تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۴

کارشناسان صنعت خودروسازی معتقدند خودروسازان داخلی در این شرایط که برندهای خارجی در آستانه ورود به بازار ایران هستند باید بیش از گذشته به کیفیت محصولات خود توجه کنند. به گزارش گذارنیوز  هفته گذشته سرانجام پس از ۱۲ سال مذاکره درباره پرونده هسته ای ایران به پایان رسید و مقرر شد فعالیت هسته ای ایران […]

کارشناسان صنعت خودروسازی معتقدند خودروسازان داخلی در این شرایط که برندهای خارجی در آستانه ورود به بازار ایران هستند باید بیش از گذشته به کیفیت محصولات خود توجه کنند.

ماشین

به گزارش گذارنیوز  هفته گذشته سرانجام پس از ۱۲ سال مذاکره درباره پرونده هسته ای ایران به پایان رسید و مقرر شد فعالیت هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود.

این اتفاق در حالی رخ داد که در دو سال اخیر و با روی کار آمد دولت یازدهم تاکتیک مذاکرات هسته ای از سوی ایران تغییر کرد و مسئولیت مذاکره درباره پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه واگذار شد و مذاکرات هسته ای وارد فاز جدیدی شد.

در طول دو سال گذشته همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ بازارهای اقتصادی مختلف تحت تاثیر این موضوع عملکرده و در انتظار اخبار امیدوار کننده از این مذاکرات بودند.

اما در دو سال اخیر بازار خودرو همواره چشم انتظار اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته ای بوده و بسیاری از کارشناسان بارها تاکید کرده بودند که با دستیابی به توافق هسته ای صنعت خودروسازی کشور از شرایط رکود کنونی خارج خواهد شد.

هم اکنون در حالی که توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شده است این سوال مطرح می شود که بازار خودرو به چه سمتی حرکت می کند و آیا رکود در این بازار از بین خواهد رفت یا خیر.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفته است برخی پس از توافق هسته‌ای نگران هستند که واردات افزایش یابد. ممکن است واردات هم افزایش یابد اما این افزایش در حوزه زیربنایی و سرمایه گذاری خواهد بود.

به گفته نعمت زاده ما نه تنها به دنبال افزایش سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی، فلزات گرانبها و ذخایر مواد کانی مثل فولاد،‌ سرب و آلومینیوم هستیم، بلکه افزایش تعامل با دنیا در حوزه صنعت خودروسازی را نیز مد نظر داریم.

نعمت‌زاده با اشاره به جلسات گروه های تجاری خارجی با وی گفت: توافق نهایی با این گروه ها به خاطر انجام مذاکرات هسته‌ای متوقف شده . اکنون هیأت های عالی رتبه خارجی خواهان همکاری بیشتر با ایران هستند که این همکاری ها به زودی انجام می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از اولویت های ما در جذب سرمایه در حوزه تکنولوژی هایی است که ما در آن عقب ماندگی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره آینده قیمت خودرو نیز گفت قیمت خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد، زیرا قیمت آن را شورای رقابت تعیین می‌کند اما اگر نرخ ارز کاهش یابد، ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد.

اما در این شرایط که شرکت های معتبر بین المللی در زمینه صنعت خودروسازی از حضور در بازار خودروی ایران استقبال کرده اند بازار خودروی کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته است. فعالان بازار معتقدند برخی از مدل‌های قدیمی که در بازار ایران سالها بود حضور داشتند، با کاهش شدید قیمت مواجه شده‌اند و همین امر، اولین واکنش به توافق بوده است.

به اعتقاد فعالان بازار تا زمانی که خبرهای خوبی از خودروسازان داخلی بابت آغاز همکاریشان با خودروسازان خارجی به گوش نرسد، بازار همچنان در رکود و البته اندکی با فروش بیشتر خودروها، به کار خود ادامه خواهد داد.

همچنین برخی فعالان بازار از مراجعه بیشتر مردم برای فروش خودروهای مدل قدیمی خود به بازار می‌دهند و می گویند مردم به امید ارزانی خودرو پس از ورود خارجی‌‌‌ها هستند، در حالیکه به نظر می‌رسد قیمت کاهشی نداشته باشد، اما این جو روانی بر بازار چند روز است که حاکم شده است.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که لغو تحریم ها و حضور شرکت های معتبر خودروسازی به تنهایی نمی تواند به خروج بازار از رکود کمک کند و نکته ای که باید در این میان به آن توجه کرد این است که به اعتقاد کارشناسان صنعت، خودروسازان داخلی در این شرایط که برندهای خارجی در آستانه ورود به بازار ایران هستند باید بیش از گذشته به کیفیت محصولات خود توجه کنند.

البته در این میان دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید.

احمد نعمت‌بخش در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون مردم معتقدند که خودروسازان تنها به افزایش قیمت فکر می‌کنند و توجه به افزایش کیفیت خودرو ندارند و هر ساله کیفیت خودرو کاهش می‌یابد، گفت: خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید.

وی افزود: البته نارضایتی مردم نسبت به خورو پراید و پژو۴۰۵ بیشتر است، زیرا خط تولید این دو خورو متعلق به حدود ۲۰ سال گذشته است و برنامه‌های اصلاحی در تولید تاثیر چشم‌گیری در بر نخواهد داشت.

دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: به جای خودروی پراید، خودرو تیبا جایگزین شده است که به مرور زمان از تولید پراید کم و به تولید تیبا اضافه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر ما، از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی است.

۰۰

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس