تاریخ انتشار: ۱۷ شهر ۱۳۹۵

[ad_1] در سوانحی که از سال ۱۹۵۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، در روند حمل خودرو با کشتی اتفاق افتاده‌اند، نزدیک ۲ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در سوانحی که از سال ۱۹۵۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، در روند حمل خودرو اتفاق افتاده‌اند، نزدیک ۲ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از […]

[ad_1]

در سوانحی که از سال ۱۹۵۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، در روند حمل خودرو با کشتی اتفاق افتاده‌اند، نزدیک ۲ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در سوانحی که از سال ۱۹۵۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، در روند حمل
خودرو اتفاق افتاده‌اند، نزدیک ۲ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست
داده‌اند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، کشتی‌های «رو-رو» که به‌طور همزمان به حمل خودرو و مسافر می‌پردازند، گاهی با حوادثی همچون غرق
شدن، وارونگی، آتش‌سوزی روبه‌رو می‌شوند که برخی از آن‌ها به دلیل بارگیری غیراصولی آن‌هاست.

  سانحه کشتی «MV Princess Victoria»، سال ۱۹۵۳، ۱۳۳ کشته

«MV
Princess Victoria» که قابلیت حمل هزار و ۵۰۰ مسافر را داشت، یکی از
نخستین نمونه‌های کشتی‌های «رو-رو» بود. این کشتی که در سال ۱۹۴۷ ساخته شده
بود، در مسیر اسکاتلند به ایرلندشمالی سرویس‌دهی می‌کرد. ویکتوریا، در
گردبادی شدید در ۳۱ ژانویه سال ۱۹۵۳ در اروپا، با گرفتن جان ۱۳۳ نفر، غرق
شد. این سانحه، مرگبارترین فاجعه دریایی در آب‌های بریتانیا، پس از جنگ
جهانی‌دوم به حساب می‌آید.

  سانحه کشتی «SS Heraklion»، سال ۱۹۶۶، ۲۰۰ کشته

«SS
Heraklion»، که در برخی منابع با نام «Iraklion» شناخته می‌شود، یک کشتی
حمل خودرو بود که در مسیر چانیا – پیرائوس، بندر اصلی شهر آتن یونان، و
پیرائوس-
ایراکلیو، در خلال سال‌های ۶۶-۱۹۶۵به تردد می‌پرداخت. این کشتی که در ۸
دسامبر ۱۹۶۶، در دریای اژه واژگون و غرق شد، مرگ بیش از ۲۰۰ نفر را رقم زد.

  سانحه کشتی «TEV Wahine»، سال ۱۹۶۸، ۵۲ کشته

«TEV
Wahine» یک کشتی «رو-رو» دوپیچی توربوی الکتریک مسافری، وسایل نقلیه،
متعلق به اتحادیه کشتی‌های بخار نیوزیلند بود. از این کشتی که در کشتی‌سازی
شرکت فیرفیلد در گوان، اسکاتلند، در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد، از سال ۱۹۶۶ در
مسیر بین جزایر ولینگتون و لیتلتون نیوزلند استفاده می‌شد. در تاریخ ۱۰
آپریل ۱۹۸۶، زمانی که کشتی در آخرین دقایق برای رسیدن به ولینگتون به سر
می‌برد، گردبادی گرمسیری، کشتی را محاصره کرد و پس از واژگونی آن، غرق شد.
از تعداد ۷۳۴ مسافر این کشتی، ۵۳ نفر در اثر غرق شدن، زخمی شدن و ترک
شتابزده کشتی، به کام مرگ فرو رفتند.

  سانحه کشتی «MS Herald of Free Enterprise»، سال ۱۹۸۷، ۱۹۳ کشته

«MS
Herald of Free Enterprise»، یک کشتی «رو-رو» بود که در شب ۶ مارس ۱۹۸۷،
لحظاتی پس از ترک بندر زیبروگ، واقع در کشور بلژیک، واژگون و به کشته شدن
۱۹۳ نفر منجر شد. این کشتی ۸ عرشه‌ای، عضوی از ناوگان شرکت کشتیرانی
«Townsend Thoresen» بود که برای انجام سریع عملیات تخلیه و بارگیری در
بازار رقابتی آن روزها طراحی شده بود.

  سانحه کشتی «MS Jan Heweliusz»، سال ۱۹۹۳، ۵۵ کشته

«MS
Jan Heweliusz»، متعلق به «PLO»، شرکت اقیانوس پیمایی لهستان بود، که توسط
شرکت خواهرخوانده، «PLO EuroAfrica» به خدمت گرفته شده بود. این کشتی به
افتخار ستاره‌شناس لهستانی، «یوهانس هولیوس – به لهستانی«Jan Heweliusz»
نام گرفته بود. این کشتی که در سال ۱۹۷۷ در نروژ ساخته شده بود، در ۱۴
ژانویه ۱۹۹۳، در حالی که با ۶۴ مسافر به تردد می‌پرداخت، واژگون و در
منطقه‌ای با عمق ۲۷ متر، غرق شد. در این سانحه، ۲۰ خدمه و ۳۵ مسافر کشته
شدند که در این میان ۱۰ نفر هیچگاه پیدا نشدند.

  سانحه کشتی «MS Estonia»، سال ۱۹۹۴، ۸۵۲ کشته

کشتی
«MS Estonia» که در سال‌های (۱۹۸۰-۱۹۹۰) با نام «Viking Sally»، در
سال‌های (۱۹۹۰-۱۹۹۱) با نام «Silja Star» و در خلال سال‌های (۱۹۹۰-۱۹۹۱ با
نام «Wasa King» شناخته می‌شد، یک کشتی کروز بود که در سال ۱۹۷۹، در شرکت
کشتی‌سازی «German shipyard Meyer Werft»، واقع در شهر پاپنبورگ آلمان
ساخته شد. این کشتی در یکی از بزرگ‌ترین فجایع قرن بیستم میلادی، در دریای
بالتیک غرق شد. به موجب این سانحه، که بزرگ‌ترین سانحه کشتی در اروپا (در
زمان صلح) به شمار می‌رود، ۸۵۲ نفر جان خود را از دست دادند.

  سانحه کشتی «MS Express Samina»، سال ۲۰۰۰، ۸۲ کشته

«MS
Express Samina»، یک کشتی «رو-رو» ساخت فرانسه بود که در ۲۶ سپتامبر سال
۲۰۰۰ میلادی، با یک صخره در سواحل جزیره پاروس، واقع در مرکز دریای اژه،
برخورد کرد. این برخورد که ناشی از سهل‌انگاری خدمه کشتی بود، منجر به از
دست رفتن کشتی و کشته شدن ۸۲ نفر شد. این در حالی بود که کشتی، بندر مبدا
را با ۴۷۳ مسافر و ۶۱ خدمه ترک کرده بود. ساخت این کشتی به سال ۱۹۶۶ باز
می‌گشت.

  سانحه کشتی «MS al-Salam Boccaccio 98»، سال ۲۰۰۶، هزار و ۲۰ کشته

«MS
al-Salam Boccaccio 98»، یک کشتی حمل خودرو و مسافربری مصری، متعلق به
شرکت کشتیرانی «السلام» بود. این کشتی در ۳ فوریه ۲۰۰۶، در مسیر دوبا،
عربستان سعودی – سفاجا، مصر غرق شد. این کشتی حامل هزار و ۴۰۰ مسافر و خدمه
بود که اکثر آنان را کارگران مصری شاغل در عربستان سعودی و حجاجی که از
مکه بازمی‌گشتند، تشکیل می‌دادند. همچنین، این کشتی حامل ۲۲۰ وسیله نقلیه
بود. شرایط نامناسب آب‌و‌هوا پس از سانحه، امکان جست‌وجو و نجات را به
نیروهای امدادی نمی‌داد، بنابراین تنها ۳۸۸ نفر از مهلکه نجات یافتند.

  سانحه کشتی «MV Queen of the North»، سال ۲۰۰۶، دو کشته

«MV
Queen of the North»، یک کشتی حمل خودرو ساخت کشور آلمان بود. در ۲۲ مارس
۲۰۰۶، این کشتی با ۱۰۱ مسافر بر عرشه، در هنگام تغییر مسیر دچار خطا شده،
سپس واژگون و غرق شد. ۲ مسافر که هیچ‌گاه اجسادشان پیدا نشد، قربانی این
تراژدی تلخ شدند. این کشتی قادر به حمل هم‌زمان ۷۰۰ مسافر و ۱۱۵ وسیله
نقلیه بود.

  سانحه کشتی «MV Cougar Ace»، سال ۲۰۰۶، یک کشته

«MV
Cougar Ace»، یک کشتی سنگاپوری حمل خودرو، ساخت شرکت کشتی سازی
«Kanasashi» ژاپن بود که در ماه ژوئن سال ۱۹۹۳ رونمایی شده بود. این کشتی
که ۱۹۹ متر طول داشت، با سرعتی بالغ بر ۲۴٫۴ کیلومتر بر ساعت به تردد
می‌پرداخت. در ۴ می سال ۲۰۰۵، این کشتی با بارگیری ۵ هزار و ۲۱۴ خودرو،
رکورد بارگیری خودرو در یک کشتی را به نام خود ثبت کرد. در تاریخ ۲۳ جولای
۲۰۰۶، «MV Cougar Ace» طعمه موج‌ها و با ۴ هزار و ۸۱۲ خودرو در دریا غرق
شد. از ۲۴ خدمه این کشتی تنها یک نفر کشته شد و مابقی با موفقیت نجات
یافتند.

۴ هزار و ۷۳ خودروی بارگیری‌شده در این کشتی را محصولات
شرکت «مزدا» شامل «Mazda 3» تولید ۲۰۰۷ (۶۰ درصد) و «Mazda CX-7 crossover
SUV» (۳۰ درصد) تشکیل می‌دادند. از مابقی محصولات این شرکت می‌توان به
«RX-8» و «MX-5» اشاره کرد. ۱۱۰ خودروی دیگر را محصولات «ایسوزو»، نظیر
«Isuzu Elf» تشکیل می‌دادند. بار این کشتی حدود ۱۱۷ میلیون دلار تخمین زده
شده است.

  سانحه کشتی «MV Baltic Ace»، سال ۲۰۱۲، ۱۱ کشته

«MV
Baltic Ace»، کشتی تحت پرچم باهاما، در ۵ دسامبر ۲۰۱۲، پس از برخورد با
کشتی کانتینری قبرسی «Corvus J»، غرق شد. این کشتی ساخت لهستان از سال ۲۰۰۷
در سرویس بوده است. در این سانحه که بر اثر خطای انسانی رخ داده بود، ۱۱
نفر کشته شدند.

  سانحه کشتی «MV Sewol»، سال ۲۰۱۴، ۳۰۴ کشته

واژگونی
«MV Sewol» در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۴، در مسیر اینچئون – ججو در کره شمالی
رخ داد. این کشتی در حالی واژگون شد که حامل ۴۷۶ نفر بود و بیشتر آنها را
دانش‌آموزان پایه دبستان تشکیل می‌دادند. در واژگونی این کشتی ۷ هزار تنی،
۳۰۴ نفر کشته شدند و ۱۷۲ نفر نجات یافتند.

  سانحه کشتی «SS El Faro»، سال ۲۰۱۵، ۳۳ کشته

«SS
El Faro»، یک کشتی تحت پرچم آمریکا ترکیبی از یک کشتی «رو-رو» و «جرثقیل»،
در خدمت تاجران دریایی آمریکایی بود. این کشتی در سال ۱۹۷۵ توسط دو شرکت
«Sun Shipbuilding» و «Drydock Co» ساخته شده بود. «SS El Faro» در ۱ اکتبر
۲۰۱۵، پس از آنکه نیروی محرکه خود را از دست داده بود، در دریا ناپدید شد و
هنوز هم اثری از آن یافت نشده است.

[ad_2]

منبع:عصرایران

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس