تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴

هنوز بحث‌ها درباره لزوم تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی کشور که عنوان می‌شود فرسوده و خطرناک است ادامه دارد که عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران نسبت به پریدن خلبانان ایرانی و همکاری آنها با ایرلاین‌های خارجی هشدار داده است.

به گزارش آرمان، هنوز هم که هنوز است خلبانی جزو شغل‌های پرطرفدار در ایران و جهان محسوب می‌شود. این شغل که به نسبت دیگر مشاغل سابقه کمتری دارد زمانی ایجاد شد که انسان بالاخره توانست رویای پرواز را محقق کند. افسانه ها و حتی نوشته های تاریخی پر است از آدم‌هایی که در ادوار مختلف به فکر پرواز بوده‌اند. کسانی بال مصنوعی برای خود درست کرده‌اند و از بالای کوه یا ساختمان بلندی با این فکر که بال ها به کارشان می‌آید پایین پریده‌اند. برای تحقق رویای پرواز آدم های زیادی جان خود را از دست داده‌اند. به دنبال انقلاب صنعتی و به کارگیری نیروی بخار و همچنین کشف، استخراج و به کارگیری سوخت‌های فسیلی که به صنعتی شدن جوامع انجامید بالاخره رویای پرواز محقق شد. انسانی که از دیرباز به شکل های مختلف به فکر پریدن بود توانست هواپیما بسازد. صنعت هواپیمایی خیلی زود توسعه پیدا کرد و هواپیماهای کوچک چند سرنشین تبدیل به هواپیماهایی غول‌پیکر شدند که با سرعتی زیاد می‌توانستند افراد زیادی را از نقطه به نقطه دیگر برسانند. در تمامی‌این دوره ها آدم های علاقه مندی به پرواز را حفظ کردند، چنانکه خلبانی یکی از پر طرفدارترین مشاغل حال حاضر در ایران و سایر کشور‌هاست.

خلبانان مسافرکش شده‌اند

اگر از بچه‌ها بپرسید می‌خواهید چه کاره شوید بسیاری از آنها می‌گویند: خلبان. با وجود این، نباید فکر کرد در ایران تمامی کسانی که موفق به گذراندن دوران خلبانی و کسب مدرک در این زمینه شده‌اند به آرزوی خود یعنی در دست داشتن سکان هواپیماهای غول‌پیکر دست یافته‌اند. مرداد امسال بود که هوشنگ شهبازی کاپیتان معروف ایرانی گفت: هم‌اکنون ۲۰۰۰ خلبان جوان کشور یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها کار می‌کنند. به گفته کاپیتان شهبازی این خلبان‌های جوان ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند. او عنوان کرد: هر کدام از این خلبانان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند تا در مدت پنج سال گواهینامه خلبانی بگیرند. شهبازی با تاکید بر اینکه این خلبانان سرمایه‌های ملی هستند، بیان کرد: خلبانان هواپیمای مسافری پس از ۵ سال آموزش باید ۱۵ سال کمک خلبان باشند و بعد از ۲۰ سال خلبان می‌شوند. این کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه آموزش خلبانی هواپیماهای سیویل با نظامی متفاوت است، اظهار کرد: اختلاف آموزش خلبان هواپیماهای مسافربری تا هواپیماهای نظامی زمین تا آسمان است. شهبازی در ادامه با بیان اینکه بخش هواپیمایی کشوری متولی ندارد، گفت: در حال حاضر خلبانان جوان کشور که سرمایه‌های آینده این مملکت هستند به دلیل نبود متولی یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها کار می‌کنند.

هشدار نسبت به پریدن خلبان‌ها

روز گذشته نیز عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از کشور وجود دارد. به گزارش ایسنا، کاپیتان غلامرضا محمدی با اشاره به تشدید انگیزه خروج خلبانان ایرانی از کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یکم (کاپیتان) و کمک خلبان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کاپیتان هستند که بیش از ۴ هزار ساعت پرواز کرده‌اند. او با تاکید بر اینکه حقوق کم و ناوگان نامناسب در کشور موجب شده تا خلبانان ایرانی به ویژه جوانان در حال حاضر در کشورهای ترکیه، هند، امارات، قطر و سایر کشورهای همسایه و اروپایی فعالیت کنند، افزود: کمک خلبان در یک کشور همسایه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار حقوق ثابت دارد در حالی که برخی ایرلاین‌های ایرانی حقوق ۳ میلیون تومانی به خلبانان پرداخت می‌کنند؛ در این شرایط انگیزه جوانان برای فعالیت در کشور کاهش می‌یابد. عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان کشور گفت: بخش عمده‌ای از حقوق خلبانان در کشور ما به ساعات پرواز خلبان در ماه بستگی دارد. در این شرایط قطعا تعداد ناوگان یک ایرلاین در حقوق خلبان موثر است چراکه اگر تعداد ناوگان ایرلاینی کم باشد تعداد پروازهای آن نیز کم است و این امر کاهش حقوق خلبان شرکت هواپیمایی مربوطه را در پی دارد. کاپیتان محمدی با بیان اینکه حقوق پایه کمک خلبان در ایرلاین‌های دولتی به‌طور میانگین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: با توجه به اینکه تعداد پرواز این ایرلاین‌ها کم است حقوق یک کمک خلبان در ماه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. البته این حقوق ثابت و بدون در نظر گرفتن ساعات پرواز در ایرلاین‌های خصوصی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است که با احتساب تعداد ساعات پرواز این میزان به حدود ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

او با اشاره به اینکه میانگین حقوق خلبانان ایرانی در ماه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است به پایگاه خبری وزارت راه گفت: بر اساس آمار جمع‌آوری شده خلبانان از ابتدای انقلاب در ۳ یا ۴ مقطع کشور را ترک کردند و در ایرلاین‌های کشورهای خارجی مشغول فعالیت شدند که علت عمده‌ تصمیم آنها دریافت حقوق کم بود. عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان کشور با بیان اینکه حدود ۱۰۰ خلبان ایرانی در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: حقوق خلبانان در سایر کشورها تقریبا در یک نرخ مشخص است و اختلاف بین حقوق خلبانان در این کشورها ناچیز است. کاپیتان محمدی گفت: برای آموزش به کمک خلبان که به خلبان یکم ارتقا یابد یک میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین یک سرمایه‌گذاری است؛ از طرفی یک خلبان جوان ایرانی با وجود تعصبی که روی کشور خود دارد برای دریافت حقوق بیشتر به امارات می‌رود تا در ایرلاین‌های این کشور فعالیت کند. هر روز خطر خروج خلبانان ایرانی از کشور وجود دارد و رو به افزایش است.

برچسب ها: برچسب‌ها,
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس