تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در راستای تامین منابع درآمدی و سرانه‌های اجتماعی و نیز ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ایجاد مراکز تجارت جهانی در مناطقی مانند منطقه ۱۶ که از ظرفیتهای خوبی برخوردار است موثر است. به گزارش ایسنا، محمد سالاری با حضور در منطقه ۱۶ ضمن بازدید از […]



رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در راستای تامین منابع درآمدی و سرانه‌های اجتماعی و نیز ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ایجاد مراکز تجارت جهانی در مناطقی مانند منطقه ۱۶ که از ظرفیتهای خوبی برخوردار است موثر است.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری با حضور در منطقه ۱۶ ضمن بازدید از پروژه های عمرانی و خدماتی این منطقه با شورایاران این منطقه نیز دیدار و گفت و گو کرد .

این بازدید با دیدار شورایاران آغاز شد و آنان از مشکلات و معضلات سطح منطقه سخن گفتند . وجود بافت فرسوده ، نبود سوله بحران در برخی محلات ، عدم جمع آوری کارخانه روغن نباتی ، وجود دکل‌های برق، اجرای نا همگون طرح های تفصیلی و نیز عدم همکاری نیروی انتظامی برای تامین امنیت در برخی محلات از جمله موارد مطروحه بود .

سالاری بعد از استماع سخنان شورایاران منطقه ۱۶ گفت: نهاد شورایاریها یکی از دستاورد های مهم شورای چهارم بوده است که امروزه الگویی برای تمام کلان شهر ها است. قطعا اداره شهر تهران با جمعیت پذیری که معادل چند کشور حوزه خلیج فارس است در کنار رشد و گسترش بی قاعده شهر تهران که قبل از ابلاغ و اجرای طرح  جامع این بی قاعدگی شکل گرفته، جز با همکاری شورایاری ها میسر نمی‌شود.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت وجود مراکز تجارت جهانی در مناطقی مانند منطقه ۱۶ اظهار کرد: یکی از شاخصه های ارتقای کیفیت زندگی در شهر ها وجود جاذبه‌های گردشگری در سطح منطقه‌ای، ملی و بین المللی است. امروزه شهر تهران از این شاخصه‌ها بهره کمی برده است و اگر بخواهیم نمونه‌هایی مثال بزنیم تنها به نمونه‌های انگشت شماری بر می خوریم از جمله برج میلاد و اراضی عباس آباد؛ این در حالی است که یکی از راهبردهای ۱۷ گانه طرح جامع برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران وجود همین پروژه‌های جاذب است .

سالاری تصریح کرد: یکی از مصادیق تحقق این پروژه ها، مراکز تجارت جهانی است و این در حالی است که ما مناطقی در شهر تهران داریم مانند منطقه ۱۶ که از این ظرفیتها و پتانسیل‌های زیادی برخوردار هستند.

وی گفت: وقتی ۵۰ درصد مساحت منطقه را املاک بزرگ مقیاس با مساحتی بیش از یک هکتار اشغال کرده‌اند یعنی ما با ظرفیت عظیمی برای ایجاد مراکز تجارت جهانی مواجه‌ایم که حرکت در این راستا می‌تواند هم در جهت تحقق طرح جامع و هم در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران باشد .

سالاری همچنین خاطر نشان کرد: این موضوع را هم باید در نظر داشت که شهرداری برای جلب مشارکت مالکان باید بستر های لازم برای تصمیم سازی و تصمیم گیری ایجاد و یک طرح کلی برای این اراضی اعلام کند که خارج از این طرح ، هیچ گونه اقدامی صورت نمی گیرد. به بیانی طرحی مشخص وجود داشته باشد و مالکان توجیه شوند .

وی اضافه کرد: واضح است با ایجاد این مراکز سرمایه گزاری به این مناطق شیب پیدا می کند و بنگاه‌های اقتصادی بین المللی نیز در چنین فضایی حضور پیدا می‌کنند . از طرفی وجود این مراکز موجب می شود خدمات مورد نیاز تامین شود.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا همچنین اظهار کرد: وجود این مراکز عاملی جهت ایجاد اشتغال و تامین سرانه‌های اجتماعی از جمله (آموزش ، فضای سبز و …) و همچنین در تامین امنیت و عدم جمعیت پذیری و نیز رونق اقتصادی منطقه تاثیر گذار خواهد بود . این در حالی است که در گذشته به واسطه همان بی‌قاعدگی که اشاره شد، شهر تهران رو به جمعیت پذیری نهاده و این امر خود موجبات کاهش سرانه‌های اجتماعی و در نهایت کاهش کیفیت زندگی می شود .

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به موضوع انتقال صنایع مزاحم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که در کاهش کیفیت زندگی شهروندان تاثیر دارد وجود صنوف و مشاغل نامتجانس در سطح شهر است نظیر راه آهن ، کارخانه روغن نباتی قو و نیروگاه برق که در منطقه ۱۶ وجود دارند که اگر چه در زمان احداث این مکان ها سکونت گاه هایی وجود نداشته و به دلیل گسترش نا موزون شهر، امروزه سبب پدیدار شدن مشکلات گردیده است اما به هر دلیل این صنایع باید از محل زندگی شهروندان منتقل شوند .

وی ادامه داد: در این راستا تبصره ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری ها این اجازه را داده شهرداری ها در این زمینه ورود کنند و البته مصوبه هیات دولت و هیات وزیران را نیز دارد اما آنچه موجب می شود این قبیل اقدامات نهایی نشود، دلایلی خاص دارد .

سالاری در تشریح این امر گفت: شورای اسلامی شهر تهران بالاترین نهاد تصمیم گیری در شهر است و سایر نهاد ها و سازمان ها نیز ملزم به اجرای تصمیمات شورا هستند اما اگر این تصمیمات اجرا نمی شود به این خاطر است که مسئولان این سازمان ها از سوی شورا تعیین نمی شوند، پس این مساله اولین مانع عدم تحقق حکمروایی محلی و مدیریت یکپارچه شهری است که امیدواریم با تصویب لایحه مدیریت شهری که از سوی دولت در حال تدوین است، این مانع رفع شود .

وی ادامه : از طرفی دیگر بعد از سال ۷۰ که مقرر شد شهرداری ها مستقل باشند و به بودجه دولتی متکی نباشند قرار بر این بود که منابع درآمد های پایدار برای شهرداری ها اندیشیده شود که متاسفانه این امر میسر نشد که در این زمینه هم امیدواریم با لایحه درآمدهای پایدار که دولت روحانی بعد از ۳۸ سال می خواهد آن را ارائه کند این مشکل نیز حل شود . در چنین شرایطی شهرداری ها به دنبال راحت ترین راه برای وصول درآمد ها هستند که غالبا به موضوعات ساخت و ساز و تغییر کاربری فضاهای مختلف به فضای درآمدزایی روی می آورند . بدین ترتیب شهرداری در مسیر اقدامات سخت افزاری گام بر می دارند و این در حالی است که طرح های موضوعی و موضعی رها می شوند .

سالاری یاد آور شد: از زمینه‌های تحقق طرح جامع همین تحقق طرح های موضوعی و موضعی است که متاسفانه ما بعد از ابلاغ طرح جامع در این زمینه کارنامه خوبی نداشتیم . این در حالی است که آنچه بیشترین سهم را در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد حوزه نرم افزاری و تحقق طرح های موضوعی و موضعی است.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: از دیگر دستاورد های مهم شورا ی چهارم این است که شورا در کنار نظارت ذاتی خود توانسته نظارت اجتماعی را هم همراه کند، البته باید در نظر داشت که حوزه نرم افزاری نیاز به زمان و همکاری های بین بخشی دارد .

وی همچنین با اشاره به بافت فرسوده این منطقه گفت: معضل بافت فرسوده باید در اولویت برنامه‌های ما باشد چرا که با یک حادثه غیر مترقبه فجایع عظیمی رخ می دهد لذا برنامه ریزی در این زمینه نیز نیازمند تمرکز بر همان حوزه های نرم افزاری نیز هست.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس