تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۴

بررسی این قیمت ها می تواند کلیاتی از هزینه نوسازی ناوگان هوایی ایران را پیش روی مخاطب قرار دهد. هر چند ایران به انواع هواپیماها نیاز دارد ولی عمده نیازهای آن برای پروازهای داخلی، هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر است. یکی از بندهای مهم توافق وین بین ایران و ۱+۵ ، لغو تحریم […]

بررسی این قیمت ها می تواند کلیاتی از هزینه نوسازی ناوگان هوایی ایران را پیش روی مخاطب قرار دهد. هر چند ایران به انواع هواپیماها نیاز دارد ولی عمده نیازهای آن برای پروازهای داخلی، هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر است.
هواپیما
یکی از بندهای مهم توافق وین بین ایران و ۱+۵ ، لغو تحریم های هوایی است. در صورت نهایی شدن این توافق، ایران می تواند همانند سایر کشورهای دنیا، هواپیماهای مسافربری نو خریداری کند و ناوگان کهنه و فرسوده اش را نوسازی نماید.به گزارش گذارنیوز در حال حاضر حدود یکصد هواپیمای مسافربری در ایران به علت فرسودگی و فقدان قطعات، زمین گیر شده اند که با رفع تحریم ها ، بخش مهمی از این هواپیماها با دریافت قطعات نو، اورهال شده و به خطوط پروازی باز می گردند. همچنین بر آورد می شود در فاز نخست نوسازی هواپیماهای مسافربری، حدود یکصد فروند هواپیمای جدید در کلاس ها و بردهای مختلف مورد نیاز است. برآورد می شود ایران در دهه پیش رو، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز داشته باشد که این نیاز عظیم، توجه سازندگان هواپیماهای مسافربری را به خود جلب کرده است به گونه ای که از هم اکنون، نمایندگانی از شرکت های ایرباس اروپا ، بوئینگ آمریکا و سوخوی روسیه وارد مذاکره با ایران شده اند و سعی دارند سهمی از این بازار بکر و بی نظیر را از آن خود کنند.

البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید منتظر تصویب نهایی توافق وین در مجلس ایران و کنگره آمریکا ماند. با این حال، این شرکت ها، در رقابتی چندین میلیارد دلاری از هم اکنون سعی در سبقت از همدیگر و تصاحب بازار ایران در دوران بعد از تحریم ها هستند.

نکته دیگر این است که به فرض لغو نهایی تحریم ها و انعقاد قرارداد با تولید کنندگان هواپیما، زمانی طولانی که گاه به چندین سال می رسد طول می کشد تا هواپیماهای سفارش داده شده، تولید و تحویل شوند. امکان دیگری که لغو تحریم ها فراهم می کند خرید هواپیماهای دست دوم کم کارکرد به طور رسمی و با خدمات پس از فروش از شرکت های مختلف دنیاست که می تواند بخشی از نیازهای کشور را به صورت استاندارد و ایمن تأمین کند.

نکته ای که همیشه جذاب بوده، قیمت انواع هواپیماهای مسافربری در جهان است. سایت «۱۱۸ سفر» که به طور تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت می کند، اخیراً در گزارشی مفصل به بررسی قیمت هواپیماهای مسافربری دو شرکت اصلی هواپیماسازی جهان یعنی بوئینگ و ایرباس پرداخته است.بررسی این قیمت ها می تواند کلیاتی از هزینه نوسازی ناوگان هوایی ایران را پیش روی مخاطب قرار دهد. هر چند ایران به انواع هواپیماها نیاز دارد ولی عمده نیازهای آن برای پروازهای داخلی، هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر است.

موضوع مهمی که می توان به نقل از فعالان بازار خرید و فروش هواپیما ذکر کرد این است که قیمت های اعلامی سازندگان هواپیماها، تابعی از بازار ، میزان خرید و قدرت چانه زنی است و لذا می توان حتی هواپیماهای نو را با قیمت هایی بسیار پایین از آنچه در این گزارش آمده خریداری کرد.

 

۰۰

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس