیردولتی را تصویب کرد.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات سیف پور، استاد دانشگاه مبنی بر اینکه «آموزش و پرورش قرار بود در سیر آموزشی تبعیض ایجاد نکند و اکنون چه کسی پاسخگوی این فاصله طبقاتی است؟ شما دانش آموزان را در معرض آزمون و خطا قرار ندهید و سرنوشت آنها را آزمایش نکنید» گفت: اکنون مشکل این است که در بررسی فلسفه وجودی مدارس غیردولتی نگاه ما تک بعدی است و اعلام می کنیم که فاصله طبقاتی ایجاد کرده ایم. تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد ۸۲٫۶ درصد از دانش آموزان مدارس غیردولتی فرزندان کارمندان دولت، اساتید دانشگاه و مدیران دولتی بودند و فقط ۱۷٫۴ درصد فرزندان، صاحبان مشاغل آزاد بودند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا افزودن به مدارس غیرانتفاعی مصلحت است؟ اظهار کرد: ما ۱۰ درصد مدارس کشورمان غیردولتی هستند در حالی که نرم دنیا ۲۰ و ۳۰ درصد است. همچنین برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش الگوی تعیین شهریه را اجرا و بر مبنای ۱۳ شاخص هزینه تمام شده را محاسبه کردیم. نگرانی از پولی شدن مدارس خرید خدمت برای اولیاء وجود ندارد و آنها به هیچ عنوان شهریه‌ای نمی پردازند.


انتهای پیام



منبع:ایسنا

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس