تاریخ انتشار: ۱۷ شهر ۱۳۹۵

با افتتاح راه آهن خواف – هرات اتصال ریلی ایران- افغانستان برقرار شد؛ اتفاقی که گفته شده اولین قدم برای احیای جاده ابریشم است. عکس تزئینی است به گزارش اقتصادنیوز، عباس آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار کرد: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی […]



با افتتاح راه آهن خواف – هرات اتصال ریلی ایران- افغانستان برقرار شد؛ اتفاقی که گفته شده اولین قدم برای احیای جاده ابریشم است.

عکس تزئینی است

به گزارش اقتصادنیوز، عباس آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار کرد: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد. امروز پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این پروژه دو فاز شمتیغ تا جلو و جلو تا هرات، در خاک افغانستان واقع شده است.

او ضمن ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل کشور افغانستان، گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تامین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جلو- هرات این قطعه به سرعت تکمیل شود.

آخوندی با بیان اینکه این منطقه غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، گفت: با اجرای این پروژه ما موفق به حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم.

او با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه خاطرنشان کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک و دسترسی بسیار مهم است. حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسایل باید از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف، ابراز داشت: سالانه هشت میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که دو و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم.

او با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این کار از طریق شمتیغ قابل انجام است. این پروژه اتفاق مبارکی در جهت وحدت دو ملت مسلمان است که ریشه فرهنگی و دین یگانه دارند. لذا ما می‌توانیم این وحدت را در منطقه توسعه دهیم و با کمک یکدیگر در راستای توسعه و عمران منطقه گام برداریم.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی
محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: مهمترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده و یا در حال افتتاح است.

او از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره برداری رسید.

آن طور که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش داده، قطعه ۱۴ کیلومتری راه آهن خواف – سنگان با هزینه کرد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف – هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است. قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف – هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است. طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

بر اساس گزارش ایلنا نیز محمدرضا احمدی، مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت از افتتاح اتصال ریلی ایران- افغانستان با افتتاح راه آهن خواف – هرات خبر داد و گفت: با افتتاح این مسیر اولین قدم برای احیای جاده ابریشم برداشته شد.

او درباره جزییات افتتاح پروژه ریلی خواف- هرات، اظهار داشت: طول این پروژه ۱۹۱ کیلومتر است که ۷۷ کیلیومتر از این خط آهن در خاک ایران و ۱۴۴ کیلیومتر در خاک افغانستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۷۷ کیلومتر خط آهن در خاک ایران به طور کامل ریل گذاری گذاری شده است، گفت: این مسیر ریلی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و سایر مقامات محلی و وزارت راه و شهرسازی در مرز ایران و افغانستان در منطقه شمتیغ به بهره‌برداری می رسد.

احمدی با بیان اینکه بخشی از این پروژه در خاک افغانستان در دو قطعه ۳ و ۴ هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، ادامه داد: اجرای قطعه ۳ جزو تعهدات ایران است که در صورت تامین منابع پیش‌بینی می‌شود تمام طول این راه آهن تا ۹ ماه دیگر به افتتاح برسد.

او با بیان اینکه این مسیر ریلی هم کاربری باری و هم مسافری خواهد داشت، تاکید کرد: جابه‌جایی بار در این محور ریلی اولویت دارد اما می‌توان جابه‌جایی مسافر هم در این مسیر داشت.

وی با اشاره به چشم انداز این مسیر در جابه جایی بار و ترانزیت کالا از محور افغانستان گفت: جابه جایی ۲۷ میلیون تن کالا برای این مسیر تعریف کرده‌ایم.

احمدی با تاکید بر اینکه افتتاح راه آهن خواف- هرات اولین قدم برای احیای جاده ابریشم است، تاکید کرد: از این مسیر می توانیم به چین متصل شویم و کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود و این خط آهن می تواند باعث رشد اقتصاد منطقه باشد.

این مقام مسئول افزود: اگر ریل ملی در موعد مقرر تحویل داده شود می توانیم برای ریل گذاری مسیر افغانستان از ریل ملی استفاده کنیم.



منبع:اقتصادنیوز

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس