تاریخ انتشار: ۱۴ اسف ۱۳۹۳

در حالی که روز جمعه آزمون دکتری در سراسر کشور برگزار می‌شود درمورد کیفیت این آزمون در کشور و همچنین دوره آموزشی دکتری باید گفت، ما با از بین رفتن شرایط کمی مطلوب برگزاری این آزمون و افزایش تعداد افراد شرکت‌کننده مواجه هستیم. در یک بازه زمانی کوتاه به‌دلیل رشد جمعیت کشور پذیرش دانشجو در […]

ظریفیان

در حالی که روز جمعه آزمون دکتری در سراسر کشور برگزار می‌شود درمورد کیفیت این آزمون در کشور و همچنین دوره آموزشی دکتری باید گفت، ما با از بین رفتن شرایط کمی مطلوب برگزاری این آزمون و افزایش تعداد افراد شرکت‌کننده مواجه هستیم. در یک بازه زمانی کوتاه به‌دلیل رشد جمعیت کشور پذیرش دانشجو در همه مقاطع بدون درنظرگرفتن ظرفیت‌ها و استانداردها صورت گرفت و این موجب شد در یک دوره کوتاه تعداد دانشجویان کشور از دو و نیم میلیون نفر به چهار میلیون نفر برسد. بخش قابل توجهی از این دانشجویان تمایل داشتند وارد دوره‌های تحصیلات تکمیلی بشوند و بنابراین ما با استقبال عظیمی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواجه شدیم به نحوی که درحال حاضر تعداد شرکت‌کنندگان آزمون کارشناسی ارشد با دوره‌های کارشناسی برابری می‌کند و با یک حجم گسترده تقاضا برای ورود به دوره‌های دکتری مواجه هستیم. این چرخه معیوب باید مورد توجه قرار بگیرد که آیا این تعداد پذیریش دانشجو تا چه حد متناسب با مباحث آمایش سرزمین و نیازهای کشور است؟ بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد شتاب فزاینده پذیرش دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد از یک منطق نامتناسبی برخوردار است و با حجم کثیر پذیرش در دوره دکتری در دانشگاه آزاد مواجه هستیم که باعث می‌شود خدمات ارائه شده و کیفیت آموزش از شکل مطلوب فاصله بگیرد. در دانشگاه‌های دولتی هم در یک دوره با کثرت تشکیل پردیس‌های دانشگاهی مواجه بودیم که به دلیل نیاز‌های مالی، دانشگاه‌ها به سمت هرچه بیشتر پذیرش دانشجو در رده تحصیلات تکمیلی رو آوردند که این کیفیت آموزش را پایین می‌آورد. لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بازنگری در شاخص‌ها و روند پذیرش بر این مسئله نظارت کند. از سوی دیگر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری مستلزم این است که در یک کشور امر تحقیقات به شکل گسترده‌ای سامان پیدا کرده باشد زیرا دانشجوی دکتری بخش اعظمی از فعالیت‌هایش مبتنی بر امر تحقیقاتی و پژوهش است. این تعداد پذیرش دانشجو با بودجه تحقیقات آموزشی در کشور ما همخوانی ندارد. در کشور ما بودجه تحقیقات و کارهای پژوهشی بسیار اندک است. شاخص بودجه پژوهش در کشورهای توسعه یافته بین ۵/۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی است اما، در کشور ما بودجه تحقیقات ۵/۰ درصد است. تازمانی که بودجه کشور برای کارتحقیقاتی تا این حد پایین است پذیرش دانشجو در دوره دکتری نباید به این تعداد و با کثرت انجام شود. دانشجوی دکتری که باید در عرصه تحقیقات نقش اصلی را ایفا کند بودجه و منابع کافی را برای این کار ندارد و نتیجه این می‌شود که بخش زیادی از این پژوهش‌ها وتحقیقات صورت گرفته کاربردی نبوده و با نیازهای کشور همخوانی ندارند. پذیرش دانشجوی زیاد در دوره تحصیلات تکمیلی بدون عواقب و آثار آن تبعات زیادی برای کشور دارد. یکی از این تبعات معضل مدرک فروشی در کشور است که شمار آن رو به افزایش بوده و اگر نتوانیم نسبتی بین استاد و دوره تحصیلات تکمیلی ایجاد کنیم این مشکل برطرف نمی‌شود. در حالی که یک استاد باید به تعداد محدود و مشخصی دانشجو آموزش دهد و بین تعداد دانشجو و ظرفیت دانشگاه و تعداد اساتید در همه جای دنیا هماهنگی وجود دارد. اگر تعداد افراد پذیرش شده بیشتر از حد استاندارد باشد نظارت بر آن و دقت در فرآیند تحقیق کم شده و با آسیب جدی مواجه می‌شود. در کنار این دو نکته، نکته سومی هم وجود دارد و آن این است که چرخه پذیرش دانشجو در این دوره با مشکلات زیادی روبه‌رو است. در همه دنیا پذیرش دانشجو در دوره دکتری دانشگاه محور و استاد محور است و در واقع استاد و در کنار آن دانشگاه امر پذیرش دانشجو در دانشگاه خود را بر اساس شرایط بومی و تحصیلی انجام می‌دهند و تشخیص می‌دهند یک دانشجو بر اساس شرایط باید در دانشگاه تحصیل بکند یا خیر و در برخی موارد آزمون‌هایی نیز از طرف هر دانشگاه به طور مستقل در این مورد از دانشجو به عمل می‌آید اما در کشور ما به جای اینکه دانشگاه و استاد این نقش را ایفا کند تمام مسئولیت این قضیه برعهده سازمان سنجش است و در سال‌های اخیر هم ارزیابی‌های سازمان سنجش درمورد پذیرش دانشجو تقلیل پیدا کرده و با درون‌مایه‌های علمی افراد همخوانی ندارد.

۰۰

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس