تاریخ انتشار: ۱۹ شهر ۱۳۹۵

به گزارش ایسنا ـ منطقه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی در نشست هم‌اندیشی قطب ۳ کشوری این ستاد در شهرستان خرم‌آباد به تدوین ۱۵۶برنامه برای اولین‌بار در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: سه برنامه و ۱۳ فعالیت از این برنامه‌ها مربوط به ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است که به استان‌ها ابلاغ […]



به گزارش ایسنا ـ منطقه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی در نشست هم‌اندیشی قطب ۳ کشوری این ستاد در شهرستان خرم‌آباد به تدوین ۱۵۶برنامه برای اولین‌بار در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: سه برنامه و ۱۳ فعالیت از این برنامه‌ها مربوط به ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است که به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: افزایش مدارس علوم و معارف اسلامی، اجرا و تعمیم طرح امین، استفاده از طلاب علوم دینی در خدمت دوره ضرورت با اولویت سرپرست مدارس شبانه‌روزی از جمله برنامه‌هایی است که در این ستاد مورد توجه قرار گرفته است.

ملکی با اشاره به محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه و قانون اساسی و سند بالادستی آموزش و پرورش است و باید تمام فعالیت‌ها و برنامه ها بر مبنای این سند تدوین و اجرایی شود اگر بخواهیم به اهداف سند تحول بنیادین برسیم باید مبانی نظری این سند را بشناسیم .

حجت‌الاسلام ملکی در ادامه مسئولیت ستادهای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و شهرستان‌ها را مهم برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌های ستاد به تایید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیده و مسئولیت اجرای آن با استان‌ها و شهرستان‌هاست.

وی در ادامه به تاثیرگذار بودن دیدار دانش‌آموزان با علما و مراجع تقلید اشاره و افزود: این دیدارها ازجمله برنامه‌های ستاد در سراسر کشور است.

این مسئول بر به‌کارگیری ۵۰۰ طلبه در مدارس شبانه‌روزی کشور تاکید کرد و گفت: این طلاب خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه‌روزی سپری خواهند کرد که سهم استان لرستان هم ۱۳طلبه است.

ملکی در ادامه با تاکید بر ضرورت تربیت دینی دانش‌آموزان، گفت: هم اکنون طرح امین در حدود ۲۲۰۰ مدرسه کشور در حال اجراست.

وی ادامه داد: برای این‌که بتوانیم همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش را اثر بخش‌تر کنیم باید برنامه مدون این راه را اجرا کنیم.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش کشور در ادامه تاکید کرد: حوزه و آموزش و پرورش باید به‌عنوان یک فرایند هدفمند، جهت‌دار و اثرگذار رسالت خود را انجام دهند و برای تحقق این امر باید براساس سند تحول بنیادین این بخش عمل شود.

وی با اشاره به این‌که باید روش‌های تحول بنیادین را برای حوزه و آموزش و پرورش تبیین و تشریح کنیم، تصریح کرد: تحول بنیادین چتر گسترده‌ای است که باید همه ارکان تربیتی آموزشی را تحت حمایت خود قرار دهد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان این‌که مبنای سکوی تحول بنیادین و پرورش تربیت دینی باید بر مبنای آیات قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) است، اظهارکرد: این مبنای دینی و پیاده کردن این مبنا در زندگی می‌تواند زندگی ما را به حیات طیبه رهنمون سازد.

حجت‌الاسلام ملکی با بیان این‌که در حیات طیبه الهی زندگی رنگ و بوی خدایی و معنوی خواهد داشت، افزود: در این حیات امنیت اجتماعی بالاست و زندگی انسان‌ها بدور از هر گونه سلطه، استعمار، استکبار و استثمار خواهد بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، دوری از اسراف و تبذیر را از دیگر ویژگی‌های حیات طیبه برشمرد و یادآور  شد: در حیات طیبه، تأمین معاش برای انسان دغدغه نیست و آرامش جسمی و روانی او تضمین خواهد بود.

این محقق حوزوی با اشاره به این‌که برای رسیدن به شاخه‌های حیات طیبه باید ارائه برنامه‌های تربیتی اخلاقی بر مبنای قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) باشد، اظهارکرد: برای تبیین سبک اخلاقی معرفتی در جامعه باید فطرت‌مداری و عقل‌محوری براساس آموزه‌های قرآنی باشد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به این‌که اجرای برنامه‌های تربیتی منسجم و هدفمند یکی از اهداف این ستاد است، بیان کرد: در اجرای برنامه‌های همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید به‌دور از پرهیز و اکراه، نگاه تربیتی اسلامی را در دانش‌آموزان اجرا کنیم.

ملکی پرهیز از عاطفه‌گرایی و ایمان‌گرایی صرف را نیز از دیگر راهکارهای تحقق سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و اضافه کرد: در اجرای برنامه‌های این ستاد باید اصل توازن و اعتدال را در همه جنبه‌ها در نظر گرفت.

وی، توجه به اولویت‌های اجرای برنامه‌ها را از دیگر موارد اجرای سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: حوزویان و مربیان امر تعلیم و تربیت باید با مطالعه سرفصل‌های این سند و تشریح برنامه‌ها در جهت اجرای برنامه‌ها همت خود را به‌کار گیرند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اجرای طرح امین از جمله طرح‌های موفق حوزه و آموزش و پرورش است، افزود: در سال ۹۱ ـ ۹۲ تعداد مدارس امین ۵۰ مدرسه بود، اما هم اکنون تعداد مدارس امین کشور به۲۲۰۰ مدرسه رسیده است که این نشان از موفقیت برنامه‌های مشترک حوزه و آموزش و پرورش است.


انتهای پیام



منبع:ایسنا

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس