تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵

[ad_1] دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه (کام) به منظور تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب تر اجرای این طرح، شامل عملیات حسابداری و نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد. به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی بانک مرکزی، یکی از حلقه های متصل به «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه (کام)» […]

[ad_1]

بانک

دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه (کام) به منظور تبیین بهتر و اجرای صحیح و مطلوب تر اجرای این طرح، شامل عملیات حسابداری و نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی بانک مرکزی، یکی از حلقه های متصل به «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه (کام)» که در ۱۸ شهریور ماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، عملیات حسابداری مربوط به نحوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی مرتبط با کارت اعتباری مرابحه (کام) است.
مرابحه یکی از عقود اسلامی است و عبارتست از « فروش کالا به بهای معلوم به مشتری، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای کالا به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت شود.»
این دستورالعمل می تواند موجب ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و ارتقای شفافیت صورت های مالی موسسه های اعتباری شود.
«دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه (کام)» که در پانزدهمین جلسه کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری در ۲۸ شهریور ماه به تصویب رسید، درباره کارت های اعتباری مرابحه صادر شده و لازم الاجرا است.
بر این اساس، بانک‏‏‏‏ ها و مؤسسه های اعتباری غیربانکی موظفند عملیات حسابداری را طبق این دستورالعمل، در دفاتر خود اعمال کنند.
به گزارش بانک مرکزی، در دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه، رویدادهای مالی مرتبط با کارت اعتباری و تغییرات اعمال شده در دستورالعمل اجرایی به شرح زیر تبیین می شود:
۱- رویدادهای مالی مرتبط با امکان بازپرداخت تسهیلات دریافتی مرابحه با استفاده از کارت اعتباری به صورت نسیه اقساطی.
۲- رویدادهای مالی در ارتباط با تخفیف حداقل ۹۰ درصد سود مستتر در قسط‏‏‏‏/اقساط زود پرداخت (متناسب با مدت باقی مانده تا سررسید قسط‏‏‏‏/اقساط پرداخت شده)، در صورت بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات دریافتی مرابحه با استفاده از کارت اعتباری توسط مشتری پیش از سررسید.
۳- رویدادهای مالی مرتبط با عدم دریافت سود از مشتری در صورت توافق مؤسسه اعتباری و پذیرنده کارت اعتباری، مبنی بر پرداخت مطالبات پذیرنده (ناشی از استفاده مشتری از کارت اعتباری) از سوی مؤسسه اعتباری در پایان دوره تنفس، مشروط به این که مشتری بدهی خود را تا پایان دوره تنفس پرداخت کند.
۴- رویدادهای مالی در ارتباط با واریز وجه به کارت اعتباری از سوی مشتری، به منظور افزایش مبلغ قابل پرداخت در خرید های با مبالغ بیش از سقف های تعیین شده با استفاده از کارت اعتباری.
همچنین در جلسه کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، «کارمزد صدور و اعتبارسنجی مشتری»، یک صدهزار ریال و «آبونمان سالانه کارت اعتباری» موضوع ماده ۳۳ دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری مرابحه (کام)، یک درصد اعتبار تخصیص یافته به دارنده کارت تعیین شد.
بانک مرکزی تذکر داده است نقد شدن مبلغ اعتبار کارت های اعتباری نزد پذیرنده ها به دلیل اینکه موجب انحراف موضوع از کارکرد اصلی و اهداف متصور بر آن می شود، به طور مطلق ممنوع است.

۴۰۲/۶۰۲

[ad_2]

منبع:ایسکانیوز

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس