تاریخ انتشار: ۲۸ شهر ۱۳۹۴

واردات خودروی بی کیفیت چینی توسط دلالان و با سودهای کلان در هشت سال گذشته، تن رنجور مردم را رنجورتر کرده است.

به گزارش “گذارخبر” واردکنندگان خودروهای چینی چنان سودی از مردم دریافت می کردند که تنها در یک فقره یکی از این برندها حدود سی میلیون از قیمت یکی از خودروهایش را کاهش داد. فکر کنید وارادات خودوری چینی چه بازار پرسودی بوده و هست! واردکنندگان خودروی چینی چه کسانی هستند؟ چرا کسی به فکر محدود کردن آنان نیست؟
نگاهی به بازار خودرو در این روزهای رکود به خوبی نشان میدهد که این تنها خودروسازان داخلی و تولیدات ساخت داخل نیست که به شدت از شرایط پیش آمده و حاکم بر بازار متضرر شده اند، بلکه ضرر و زیان اساسی نیز متوجه مونتاژ کاران و وارد کنندگان خودروهای چینی نیز شده است. در این میان اگر تولید کنندگان داخلی تمایلی به کاهش قیمت ها ندارند اما این موضوع در مورد خودروهای چینی کاملا بر عکس است و تخفیف های چند میلیونی این خودروها بازگو کننده برخی مسائل و موارد قابل توجه است.
بازار خودرو برای چینی ها بعد از توافق هسته ای و البته در آستانه آن به یکباره تغییر کرد. در حالی که طی سالهای گذشته انحصار حاکم بر بازار خودروی ایران منجر به آن شده بود تا فضایی کاملا مساعد برای حضور چینی ها با طرح های متنوع و قیمت های منطقی نسبت به تولیدات داخل شکل بگیرد، خبرهای توافق هسته ای به یکباره بهشت بازار ایران را برای این خودروها تبدیل به دوزخی دهشتناک کرده است.
از جمله عوامل اساسی در بدست گرفتن بازار خودرو توسط تولید کنندگان و واردکنندگان خودروهای چینی را باید در خستگی مصرف کنندگان ایرانی از تولیدات یکنواخت و همیشگی و بدون کیفیت داخلی دانست. سالهای متمادی اصرار تولید کنندگان داخل به ادامه روند تولید همیشگی و بدون تنوع و کیفیت سابق، منجر به آن شد تا ورود خودروهای تولید کشور چین به ایران با تنوع زیاد و امکاناتی رقابتی در سطح قیمت تولیدات داخل، با اقبال مشتریان ایرانی مواجه شود.
نکته جالب ماجرا اینجا است که تولید کنندگان داخلی نیز در این میان به سرعت متوجه این استقبال شدند و در جایی که خود توان ایجاد تنوع و کیفیت متفاوت در خودروهای خود را نداشتند چه گزینه ای بهتر از این که خود اقدام به واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران کنند؟ همین امر منجر به عقد قرارداد هایی با خودروسازان چینی از سوی ایران خودرو و سایپا شد تا در نهایت تنوع واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران روز به روز بیشتر شود و به یکباره بازار ایران تحت سیطره چینی ها درآید.
اما توافق هسته ای و اخبار آن به یکباره همه چیز را تغییر داد. حضور هیئت های تجاری از کشورهای غول اقتصادی در اروپا نظیر آلمان و ایتالیا و فرانسه و انتشار اخباری مبنی بر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار و صنعت خودرو ایران کافی بود تا بازار تولیدات داخل و به ویژه مونتاژ و واردات خودروهای چینی به یکباره با رکودی بی سابقه مواجه شوند. رکودی که حرکت های خودجوش مردمی نیز به آن دامن زد.
اما در این میان اگر خودروسازان داخلی بر مدار قبلی خود مبنی بر افزایش قیمت بدون کیفیت اصرار ورزیدند، خودروسازان چینی که اکنون به شدت موقعیت خود را در خطر میدیدند، راه دیگری را انتخاب کردند: تخفیف های چند میلیونی و ایجاد شرایط ویژه فروش برای مشتریان خودرو.
چینی ها هشیار از این موضوع که با ورود خودروسازان اروپایی دیگر کمتر کسی به خودروهای آنها اقبال نشان خواهد داد، اکنون سعی بر آن دارند تا به هر طریق ممکن بازار خوب چند سال اخیر خود در ایران را پابرجا نگه دارند و در این راه هیچ ابایی از فروش زیر قیمت حتی تا ۲۰ میلیون تومان هم ندارند.

 

برچسب ها: برچسب‌ها
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس