تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵

[ad_1] زهره حاجیان : به اعتقاد یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ورزش کردن سالمندان باعث از بین رفتن افسردگی در آنها شده و نشاط و افزایش امید به زندگی را به دنبال دارد. دکتر سید جواد موسوی در پاسخ به این سوال که با این حال آیا سالمندان هر ورزشی را می توانند انجام […]

[ad_1]

زهره حاجیان : به اعتقاد یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ورزش کردن سالمندان باعث از بین رفتن افسردگی در آنها شده و نشاط و افزایش امید به زندگی را به دنبال دارد.

دکتر سید جواد موسوی در پاسخ به این سوال که با این حال آیا سالمندان هر ورزشی را می توانند انجام دهند؟ یا باید با مشورت پزشک معالج انجام شود؟می گوید: نوع ومیزان ورزش برای هر سالمند با سالمند دیگر فرق می کند و باید با برنامه ریزی تخصصی ودقیق همراه باشد.

موسوی می گوید:در سالمندانی که سابقه دیابت ، بیماری های قلبی، بالا بودن فشار خون، و… دارند باید برنامه ریزی برای ورزش کردن بسیار دقیق باشد و در کنار آن انجام برخی از ورزش ها برای سالمندان ممنوع است بنابراین برای شروع یک برنامه ورزشی در فرد سالمند، ابتدا باید با پزشک مشورت کرد.

موسوی با اشاره به اینکه سالمندان و حتی همه افراد در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید سریع ورزش را قطع کرده با پزشک مشورت کنند می گوید: درصورت داشتن درد قفسه سینه، درد گردن و فک پائین ، احساس سرگیجه و یا حالت گیجی ، تنگی نفس، احساس خستگی شدید، به هم خوردن حالت تعادل ، حالت تهوع یا استفراغ، درد شدید عضلات و مفاصل و تپش قلب باید فورا ورزش کردن را قطع کرده و به پرشک مراجعه کنند.

تمرینات گرم کننده کدامند ؟

به اعتقاد این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تمرینات گرم کننده تمرینات ساده کششی هستند که سالمندان را برای انجام تمرینات آماده می کند و سالمندان باید به خاطر داشته باشند که قبل از انجام تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی باید حرکات گرم کننده را انجام دهند .

تمرینات استقامتی

سالمندان با پاسخ به این سوال ها می توانند توانایی خود را در انجام کارهای روزانه بسنجند .

شما روزانه چقدر راه می روید ؟ آیا بالا رفتن از پله برای شما دشوار است ؟ آیا می توانید برای خرید از خانه بیرون بروید ؟

دکتر موسوی با بیان این مطلب می گوید: تمرینات استقامتی توانایی سالمندان را در انجام کارهای روزانه بیشتر می کند. این تمرینات شامل ورزش هایی مانند پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا و کوهنوردی است .

تمرینات انعطاف پذیری

او می گوید: سالمندان باید بدانند با انجام تمرینات انعطافی و ایجاد کشش در عضلات و نسج نرم اطراف مفاصل حرکت مفصل را راحت تر می کند اما انجام حرکات انعطاف پذیری بدون گرم کردن بدن باعث آسیب عضلات و مفاصل خواهد شد.

تمرینات تعادلی

از سالمندان بخواهید به این سوالات پاسخ دهند و از جواب آنها می توانید میزان انجام تمرینات تعادلی را برای آنها مشخص کنید.

آیا به راحتی از زمین بلند می شوید ؟ آیا تا بحال دچار لغزش پا شده اید ؟ آیا تا بحال پس از لغزیدن پا به زمین افتاده اید ؟

موسوی می گوید: بهتر است بدانیم که زمین خوردن شایع ترین حادثه در میان سالمندان است و باعث شکستگی استخوان ران و لگن می شود. تمرینات تعادلی از طریق تقویت عضلات ، مخصوصا عضلات پاها باعث می شود که بتوانیم هنگام لغزیدن تعادل خودرا حفظ کنیم.

توصیه هایی برای سالمندان

موسوی با توصیه هایی برای سلامت کمر و زانوی سالمندان می گوید: داشتن وزن مناسب ، عدم جابجایی اجسام سنگین ، تقویت عضلات ران، نشستن در وضعیت مناسب و پرهیز از بالا رفتن از پله ها تا حد امکان از توصیه هایی است که سالمندان باید رعایت کنند.

اوبا اشاره به اینکه با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود می گوید: این تغییرات باعث بوجود آمدن مشکلاتی در حرکت و زندگی روزمره سالمندان می شود و اگر تحرک نداشته باشیم قدرت عضله قلب کاهش می یابد ،ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کم و عضلات ضعیف می شوند ،کارایی مفاصل کم شده و استخوان ها پوک می شوند .

ورزش کردن از افسردگی های دوران پیری جلوگیری می کند

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی فعالیت و ورزش منظم در سنین بالا عامل حفظ و تقویت ظرفیت های قلبی ، ریوی ، عصبی و اسکلتی است و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی ، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون را کاهش می دهد و فعالیت های منظم همچنین در کنترل چاقی ، کلسترول بالا و فشار خون موثر بوده و یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن آن است .

او می گوید: ورزش کردن از افسردگی های دوران پیری جلوگیری می کند و موجب بهبود تعادل و هماهنگی ، افزایش قدرت عضلانی ، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است .

حتی افراد بسیار ضعیف و ناتوان نیز می توانند با فعالیت های فیزیکی مناسب سلامتی شان را به دست بیاورند و به دیگران وابسته نباشند، سن بالا و ضعف قوای جسمانی مانعی برای ورزش کردن نیست.

آسیب اندامها
موسوی تاکید می کند:بیشترین آسیب اندام ها در افراد سالمند در قوزک پا دیده می شود .برای کاهش آسیب اندامها بهتر است: از ورزش در سطوح ناصاف خودداری شود.

۱۰۵۱۰۵

[ad_2]

منبع:ایسکانیوز

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس