تاریخ انتشار: ۲۳ فرو ۱۳۹۵
خیزشی با 500 اسب بخار;

تا چند دهه پیش، فراهم کردن قدرت ۳۰۰ اسب بخار فقط از پیشرانه های ۸ سیلندر قابل انتظار بود، حال آنکه به لطف توربو شارژرهای مدرن و دیگر فناوری های در درسترس، یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری هم می تواند ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد (چنین پیشرانه ای هم اکنون روی پورشه باکستر نصب شده است.)

پس می‌توان انتظار داشت که یک موتور ۸ سیلندر با بیش از ۵ لیتر حجم، افزون بر ۵۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار  راننده قرار دهد.
به گزارش فرادید، در حدود سال های ۱۹۶۰ ماشین های بزرگ و پهن پیکر، جاده های امریکا را به تسخیر خود درآورده بودند و شورولت،  بیوک و کرایسلر با خودروهای کشتی گونه و پرمصرف خود، یکه تاز بازار این کشور به حساب می آمدند.در این برهه از زمان کمپانی فورد که خود را  از پیشگامان این صنعت می دانست توان رقابت تمام عیار در بازار را از دست داده  و نیازمند یک معجزه بود تا به دوران با شکوه خود باز گردد. این معجزه، با ساخت ماشینی کم مصرف تر و ارزان تر نسبت به رقبا و البته با ویژگی های اسپرت و به دور از تجمل گرایی  اتفاق افتاد و آغاز گر تحولی شگرف در صنعت خودروسازی  امریکا گردید.

 

اولین مدل  فورد موستانگ ساخت ۱۹۶۴
ارزان‌ترین

 

سه طراح برجسته  فورد به نام های  جان ناجار (John Najjar) فیلیپ کلارک (Philip Clark) و جو اوروس (Joe Oros) تحت مدیریت اجرایی آقای لی لاکوکا (Lee Iacocca) خودرویی ساختند که نه تنها سودآوری فورد را در سال های بعد تضمین نمود، بلکه سبکی نوین از طراحی خودرو موسوم به ماشین های عضلانی(Muscle Cars) را محبوب همگان کرد.

موستانگ با چراغ های گرد در جلو، بدنه کشیده  چهارسرنشینه و دو در، همراه با پیشرانه قدرتمند و دیفرانسیل عقب، خیلی زود به سمبل سرعت برای جوانان آن زمان مبدل شد و توسط دیگر خودروسازان امریکا از جمله  شورولت در مدل کامارو، دوج در مدل چارجر و حتی پونتیاک و پلیموت  هم  مرجع طراحی قرار گرفت.

 

لاکوکا مدیر اجرایی فورد و پروژه موستانگ روی جلد، تایم و نیوزویک ۱۹۶۴
ارزان‌ترین

 

پس از شهرت فوق العاده فورد موستانگ و موفقیت این خودرو در بازار امریکا، کارول شلبی (Carroll Shelby) راننده قهرمان مسابقات سرعت ۱۹۵۸ و ۵۹ که پیشتر بهینه سازی خودروی کوچک و اسپرت فورد کبری را انجام داده بود، به فکر ارتقای  موستانگ افتاد. از آنجایی که شلبی با تیم های برتر اتومبیل رانی آن زمان همچون مازراتی و استون مارتین همکاری  کرده بود و در زمینه بهینه سازی پیشرانه دانش لازم را در اختیار داشت، در سال ۱۹۶۵ اولین مدل موستانگ شلبی را با کد GT350  معرفی نمود.
فورد موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۵
ارزان‌ترین

 

شاید در ابتدا کارول شلبی برنامه تولید خودروهای ارتقا یافته فورد، در تیراژ بالا را نداشت، اما GT350  مورد توجه زیادی قرار گرفت و شرکت شلبی با نشان مارکبری معروف شد.  پس از آن تقریبا تمام مدل های آینده موستانگ توسط این کمپانی ارتقا یافته و با قدرت و قیمت بالاتر، همراه با آپشن های ظاهری و فنی سفارشی، روانه بازار شدند. جدیدترین مدل فورد موستانگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به تازگی توسط برند شلبی معرفی شده است.

 

فورد موستانگ شلبی GT350 مدل ۲۰۱۶
ارزان‌ترین

 

همراه با پیشرانه قدرتمند ۵٫۲ لیتری ۸ سیلندر به قدرت ۵۲۶ اسب بخار، شتاب صفر تا صدکیلومتر ۴٫۳ ثانیه فراهم می شود. در حدود ۹ ثانیه طول می کشد تا این ماشین به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. این درحالی است که در ۱۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر و در۲۱ ثانیه به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد. نهایت سرعت این خودرو نیز ۲۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. گفتنی است موستانگ شلبی جدید در صورت استفاده از کیت ارتقای فنی R شتاب صفر تا صد کیلومتر ۳٫۹ ثانیه را ثبت کرده است.

ارزان‌ترین
این خودرو از رینگ های سیاه رنگ فیبرکربن سبک وزن استفاده می کند که در اندازه های ۱۸ یا ۱۹ اینچ با لاستیک های ساخت میشلن قابل سفارش هستند. فاق لاستیک ها فقط ۳٫۵ سانتیمتر است و پهنای آنها ۲۹٫۵ در جلو و ۳۰٫۵ سانتیمتر در عقب است. صدای خروجی از پیشرانه این خودرو ۹۲ دسیبل اندازه گیری شده که در خیابان ها جلب توجهی زیادی خواهد کرد چرا که تا دور موتور ۸۰۰۰ دور بر دقیقه برای پیشرانه آن عادی است و گیربکس دستی  به راننده اجازه تعویض دنده در دورهای بالا و دودکردن لاستیک های عقب را می دهد.

 

قیمت در نظر گرفته شده برای موستانگ شلبی  GT350 مدل ۲۰۱۶ در حدود ۵۰ هزار دلار است که آن را مبدل به ارزان ترین ماشین ۵۰۰ اسب بخار جهان می کند. از طرف دیگر این خودرو با کد GT350-R نیز عرضه می شود که همراه با تجهیزات مسابقه ای بیشتر، از جمله ترمزهای سرامیکی ساخت برمبو ایتالیا و صندلی های حرفه ای برند رکارو، اندکی سبک تر و پر شتاب تر بوده و نزدیک به ۶۳ هزاردلار قیمت گزاری شده است.

ارزان‌ترین
ارزان‌ترین
ارزان‌ترین

گفتنی است آقای “لاکوکا” مدیراجرایی پروژه موستانگ ۱۹۶۴، که با عنوان پدر موستانگ شناخته می شود در سن ۹۱ سالگی هنوز در قید حیات است، اما کارول شلبی در سال ۲۰۱۲ در گذشت.

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس