تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از فرصت‌هایی گفت که ایران در دوران پساتحریم در زمینه تجارت خواهد داشت.

به گزارش “گذارخبر”  کاوه زرگران ، در پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن برجام و در دوران پساتحریم، تجارت کدام محصولات ایران رونق می‌گیرد؟ گفت: اغلب مواد اولیه صنایع تبدیلی ما وارداتی است و با توجه به اینکه شرایط بعد از برجام شرایط مناسب‌تری برای واردات مواد اولیه و تولید کالا خواهد بود، طبیعتا تجارت آنها رونق بیشتری خواهد گرفت.

او ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های صادراتی که ما در منطقه و کشورهای همسایه خود داریم، باز هم می‌توانیم به بازارهای صادراتی آنها امیدوار باشیم و در بسیاری از حوزه‌ها پتانسیل و امکان مراودات تجاری داشته باشیم.

زرگران همچنین اظهار کرد: به نظر من بعد از برجام فرصت ما در زمینه ارائه کالاها تفاوتی نخواهد کرد، بلکه این فرصت ایجاد تجارت است که تغییر خواهد کرد. طبیعتا ما می‌توانیم در همه صنایع، شانس داشته باشیم، اما صنایعی که بتوانند با شرکای خارجی محصولاتی تولید کنند یا از مشارکت با برندهای بزرگ دنیا برخوردار شوند، طبیعتا می‌توانند از این فرصت برای تکمیل بازارهای منطقه استفاده کنند. به طور مثال در زمینه تولید آدامس، شرکت‌های بزرگی علاقه‌مند هستند با کمپانی‌های بزرگ ایرانی که پتانسیل دارند، هم برای تأمین بازار داخل و هم برای تأمین بازار خاورمیانه همکاری داشته باشند. به همین دلیل در چنین حوزه‌هایی، شرکت‌هایی که بتوانند از فرصت‌های به وجود آمده پس از برجام استفاده مناسب کنند می‌توانند صادرات هر نوع کالایی را داشته باشند.

او سپس درباره پتانسیل صادراتی محصولات کشاورزی گفت: محصولات خام کشاورزی و میوه‌های خام ما پتانسیل صادراتی بسیار بالایی دارند، اما Sorting (دسته‌بندی و درجه‌بندی)، فرآوری و بسته‌بندی در آنها بسیار ضعیف است و در حد استانداردهای بازارهای جهان نیست. به همین دلیل هم ما نتوانسته‌ایم صادرات این محصولات را به جایگاه واقعی که باید باشند برسانیم. اگر بتوانیم از فناوری‌های نوین در این عرصه استفاده کنیم به‌راحتی می‌توانیم بازارهای بسیار بزرگی را که در کشورهای همسایه ما وجود دارد، تصاحب کنیم.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس