تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵

این استودیو در کارنامه خود سابقه همکاری با فراری، رولزرویس، جگوار، مازراتی، کادیلاک، ب‌ام‌و، ولوو، فیات، آلفارومئو، پژو، آستین، لانچیا، هوندا، دوو و… را دارد. پینین‌فارینا (تأسیس: ۱۹۳۰ در ایتالیا) مشهورترین استودیوی طراحی خودرو در جهان است که در کارنامه خود سابقه همکاری با فراری، رولزرویس، جگوار، مازراتی، کادیلاک، ب‌ام‌و، ولوو، فیات، آلفارومئو، پژو، آستین، […]


این استودیو در کارنامه خود سابقه همکاری با فراری، رولزرویس، جگوار، مازراتی، کادیلاک، ب‌ام‌و، ولوو، فیات، آلفارومئو، پژو، آستین، لانچیا، هوندا، دوو و… را دارد.

پینین‌فارینا (تأسیس: ۱۹۳۰ در ایتالیا) مشهورترین استودیوی طراحی خودرو در
جهان است که در کارنامه خود سابقه همکاری با فراری، رولزرویس، جگوار،
مازراتی، کادیلاک، ب‌ام‌و، ولوو، فیات، آلفارومئو، پژو، آستین، لانچیا،
هوندا، دوو و… را دارد.

به گزارش پول‌نیوز، خودروهای نام‌آشنا و محبوب
بسیاری در این استودیو طراحی شده‌اند؛ از فراری‌های مارانلو و فیورانو،
کادیلاک‌های الدورادو و آلانته و آلفارومئو اسپایدر گرفته تا ولوو C70 و
حتی پژو۴۰۵ و جک جی۵٫

پژو۴۰۵ هنوز هم بعد از نزدیک به ۳۰ سال زیباست و ظاهر جک جی۵ با برخی سدان‌های هم‌دوره خودش در هیوندای، کیا و تویوتا پهلو می‌زند.

در
ادامه این مطلب ۱۰ نمونه از طراحی‌های پینین‌فارینا برای خودروسازان مختلف
را که برای خریداران آن‌ها ایده‌آل و دل‌انگیز و برای تولیدکنندگانشان
تعیین‌کننده بوده است، معرفی می‌کنیم.

جگوار XJS

پینین‌فارینا؛ از

جگوار
XJS خودرویی است که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۶در کاونتری و انگلند تولید
شده‌است. این خودرو در کلاس خودرو GT قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور
جلو-محور عقب بوده است. با وجودی که تنها دو دهه از پایان تولید جگوار XJS
می‌گذرد، یک خودروی کلاسیک و کلکسیونی محسوب می‌شود.

مازراتی کواتروپورو

پینین‌فارینا؛ از

مازراتی
کواتروپورو خودرویی است که در چهار نسل از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۹، ۱۹۷۴ تا
۱۹۹۰، ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ تاکنون در مودنا و ایتالیا تولید شده‌است.
مازراتی گرن‌توریسمو نیز از دیگر همکاری‌های موفق پینین‌فارینا و مازراتی
است.

فراری ۵۹۹ فیورانو

پینین‌فارینا؛ از

پینین‌فارینا
که تقریبا تمامی خودروهای جاده‌ای فراری را از دهه‌ی ۱۹۵۰ تاکنون طراحی
کرده است، دو سال پیش به اتفاق فراری شصتمین سال همکاری‌اش با این خودروساز
را جشن گرفت. بسیاری از خودروهای حاصل این همکاری در زمره خودروهای صف‌شکن
قرار دارند؛

از فراری۲۵۰ (۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴) گرفته که موفق‌ترین خط
تولید شرکت در سال‌های اولیه آن بود تا فراری اف ۴۰ (۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲) با
بیشینه سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت که اولین خودروی خیابانی بود که رکورد
چنین سرعتی را به‌دست آورد و نیز فراری انزو (۲۰۰۲ تاکنون) که نام کوچک
موسس این کمپانی را بر خود دارد و یکی از شگفتی‌های صنعت خودروسازی محسوب
می‌شود.

فراری۵۹۹ فیورانو نیز که در لیست ما قرار دارد، زمانی باخود
لقب قدرتمندترین خودروی تاریخ فراری را باخود یدک می کشید، در سال‌های
۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد.

کادیلاک آلانته

پینین‌فارینا؛ از

کادیلاک
آلانته که در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ تولید شده‌ در زمره خودروهای موتور
جلو-محور جلو قرار دارد و سیستم جعبه‌دنده آن ۴ دنده خودکار بوده است.

رولزرویس کامارگیو

پینین‌فارینا؛ از

رولزرویس
کامارگیو خودرویی است که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۶ تولید شده که در زمره
خودروی موتور جلو-محور عقب به شمار می‌آید و سیستم جعبه‌دنده آن به‌صورت
خودکار بوده است.

ولوو C70

پینین‌فارینا؛ از

ولوو سی۷۰ که از سال ۱۹۹۷ تاکنون علاوه بر سوئد در اندونزی نیز تولید داشته و دارد، در شمار خودروهای موتور جلو-محور جلو است.

آلفارومئو GTV و اسپایدر

پینین‌فارینا؛ از

آلفارومئو
GTV و اسپایدر خودرویی است اسپورت که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ تولید شده
است. طراحی این خودرو به‌صورت موتور جلو-محور جلو و سیستم جعبه‌دنده آن ۶
دنده به‌صورت دستی بوده است. تولید این خودرو در ادامه تولید آلفارومئو
اسپایدر بود که در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۳ تولید می‌شد و آن هم طراحی
پینین‌فارینا اما موتور جلو-محور عقب بود.

دوو تاکوما

پینین‌فارینا؛ از

در
زمانی که نگاه‌ها به صنعت خودرو کره مشابه نگاه امروز به صنعت خودرو چین
بود، پینین‌فارینا در کنار دیگر کمپانی‌های بزرگ جهانی با کره‌ای‌ها دست
همکاری داد و دوو تاکوما که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ در کره و از آن پس در
ازبکستان تولید شده است، یکی از نتایج همان همکاری‌هاست. این خودرو در کلاس
مینیMPV قرار می‌گیرد و طراحی آن در سبک خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده
و سیستم جعبه‌دنده آن ۴ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.

پژو ۴۰۵

پینین‌فارینا؛ از

همکاری
پینین‌فارینا با پژو از اواخر دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ میلادی باعث درخشش پیاپی
این خودروساز فرانسوی در سطح اروپا و جهان شد. این همکاری با پژو۵۰۴ آغاز
شد که نه‌تنها در اروپا (۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳) که در شیلی و آرژانتین (۱۹۶۹ تا
۱۹۹۹)، چین (۱۹۷۹ تا ۱۹۹۷)، نیجریه (۱۹۶۸تا ۲۰۰۵)، کنیا (۱۹۶۸ تا ۲۰۰۴)،
نیوزیلند و استرالیا، تولید می‌شد و خودرویی موتور جلو-محور عقب بود که با
مصرف و قیمت مناسب همچنین خرج و استهلاک کم گزینه مناسبی برای خانواده‌های
متوسط دنیا به شمار می‌آمد.

پژو۲۰۵ نیز که طراحی پینین‌فارینا بود و
از ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۸ تولید می‌شد، در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان بهترین خودرو دهه ۸۰
از طرف مجله CAR magazine انتخاب شد.

این همکاری موفق با پژو۴۰۵
ادامه یافت؛ محصولی که در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد.
پژو۴۰۶ نیز که در ایران به نام پژوپارس شناخته می‌شود، در ادامه همین
همکاری در فرانسه و بریتانیا (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴)، ایتالیا (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳) و مصر
(۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸) تولید می‌شده است.

جک J5

پینین‌فارینا؛ از

از
میان همه خودروساران چینی که ادعای همکاری با پینین‌فارینا را دارند، تنها
نام JAC (جی‌ای‌سی که در ایران به نام جک مشهور شده) در سایت رسمی
پینین‌فارینا درج شده است. جک J5 که در ادامه پروژه توجوی طراحی شد، فصل
جدیدی در طراحی خودروهای چینی بود که تا پیش از آن به کپی‌کاری شناخته
می‌شدند.

این خودرو از سال ۲۰۱۱ به تولید انبوه رسید و علاوه بر
صادرات به کشورهای مختلف، موفق به راه‌اندازی خط تولید در آمریکای جنوبی و
شرق اروپا نیز شد، عنوان زیباترین محصول استودیو پینین‌فارینا در سال‌های
۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ را از آن خود کرده است. این جذابیت و زیبایی تنها به بیرون
خودرو محدود نشده و داخل کابین آن نیز به همان شکل جذاب و زیبا طراحی شده
است. روزنامه واشنگتن‌پست در زمان راه‌اندازی خط تولید این خودرو در برزیل
با درج مطلبی در این باره، تلاش جک برای تغییر تصور از محصولات چینی را
قابل توجه دانست.

این خودرو که علاوه بر همکاری پینین‌فارینا در بخش
طراحی، از همکاری میتسوبیشی در بخش فنی بهره می‌برد، در‌حال‌حاضر مشغول
رقابت با برخی محصولات فولکس‌واگن در بازار برزیل است و با گیربکس دستی در
این کشور با ضمانت‌نامه شش‌ساله به فروش می‌رسد.



۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس