تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵

اگرچه بوئینگ در دو دهه موفق به فروش بیش از ۱۰۰۰ فروند از «بوئینگ ۷۵۷» شد اما هیچ گاه نمی‌توان از این پرنده به عنوان یکی از پرفروش‌های بوئینگ نام برد. با وجود گذشت ۱۲ سال از توقف تولید «بوئینگ ۷۵۷»، این هواپیما همچنان در میان شرکت‌های بین‌المللی بسیار محبوب است. شرکت‌های هواپیمایی «امریکن‌ایرلاینز»، «دلتا» […]


اگرچه بوئینگ در دو دهه موفق به فروش بیش از ۱۰۰۰ فروند از «بوئینگ ۷۵۷» شد اما هیچ گاه نمی‌توان از این پرنده به عنوان یکی از پرفروش‌های بوئینگ نام برد.

با
وجود گذشت ۱۲ سال از توقف تولید «بوئینگ ۷۵۷»، این هواپیما همچنان در میان
شرکت‌های بین‌المللی بسیار محبوب است. شرکت‌های هواپیمایی
«امریکن‌ایرلاینز»، «دلتا» و «یونایتد» دارنده بزرگ‌ترین ناوگان خانواده
«۷۵۷» هستند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اگرچه بوئینگ در دو دهه موفق
به فروش بیش از ۱۰۰۰ فروند از این مدل هواپیما شد اما هیچ‌گاه نمی‌توان از
این پرنده به عنوان یکی از پرفروش‌های بوئینگ نام برد.

در اوایل سال
۲۰۰۰، فروش «بوئینگ ۷۵۷» به اوج خود رسید، اما با توجه به کاهش سفارش در
سال‌های بعد، بوئینگ در سال ۲۰۰۴ آن را در فهرست توقف تولید قرار داد.
اگرچه بسیاری از «۷۵۷» ها بیش از ۲۵ سال عمر می‌گذرانند، اما شرکت‌های
هواپیمایی همچنان بر ادامه استفاده از آنها پافشاری می‌کنند. به‌طور مثال،
شرکت هواپیمایی «دلتا» که هزینه بسیاری برای نوسازی ناوگان خود کرده است،
به جای جایگزینی «۷۵۷»های سالخورده، به تازگی اقدام به نوسازی و تعویض
کابین داخلی آنها کرده است.

به راستی، دلیل وفاداری این مشتریان
چیست؟ آیا «۷۵۷»ها تا این اندازه باکیفیت هستند؟ برای به دست آوردن اطلاعات
بیشتر، بیزنس اینسایدر سراغ پاتریک اسمیت، یکی از خلبانان «بوئینگ ۷۵۷»
رفته است.

  تطبیق‌پذیری بی بدیل

وی
در ابتدای این مصاحبه می‌گوید: « نمی‌توان منکر این موضوع شد که «۷۵۷»
هواپیمایی قدیمی است که در اواخر دهه ۷۰ میلادی طراحی شده، اما تطبیق‌پذیری
این هواپیما بسیار قابل‌توجه و بی‌بدیل است. این پرنده برای استفاده در
مسافت‌های کوتاه داخلی و پرواز بر فراز اقیانوس اطلس بهترین انتخاب است.»

  کشف دیرهنگام «۷۵۷»

در
زمان تولید، «۷۵۷» به عنوان یک هواپیمای عجیب و غریب شناخته می‌شد.
هواپیمایی بزرگ‌تر که در مقایسه با دیگر هواپیماهای باریک‌پیکر، محدوده
بیشتری را پوشش می‌داد، در حالی که کوچک‌تر و بسیار ارزان‌تر از هواپیماهای
پهن‌پیکر بود. در سال‌های نخست، بوئینگ و مشتریانش راه بهره‌گیری کامل از
قابلیت‌های این هواپیما را نمی‌دانستند. با این حال، هنگامی که به این
موضوع پی بردند، «۷۵۷» به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر ایرلاین‌ها تبدیل شد.

  تلاش بوئینگ برای جایگزینی «۷۳۷»

در
حال حاضر، بوئینگ در حال بازاریابی نسخه جدیدی از هواپیمای «۷۳۷» خود به
نام «مکس‌۹»، به عنوان جایگزینی برای «۷۵۷» است. در همین زمینه، این روزها
بحث‌هایی مبنی بر افزایش ظرفیت «مکس ۹» برای نزدیک شدن به قابلیت‌های «۷۵۷»
مطرح است.

  ضعف‌های «۷۳۷»

اسمیت
معتقد است: «بوئینگ در تلاش برای جایگزینی «۷۳۷» های خود به جای
«۷۵۷»‌هاست که در برخی زمینه‌ها موفق عمل کرده است و در برخی موضوعات دیگر
خیر. به عنوان مثال، عملکرد موتوری «۷۳۷» هیچ‌گاه به قابلیت‌های «۷۵۷»
نخواهد رسید.

به گفته اسمیت، «۷۳۷» در حال حرکت روی باند فرودگاه،
در مقابل «۷۵۷» ناتوان عمل می‌کند. «۷۳۷» نیاز به سرعت بیشتری برای برخاست
دارد و به طول باند بیشتری برای بلند شدن از زمین نیازمند است. وی ادامه
می‌دهد: «۷۵۷» با گذر از ۴۰۰۰ فوت و رسیدن به سرعت ۱۴۰ گره هوایی قادر است
از زمین بلند شود. این در حالی است که وی ادعا می‌کند برخاستن «۷۳۷» از روی
زمین نیازمند حداقل سرعت ۱۶۰ گره هوایی است که در عمل طول باند بیشتری
برای رسیدن به این سرعت موردنیاز است.

علاوه بر این، «۷۵۷» می‌تواند
مستقیما به سرعت سیر خود صعود کند، در حالی که «۷۳۷» برای رسیدن به سرعت
سیر،  باید ۲ مرحله را پشت سر بگذارد. عملکرد روی باند بسیار مهم است، به
خصوص هنگامی که پرواز از فرودگاه‌های ثانویه کوچک‌تر بر فراز یک قاره با یک
اقیانوس مطرح باشد. «۷۳۷» در مسیرهای طولانی‌تر کم می‌آورد، البته پرواز
را انجام می‌دهد، اما نه به آن شکلی که باید! همچنین برای پروازهای
اقیانوسی در زمستان نگرانی‌های بسیاری وجود دارد. زیرا به دلیل وزش بادهای
مخالف جهت، هواپیما ممکن است با اتمام سوخت مواجه شود. در واقع اسمیت معتقد
است «۷۳۷» پرنده خوبی است، اما توقعاتی که از آن وجود دارد، آن چیزی نیست
که در زمان طراحی به آن اندیشیده شده باشد.

اسمیت می‌گوید: « ۵دهه
پیش، «۷۳۷» به عنوان یک هواپیمای منطقه‌ای کوچک شناخته می‌شد، اما امروز
توقعاتی از آن می‌رود و در شرایطی استفاده می‌شود که فراخور قابلیت‌های آن
نیست. در نتیجه، بوئینگ در شرایطی نیست که بتواند از موتورهای قوی‌تری ‌روی
این مدل هواپیمای خود بهره ببرد. از زمان معرفی «۷۳۷» در دهه ۶۰ میلادی،
بوئینگ با تغییر سایز این هواپیما، در هر مرحله موتورهای بزرگ‌تری به آن
اضافه کرد. اما متاسفانه فضای زیر بال هواپیما همچنان بدون تغییر باقی
مانده است. بنابراین، بوئینگ تا زمانی که اقدام به بازطراحی این پرنده
نکند، توانایی تعویض موتور آن را نخواهد داشت».

  پیشنهاد به روزرسانی «۷۵۷»

اسمیت
معتقد است بوئینگ به جای به‌روزرسانی «۷۳۷»، باید طرح‌های توسعه‌ای «۷۵۷»
را اجرا کند. وی می‌گوید: «در دوره تولید «۷۵۷»، بوئینگ به نسخه‌ای به‌روز
شده از این هواپیما با کابین خلبان جدید و سیستم‌های داخلی جدید دست یافت.
تولید مجدد این هواپیما می‌تواند اقدامی بزرگ از سوی بوئینگ قلمداد شود.»

  ضعف‌های «۷۵۷»

با تمام این تفاصیل، «۷۵۷» هم خالی از عیب و ایراد نیست!

اسمیت
می‌گوید: «۷۵۷» یک هواپیمای باریک‌پیکر با ۶ ردیف صندلی مسافری است. به
همین دلیل زمان زیادی صرف سوار و پیاده کردن مسافران می‌شود.

علاوه‌بر
این، کابین خلبان «۷۵۷» در مقایسه با هواپیماهای مدرن مانند «۷۳۷ مکس»،
بسیار قدیمی و از مد افتاده است. همچنین کنترل «۷۵۷» بسیار مشکل‌تر از
کنترل هواپیمای هم‌رده – «بوئینگ ۷۶۷» – است.

در نهایت، یکی از
بدترین مشکلات «بوئینگ ۷۵۷»، آشفتگی به جا مانده در هوای حاصل از پرواز آن
است، به طوری که برج‌های مراقبت به هواپیماهای دیگر هشدار می‌دهند فاصله
کافی را در مقابله با این هواپیما مد نظر داشته باشند.

  خدمتی پر افتخار

در
هر صورت، «بوئینگ ۷۵۷» هواپیمایی است که مراحل تولید و خدمت خود را با
موفقیت و افتخار پشت سر گذاشته و زمان آن فرا رسیده است که بوئینگ نسبت به
معرفی جایگزینی مناسب برای این پرنده محبوب، اقدام کند.



۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس