تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴

تندروها که حضور «خمینی جوان» را خطر بسیار بزرگی در جهت نیل به اهداف شخصی و جناحی شان می دانند، از زمان ورود علنی یادگار امام(ره) به عرصه انتخابات از هیچ تلاشی در جهت حاشیه سازی و خبرسازی پیرامون وی دریغ نکردند.

به گزارش “گذارخبر”  آن ها جدیداً در  رسانه ها با ایجاد یک خط خبری به دنبال القای این مطلب به  مخاطبان خود هستند که سید حسن خمینی از طریق فشار از پایین و چانه زنی در بالا در پی سوء استفاده از جایگاه خویش و انتسابش به امام راحل(ره) است.
آن ها با  خبرسازی های پوشالی در پی آن هستند که بگویند «سید حسن»  می خواهد برای تایید صلاحیت خویش بر شورای نگهبان فشار  بیاورد. اما در پاسخ باید گفت، شورای نگهبان قطعاً راه های قانونی مختلفی جهت احراز شرایط اجتهاد در نامزدهای خبرگان در پیش رو دارد و این امر را اعضای این شورابه صراحت تاکید کرده اند.
در واقع این تندروها هستند که از طریق خبرسازی و حاشیه سازی به دنبال فضاسازی در جامعه با خط تخریب «خمینی جوان» و رد صلاحیت وی هستند. آن ها می خواهند به اذهان عمومی و احیاناً مسئولان امر القا نمایند که «سید حسن» به صورت طبیعی رد صلاحیت می شود مگر آن که از جایگاه خویش برای تایید صلاحیت سوء استفاده کرده باشد.
همه چیز درباره آزمون خبرگان
اما پنجمین دور انتخابات مجلس خبرگان که پیش از این با نام نویسی ۸۰۰ نفر در این انتخابات و حضور بسیاری از چهره های جدید و برجسته در آن، ناظران این انتخابات را غافلگیر کرده بود در مرحله سنجش علمی داوطلبان هم با حرف و حدیث هایی همراه شد. برخی اظهار نظرهای برخی از اعضای شورای نگهبان که بعضا با اطلاعیه این شورا درباره شرایط کسانی که باید در آزمون اجتهاد شرکت کنند گاهی همخوانی نداشت و همین‌طور اظهارنظرها درباره نحوه اطلاع رسانی به کسانی که باید در آزمون شرکت می کردند اما و اگرهای فراوانی را پیش روی کاندیداها و برگزار کنندگان این آزمون گذاشت.
آزمون اجتهاد تنها راه احراز صلاحیت علمی کاندیداهای خبرگان ؟!
اینکه چه کسانی باید در آزمون خبرگان شرکت کنند و اینکه آیا آزمون اجتهاد تنها راه احراز اجتهاد کاندیداهای خبرگان می تواند باشد مهم ترین سوالاتی بود که همه منتظر شنیدن پاسخی روشن درباره آنها از اعضای شورای نگهبان بودند. هرچند با کنار هم گذاشتن پاسخ های اعضای شورای نگهبان ابهام ها دراینباره افزوده شد. در همین راستا نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان نهم دی ماه در گفتگویی اعلام کرد: “اگر کسی قبلا اجتهادش ثابت شده باشد، از آزمون کتبی معاف است”. ابراهیمیان اگرچه گفت “قاعده کلی این است که همه نامزدهای خبرگان باید در آزمون کتبی شرکت کنند” اما با استناد به سخنان آیت الله مومن از فقهای شورای نگهبان این را هم گفت که راه های دیگری برای احراز اجتهاد نامزدهای خبرگان وجود دارد. آنجا که گفت: ” ممکن است به تشخیص فقهای شورای نگهبان فردی آنقدر اقتدار علمی داشته باشد که برای آنها (فقهای شورای نگهبان) اجتهادش مسلم باشد و دیگر نیازی به آزمون نداشته باشد. همان‌طور که آیت‌الله مومن هم در مصاحبه‌ای که چندی پیش داشته‌اند اعلام کردند که اگر فردی در جایگاه مرجع تقلید یا نزدیک به آن باشد دیگر ضرورتی به امتحان ندارد، منتهی ملاک تشخیص این موضوع خود فقهای شورای نگهبان هستند.
اشاره ابراهیمیان به این سخنان آیت الله مومن است که ۲۴ آذرماه گفته بود: آزمون اجتهاد در قانون تعیین شرایط اعضای خبرگان نیامده است. مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق فقهای شورای نگهبان هستند یعنی فقهای شورای نگهبان باید تشخیص بدهند که فرد این شرایط را دارد یا خیر. گاهی کسی که ثبت‌نام می‌کند از ما هم فاضل‌تر بوده است و ما نیز او را می‌شناسیم، بنابراین این فرد نیازی به امتحان دادن ندارد. یا کسی است که ما آشنایی با او نداریم اما در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملا است و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد. وقتی فقهای شورای نگهبان تشخیص بدهند که یک فرد علمیت و همه شرایط را دارد یعنی یک ارتباط علمی با او داشته باشند و برایشان اجتهاد و صلاحیت فرد ثابت شود دیگر نیازی به آزمون اجتهاد نیست. تاکنون همینطور بوده است و در دوره اخیر مجلس خبرگان هم مواردی را داشتیم که لازم نبوده امتحان گرفته شود.
اما در همین حال و با بالاگرفتن گمانه زنی ها و اینکه آیا چهره های شناخته شده ای همچون سیدحسن خمینی نیز برای احراز صلاحیت علمی شان باید در آزمون اجتهاد شرکت کنند یا خیر شورای نگهبان اطلاعیه ای درباره شرایط کسانی که باید در آزمون علمی این شورا شرکت کنند را دهم دی ماه منتشر کرد. در این اطلاعیه تاکید شده بود: همه ثبت نام کنندگان در انتخابات خبرگان به جز ۱- اعضای فعلی
مجلس خبرگان ۲- کسانی که قبلا در این آزمون شرکت کرده و قبول شده باشند ۳- کسانی که در آزمون ۱۵ شهریور ماه امسال
شرکت کرده اند (چه قبول شده باشند و چه نشده باشند) باید در آزمون خبرگان شرکت کنند. در این اطلاعیه برای عدم شرکت کسانی که در این سه دسته جای ندارند اما جزء آن دسته از افرادی هستند که آیت الله مومن به آنها اشاره کرده بود، استثنایی وجود نداشت. استثنایی که به صورت  کلامی در اظهارات اعضای شورای نگهبان بر آن تاکید
می شد. از جمله دو روز بعد سیامک ره پیک معاون اجرایی شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اگرچه تاکید کرد در رابطه با این آزمون مصلحت سنجی از سوی شورای نگهبان وجود ندارد. اما این را هم گفت که “طبق قانون مجلس خبرگان تشخیص شرایط نمایندگان و داوطلبان بر عهده فقهای شورای نگهبان است. البته افرادی هستند که مسلما شرایط اجتهاد را دارند مانند اساتید بزرگ که در سطح عالی هستند و هیچ تردیدی در شرط علمی آنها وجود ندارد. اما کسانی که این شرط احراز در آنها محرز نیست ابزار تشخیص احراز بر عهده فقهای شورای نگهبان است. در واقع چندین دوره است که این احراز از طریق آزمون انجام می‌شود …” ره پیک در عین حال تاکید کرد که اگر فردی در آزمون شرکت نکند خودش را از احراز شرط محروم کرده  است. با وجود اینکه در اطلاعیه شورای نگهبان به جز  سه بند عنوان شده هیچ استثنایی برای شرکت در آزمون وجود  نداشت اما سیزدهم دی ماه نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفت: “اگر کسی از آقایان کاندیداها جزء شخصیت‌های شناخته شده حوزه باشد که اعضای شورای نگهبان به اجتهادش شهادت دهند ممکن است از امتحان معاف شود. آقای مومن هم اعلام کردند که اگر خود این آقایان (فقهای شورای نگهبان) به این نتیجه برسند که کسی مجتهد است به آن ترتیب اثر می‌دهند.” او در پاسخ به این سوال که فقهای شورای نگهبان چگونه به این موضوع می‌رسند که کسی مجتهد است هم گفته بود “ممکن است شاگردان آنان باشند، از همدرسان آنان باشند یا حتی از هم‌مباحثه‌های علمی آنان باشند. به هر حال شیوه‌های مختلفی برای کار وجود دارد. در هر حال اگر آقایان فقها به این موضوع برسند که کسی به درجه اجتهاد رسیده است آن فرد استثنا خواهد بود و نیازی به شرکت در آزمون ندارد”.
یک روز مانده به برگزاری آزمون خبرگان هم نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه به جز کسانی که در اطلاعیه شورای نگهبان آمده بود نیازی به شرکت در آزمون ندارند، آیا افراد دیگری هستند که به آزمون دعوت نشده باشند، اظهار کرد: افرادی که اکنون عضو خبرگان هستند یا قبلا عضو بوده اند، یا کسانی که قبلا در آزمون پذیرفته شده‌اند، حتی اگر عضو خبرگان نشده باشند، نیازی به حضور در آزمون ندارند. علاوه بر اینها اگر کسی هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشد، اما اقتدار علمی داشته باشد، به طوری که این اقتدار توسط فقهای شورای نگهبان بدون آزمون قابل احراز باشد، به گفته آقای مومن تایید صلاحیت علمی ایشان منتفی نیست. در این اظهارات
ابراهیمیان در مقایسه با اطلاعیه شورای نگهبان اعضای  دوره های قبل مجلس خبرگان هم از آزمون خبرگان معاف شده بودند. ابراهیمیان همچنین در آن گفتگو در پاسخ به این  سوال که اگر داوطلبی شرایط ذکر شده در اطلاعیه شورای نگهبان را نداشته باشد و در آزمون نیز شرکت نکند، به  منزله انصراف او از کاندیداتوری است، تصریح کرد: اگر کسانی در آزمون شرکت نکنند، منصرف تلقی نمی‌شوند، اما چون ابزار کنترل صلاحیت از فقهای شورای نگهبان گرفته می‌شود، به منزله عدم احراز صلاحیت محسوب می‌شود. اما اظهارات سخنگوی شورای نگهبان بعد از برگزاری آزمون دوچندان بر ابهامات ایجاد شده اضافه کرد. ابراهیمیان در گفتگوی ویژه خبری درباره عدم حضور سیدحسن خمینی و بیش از ۱۰۰ داوطلب مجلس خبرگان رهبری در آزمون خبرگان گفت عدم حضور این اشخاص راه احراز اجتهاد را مسدود
کرد.
ممکن است صلاحیت کسی که در آزمون خبرگان شرکت نکرده نیز احراز شود اما جالب آنکه در نهایت ابراهیمیان در گفتگویی در مورد وضعیت غایبان این آزمون گفت: آزمون ابزاری برای تصمیم‌گیری و کنترل علمی نامزدهاست، اما حضور نیافتن در این آزمون به معنای ردصلاحیت آنان نیست و نظر نهایی با فقهای شورای نگهبان خواهد بود.
به نظر می رسد ابهام ها در این خصوص رو به اتمام است و صلاحیت سید حسن خمینی بدون شرکت در آزمون و از طرق دیگر قابل اثبات است.
۰۰

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس