تاریخ انتشار: ۲۸ فرو ۱۳۹۵
علی پویان در گفت و گو با گذارنیوز:

در سال ۸۸ گفته نسنجید و ناپخته رئیس جمهور وقت مبنی بر خس و خاشاک خواندن عده ای از مردم عملی بود که پاسخ آن جواب استاد شجریان بود.پاسخ استاد شجریان به این توهین، پاسخ همه هنرمندان بود پاسخ همه آحاد جامعه بود.

 

دکتر علی پویان مدرس دانشگاه،کارگردان تاتر و معاون دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است.وی که از ۱۴ سالگی وارد عرصه  هنر و تاتر شده است در گفت و گو با پایگاه خبری “گذارنیوز” به تعریف خود از فرهنگ،هنر و مشکلات کشور در این عرصه پرداخته است.

پویان در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از فرهنگ چیست و رابطه دین با فرهنگ را چگونه ارزیابی می کنید گفت:شاید بتوان در پاسخ به این سوال دین را به مثابه یک جاده دید که عبور از این جاده باید با باری فرهنگی صورت پذیرد و ریل بندی آن نیزاعتقادات ما می باشد.باید توجه داشت که دین و فرهنگ از هم جدا ناپذیرند و در بسیاری از موارد این دو مقوله کاملا برهم منطبق هستند.

وی تاکیید کرد که ایجاد شاخه های مختلف در هنرما باید بر اساس اصول ما باشد واصولی که اگر رعایت نشود ما به بی هویتی ها می رسیم.

پویان

معاون هنری دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با علت بی علاقگی مردم به قشر نخبه جامعه گفت:متاسفانه یکی از نگاه هایی که ما از آن ضربه می خوریم معیار سنجی تمام رفتارها بر اساس اصول سیاسی است برقراری یک گفتگو سیاسی تنها در زمان خودش می تواند صحیح باشد و قطعا من با اندازه گیری مسائل مختلف با روش های سیاسی کاملا مخالف هستم.

این فعال عرصه هنر و فرهنگ افزود:اتفاق پدیده مرتضی پاشایی به دلیل آن بود که اشعار و موسیقی این فرد کاملا مطاقبت داشت با حرف دل قشر جوان،آن سادگی در بیان و همچنین مرگ مظلومانه وی باعث این اتفاق شد. تنها مقوله ای که سفارش ناپذیر است هنر است و اگر این موضوع با سفارش بوجود بیاید ماندگار نخواهد بود.قطعا هنری ماندگار است که درد مردم و جامعه را داشته باشد.با کمی دقت می توان فهمید که هنرمندانی که حرف دل مردم و جامعه را زدند بسیار ماندگارتر از برخی سیاستمداران شدند.

وی با اشاره به نامه استاد عزت الله انتظامی به رئیس جمهور در باره رفع حصر گفت:از این موضوع نباید به صورت سلیقه ای برداشت کرد،مسئولیت هنرمند بسیار فراگیر است و بخشی از آن نیز همین مطالبات عمومی می باشد.اما بزرگ نمایی این بخش از درخواست استاد انتظامی بی انصافی است این موضوع تنها بخشی از درخواست این هنرمند بزرگ است ما باید به صورت کلی به آن نگاه کنیم.نیاز های جامعه،استقلال ملی ما و همچنین هویت سازی فرهنگی،امروز باید محور فعالیت هنرمندان و فعالین این عرصه باشد.

این کارگردان تاترو سینما در در نگاه به مسیر طی شده در عرصه سینما از زمان ریاست دکتر احمدی نژاد تا کنون گفت:اوضاع هیچ فرقی نکرده است.علارقم نقدهای تندی که به دوران ریاست آقای شمقدری می شود اما مشکلات همچنان باقی است.آقای ایوبی تاکنون تاج گلی بر روی سر این سینما نزده است که ما بخواهیم فرقی را احساس کنیم البته کمی از محدودیت اکران فیلم ها کم شده است اما این تمام آرزوهای سینمای ایران نیست.مقایسه استقبال مردم از فیلم ها به راحتی نشان می دهد که میزان شادی و نشاط مردم باید در اولویت اول قرار گیرد ما داریم این شادی را از زندگی مردم پاک میکنیم.

پویان

این کارگردان تاتر در تحلیل شرایط امروز تاتر درکشور گفت:اگر تاتر ما پیام آموزشی برای جامعه نداشته باشد و نتواند قدمی رو به جلو بردارد،هنر ما فرمایشی می شود.بسیاری نمایشنامه های خوب نگاشته شده اند اما به اجرا در نیامده،مشکل ما در عدم اجرای نمایش خوب است چراکه ما در نمایش خوب دچار سانسور می شویم و این موضوع ربطی به حکومت ها ندارد.همین سانسور پذیری باعث می شود هنر ما به زیرزمین گرایش پیدا کند و به نظر من مسبب اصلی این هنر زیرزمینی کسانی هستند که این محدودیت ها را اجرا می کنند.

وی خاطرنشان کرد:برخی که از روابط غیر شرعی و نادرست پشت پرده های سینمای ما سخن می گویند باید بدانند که این موضوع به هیچ عنوان عمومیت ندارد،اگر در جامعه مردم در باره این موضوع حرف میزنند دلیلش باز بودن ویترین هنر سینما است وگرنه درهمه صنوف زیاد یا کم مسائل غیر اخلاقی وجود دارد.

پویان ادامه داد:اینکه در گذشته گفته شد سینمای ایران فاحشه خانه است،این سخن اگر به همین نحو عنوان شده باشد اصلا قابل بخشش نیست.انسان های شریف و پاکی در سینمای ایران وجود دارند.بازهم میگویم این سخن اگر بیان شده باشد توهین یک عضو خانواده به کل خانواده می باشد.

این فعال عرصه فرهنگی و هنری درباره جنگ نرم و نفوذ دشمن از این عرصه گفت:جامعه ایرانی ما آنقدر باهوش هستند که کسانی که برای این نفوذ برنامه ریزی می کنند به هوش و کیاست این مردم نیز اذعان واضح دارند.امکان نفوذ در فرهنگ وهنر ما به هیچ عنوان وجود ندارد.بدانید که وظیفه و جوهر هنر انتقاد است.

وی ادامه داد:در سال ۸۸ گفته نسنجید و ناپخته رئیس جمهور وقت مبنی بر خس و خاشاک خواندن عده ای از مردم عملی بود که پاسخ آن جواب استاد شجریان بود.پاسخ استاد شجریان به این توهین، پاسخ همه هنرمندان بود پاسخ همه آحاد جامعه بود.

پویان گفت:بخش عمده مشکلات ما در زمینه فرهنگ و هنرسلیقه محوری یا همان اعمال سلیقه شخصی است،عده ای که پشت میز ریاست برای استاد شجریان محدودیت ایجاد می کنند نباید به خودشان اجازه دهند به حریم مقدس هنر و موسیقی که نمادش محمد رضا شجریان است اهانت کنند.

پویان

این استاد دانشگاه نظر خود را درباره چندین نام اینگونه بیان کرد:

سینمای ایران:نیاز به خانه تکانی دارد.

هالیوود:برای برخی از اهالی سینما یک منزلگاه ایده آل است.

وزیرارشاد:خود ایشان خوب هستند اما اطرافیانشان خیر.

حجت الله ایوبی:ایشان را نمی شناسم!

محمد فرهادی:حرف های ایشان را باور دارم.

عطا الله مهاجرانی:در دوران وزارتشان به هنر بهاء میدادند.

دکتر جاسبی:مرد عمل و فن.کمتر حرف میزند و بیشتر عمل می کند.

سید محمود دعایی:انسان بزرگ و متواضع و فروتن.

دکتر علی پویان این کارگردان تاتر و معاون دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان درباره آینده کاری خود گفت:”منتی می برم از مردم نادان که مپرس”،بسیار رنجبر می برم از معاونت هنری ارشاد جناب آقای مراد خانی که این انتقاد هارا نیز به خود ایشان گفته ام.بیشتر از پنج سال است که اجازه نمی دهند کارهای من اجرا شود.هیچ کمکی به من نمیکنند.آخرین کار من نمایش رودکی بود که قصد اجرای آن را در تاجیکستان داشتم اما برای مبلغ ناچیزی سنگ اندازی های فراوانی کردند و نشد.درخواست من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که معاونت هنری خود را عوض کند،کسی این مسئولیت را بپذیر که در رابطه با هنر حداقل ها را بداند و کنار هنرمند باشد نه در کنار تشریفات اداری.

دردیست در دلم که گر از پیش آب چشم

بر دارم آستین به دامان فرو چکد…

پویان

 

 

۰۰

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس