تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴

افسردگی شایعترین بیماری مرتبط با سلامت روان است. در زیر با دلایل پنهان و غافلگیرکننده‌ای که می‌توانند موجب افسردگی شوند آشنا می‌شوید:

بیماری مزمن
بیماری‌های مزمن تنها جسم را تحت الشعاع قرار نمی‌دهند، بلکه از نظر روانی نیز ایجاد مشکل می‌کنند. افرادی که از بیماری‌های مزمن نظیر بیماری قلبی، دیابت، و سرطان رنج می‌برند، احتمال اینکه به افسردگی مبتلا شوند بیشتر است.

سیگار کشیدن
این هم یک دلیل دیگر باری کنار گذاشتن سیگار: در سال ۲۰۱۵، تحقیقی در بریتانیا نشان داد که سیگاری‌ها در مجموع به نسبت غیرسیگاری‌ها بیشتر در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار دارند.

به جای اینکه به دنبال لذت بردن از سیگار باشید، بهتر است به دنبال کاری باشید به شما لذت حقیقی و سالم بدهد: کارهایی نظیر ورزش کردن، نقاشی یا کمک به دیگران.

استفادۀ بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی
رسانۀ مجازی تنها نیمۀ پر لیوان زندگی افراد را نشان می‌دهد و واقعیت فرد را به درستی آشکار نمی‌کنند. اما با این وجود، باز هم ممکن است که زندگیتان را با آنها مقایسه کنید. این فرآیند ناخودآگاه چیزی است که پژوهشگران آن را “مقایسۀ اجتماعی” می‌نامند و می‌تواند به احساس افسردگی منجر شود.

محل زندگیتان

آیا ساکن شهر هستید یا روستا؟ این عامل می‌تواند بر سلامت روانی شما موثر باشد. پژوهشها نشان می‌دهند که افرادی که در نواحی شهری زندگی می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌های روانی، به خصوص افسردگی، قرار دارند. در حالی که محققان دلیل ریشه‌ای این موضوع را بسیار پیچیده می‌دانند، اما این فرضیه در این مورد ارایه شده که گذراندن وقت بیشتر در طبیعت می‌تواند به مثابه پادزهری برای شهرنشینی عمل کند.

رژیم غذایی
جسم و روان شما با آنچه که می‌خورید مرتبط است. پژوهشها نشان داده‌اند که کسانی که رژیم غذایی نامناسب دارند، مثلاً گوشت فرآوری شده، شکر و چربی زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر علائم افسردگی را نشان می‌دهند. تغدیه در شروع، شدت و طول مدت افسردگی نقش ایفا می‌کند.

این ارتباط میان افسردگی و تغذیه البته دوسویه است. افسردگی می‌تواند در میزان اشتهای فرد تغییر ایجاد کرده، و بدین ترتیب داشتن تغذیه مناسب را برای او دشوار کند.

نشستن بیش از حد
تنها راه داشتن بدن و روان سالم، از راه تغذیه نیست، بلکه باید به میزان فعالیتتان نیز توجه داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش موجب تقویت وضعیت روحی و خلقی شما می‌شود. در مقابل، عدم فعالیت زیاد نیز با تجربۀ علائم افسردگی مرتبط است.

کمبود خواب
کمبود خواب شوخی نیست. اگر خواب را در اولویتهایتان نگنجانید، در خطر بیماریهای مزمنی نظیر بیماری قلبی، یا بیماریهای روحی قرار می‌گیرد. افسردگی نیز به نوبۀ خود بر خواب تاثیر می‌گذارد، چرخۀ نامطلوبی را دامن می‌زند.

در اولویت قرار ندادن نیازهای خودتان
اگر دیگران را در اولویت قرار دهید و از نیازهای خودتان چشم‌پوشی کنید، این امر می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت روانتان بگذارد. خیلی‌وقتهای افراد هیچ فضا و زمانی را برای اهمیت دادن به خود قائل نمی‌شوند. اگر توانایی نه گفتن به دیگران یا چیزهایی را که سودی برایتان ندارد را نداشته باشید، ممکن است افسرده شوید.

۰۰

برچسب ها: برچسب‌ها,
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس