تاریخ انتشار: ۱۴ شهر ۱۳۹۵

توجه به آگهی با هدف نفع عمومی، بیش از پیش اهمیت یافته و نهادهای حاکمیتی باید فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهند چرا که مسوولیت اجتماعی، متوجه آنهاست. بانک مرکزی نیز به عنوان پیشرو نظام بانکی در انتشار آگهی‌های عمومی باید این حرکت را استمرار و بخشی از آگهی‌های بانکی را به […]



توجه به آگهی با هدف نفع عمومی، بیش از پیش اهمیت یافته و نهادهای حاکمیتی باید فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهند چرا که مسوولیت اجتماعی، متوجه آنهاست. بانک مرکزی نیز به عنوان پیشرو نظام بانکی در انتشار آگهی‌های عمومی باید این حرکت را استمرار و بخشی از آگهی‌های بانکی را به این سمت سوق دهد.

به گزارش اقتصادنیوز، در اغلب کشورهای دنیا، قانونی برای انتشار آگهی‌های عمومی وجود دارد که براساس آن درصدی از تبلیغات تلویزیونی، محیطی، اینترنتی و … به آگهی‌هایی با مضمون آگاهی بخشی به جامعه، اختصاص پیدا می‌کند. هدف از انتشار این آگهی‌ها، نفع عمومی است و در این زمینه، اطلاع‌رسانی انجام شده و هشدارهای لازم، داده می‌شود.

منفعت عمومی در سه موضوع خلاصه می‌شود: کشف و افشای جرایم، حفاظت از بهداشت و سلامت عمومی، ممانعت از گمراه شدن مردم با اظهارات افراد یا نهادهای مختلف. در واقع منفعت عمومی شامل هر نوع اقدامی است که موجب ایجاد منفعت و سود برای عموم شود. هر فعالیت عام‌المنفعه که در راستای تامین نیازهای عمومی و همگانی توسط سازمان‌های اداری و به موجب قواعد حقوق عمومی انجام بگیرد نیز در ردیف خدمات عمومی قرار می‌گیرد.

حجم عمده پیام‌های عمومی درخصوص مسایل بهداشتی و رعایت نکات ایمنی برای سلامت جامعه است چرا که هزینه درمان بسیار بالاتر از پیشگیری است. مسایل بانکی و رعایت نکردن آنها نیز با توجه به تبعاتی که برای عموم جامعه ممکن است داشته باشد باید رعایت شده تا از بروز بحران در سطح جامعه جلوگیری شود.

سال‌هاست بانک‌های کشور در عرصه تبلیغات حاضرند و به روش‌های گوناگون به تبلیغ محصولات و خدمات خود پرداخته‌اند در این میان آنچه نظام بانکی کشور از آن غافل بوده انتشار آگهی برای منفعت عمومی است البته این موضوع بیشتر به نهادهای حاکمیتی از جمله بانک مرکزی که نهادی غیرانتفاعی است، برمی‌گردد.

با عمومی شدن بیشتر مسایل بانکی و عجین شدن با زندگی روزانه مردم، آشنایی و آگاهی بیشتر از بانک و مسائل بانکی برای مردم اهمیت بیشتری پیدا می کند و نظام بانکی باید حضور بیشتر در این عرصه را مورد توجه قرار دهد.

اخیراً بانک مرکزی در این مسیر وارد شده و محتواهایی درخصوص نفع عمومی، تولید کرده است. این موارد شامل برخی هشدارها در زمینه موسسات غیرمجاز و بانکداری الکترونیک، هزینه تولید اسکناس و لزوم توجه بیشتر به حفظ و نگهداری اسکناس و معرفی خدمات نظام بانکی در زمینه کمک به شکوفایی اقتصاد و رونق تولید است.

همه ما می‌دانیم آسیب‌های ناشی از حضور موسسات غیرمجاز در جامعه ما کم نیست؛ مردم در اثر ناآگاهی به سپرده‌گذاری در اینگونه موسسات اقدام کرده‌اند و برخی هموطنان نیز جزو مالباختگان هستند و ماجرای موسساتی مانند میزان و ثامن هنوز ادامه دارد. بانکداری الکترونیک و شرایط استفاده از کارت‌های بانکی نیز آبستن حوادث است و هموطنان باید در استفاده از این کارت‌ها به موارد امنیتی توجه لازم را داشته باشند. مواردی از سوء استفاده‌ها در این زمینه نیز طی سال‌های گذشته گزارش شده و هرچند اقدام امنیتی صورت گرفته اما اگر آگاهی لازم در این خصوص وجود داشت، زمینه بروز مشکلات از بین می‌رفت.

در زمینه حفظ و نگهداری اسکناس نیز باید گفت عمر متوسط اسکناس در ایران، نصف عمر متوسط آن در دنیاست و هزینه‌هایی بسیاری از محل بودجه عمومی کشور برای تولید و چاپ اسکناس صرف می‌شود. با کمی دقت در استفاده و نگهداری از اسکناس نیز می‌توان صرفه جویی زیادی در این زمینه داشت.

بنابراین توجه به آگهی با هدف نفع عمومی، بیش از پیش اهمیت یافته و نهادهای حاکمیتی باید فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهند چرا که مسوولیت اجتماعی، متوجه آنهاست. بانک مرکزی نیز به عنوان پیشرو نظام بانکی در انتشار آگهی‌های عمومی باید این حرکت را استمرار و بخشی از آگهی‌های بانکی را به این سمت سوق دهد چرا که وظیفه نظارت را بر عهده دارد و ناظر، علاوه بر کشف و افشای جرایم باید از گمراه شدن مردم با اظهارات افراد یا نهادهای مختلف، جلوگیری کند.در این راستا نیز نخستین کمپین اطلاع رسانی نظام بانکی از سوی بانک مرکزی راه اندازی شده است. 



منبع:اقتصادنیوز

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس