تاریخ انتشار: ۰۱ تیر ۱۳۹۴

معاون اول رییس جمهوری توسعه در حوزه حمل و نقل و آزادراه ها را مهم دانست و گفت: با توسعه آزادراه ها می توان بزرگ ترین صرفه جویی سوخت را در کشور انجام داد. به گزارش گذارنیوز  اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک ـ چرمشهر افزود: احداث آزادراه های مورد نیاز کشور […]

معاون اول رییس جمهوری توسعه در حوزه حمل و نقل و آزادراه ها را مهم دانست و گفت: با توسعه آزادراه ها می توان بزرگ ترین صرفه جویی سوخت را در کشور انجام داد.

جهانگیری

به گزارش گذارنیوز  اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک ـ چرمشهر افزود: احداث آزادراه های مورد نیاز کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی قابل انجام است.
وی ادامه داد: این میزان مصرف انرژی در ایران با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. اندکی تغییر قیمت هم داده شده و اگر نیاز باشد در آینده باز هم تغییر قیمت در حامل های انرژی داده خواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری در عین حال تصریح کرد: اما اکنون فقط قیمت انرژی، تعیین کننده صرفه جویی در انرژی نیست بلکه وسیله نقلیه و راه ها نیز تعیین کننده هستند.
جهانگیری با یادآوری این نکته که بیش از ۶۰ درصد انرژی کشور در بخش حمل و نقل و مسکن مصرف می شود، اظهار داشت: می توان با صرفه جویی در این دو حوزه میلیاردها دلار هزینه را کاهش داد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که هر ایرانی علاقه مند به پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم در این راستا تلاش دارد، گفت: ایران دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک است و کشورهای بسیاری به موقعیت استثنایی ایران برای ارتباطات و حمل و نقل کالا توجه دارند.
جهانگیری توسعه حمل و نقل را توسعه ای زیرساختی و اساسی دانست و افزود: کارهای خوبی در حال انجام است اما باید در بخش حمل و نقل ریلی اقدامات جدی تری انجام شود.
وی ادامه داد: در بخش ریلی علیرغم این که از خیلی وقت پیش راه آهن و جاده ایجاد شده اما حجم جابجایی مسافر و بار بسیار اندک است که بخشی از آن ها به سیاست های گذشته بازمی گردد.
این مقام دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آن چه نقش دولت ها را تعیین کننده می کند، تدوین سیاست های عالمانه است و در سایه تدوین این سیاست هاست که همه احساس ایجاد فضا برای کسب و کارشان پیدا می کنند.
جهانگیری با تاکید بر این که راه آهن و ریل با حضور بخش خصوصی می تواند تغییری جدی داشته باشد، گفت: بخش جاده در توسعه کشور نقش اساسی و اصلی دارد.
وی افزود: چند هفته قبل که با دوستان وزارت راه و شهرسازی جلسه داشتیم؛ ۱۰ کریدور اولویت دار کشور مشخص شد که میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما برنامه های خوبی در دو سال فعالیت دولت یازدهم در بخش های مختلف تدوین کرده ایم و باید بگویم که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح مشخص و آماده، تدوین شده است که در صورت تامین مالی اجرا می شود.
جهانگیری با اشاره به این که دولت برای شرایط تحریم و پس از آن برنامه دارد، گفت: حتی برای بعد از تحریم پروژه هایی که باید دوستان به سرعت عرضه و عملیاتی کنند یا شرکت های خارجی تمایل به مشارکت یا تامین مالی دارند، تعریف شده تا در آن زمان ۳ – ۴ سال برای تعریف پروژه وقت گرفته نشود.
به گفته وی، روش مشارکت بخش خصوصی در آزادراه های کشور ، روشی جاافتاده و معقول است و باید از این روش برای سایر بخش ها هم استفاده کرد.
معاون اول رییس جمهوری کاهش زمان تردد مردم ، افزایش ایمنی و جلوگیری از حوادث جاده ای را از مهم ترین دستاوردهای احداث بزرگراه ها ذکر کرد و افزود: تهران با مساله زیست محیطی مواجه است که البته اقدامات خوبی طی این دو سال از جمله استفاده از بنزین یورو ۴ و سایر موارد انجام شده است.
جهانگیری ادامه داد: این آزادراه می تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیک و آلودگی زیست محیطی تهران داشته باشد چرا که خودروهایی که نباید وارد تهران شوند، می توانند از مسیر دیگر عبور کنند تا باری به مسایل ترافیکی و زیست محیطی تهران اضافه نشود.
**قرارگاه خاتم الانبیا رقیب بخش خصوصی نیست
وی با اشاره به توانمندی مهم قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) که ۷۰ درصد سرمایه گذار این پروژه بوده است، گفت: این که گفته می شود قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) چند هزار ماشین آلات دارد که می تواند در توسعه کشور موثر باشد، دولت حتما آن را به کار خواهد گرفت.
معاون اول رییس جمهوری از زحمات و تلاش های قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای توسعه کشور قدردانی کرد و اظهار داشت: دولت و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اصرار دارند که قرارگاه نباید رقیب بخش خصوصی شود و در جایی حضور یابد که بخش خصوصی احساس کند، مزاحم است.
جهانگیری تصریح کرد: این کشور به اندازه ای طرح و برنامه توسعه ای دارد که برای همه حتی شرکت های خارجی در آینده می توان کار تعریف کرد.
**می گویند راجع به گذشته صحبت نکنید
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بدهی به پیمانکاران نیز گفت: دولت متاسفانه به پیمانکاران و جاهای مختلف بدهی های بسیاری دارد. می گویند راجع به گذشته صحبت نکنید اما آن قدر این مسایل تلخ است که نمی توان صحبت نکرد.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: یک دولت در اوج درآمد نفتی با اوج بدهی به بخش های مختلف تحویل دولت بعدی شد.
**وصولی درآمد سه ماهه دولت ۵۵ درصد بوده است
جهانگیری ادامه داد: امسال از لحاظ اقتصادی سال سختی است و درآمدهای نفتی ما به شدت کاهش یافته است به طوری که وصولی ما در این سه ماه نسبت به مصوبه بودجه ۹۴ در مجلس شورای اسلامی، ۵۵ درصد بوده است.
وی اظهارامیدواری کرد که دولت بتواند بخش زیادی از بدهی پیمانکاران را پرداخت کند.
** موارد دست و پاگیر را اعلام کنید
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سخنان رییس قرارگاه خاتم الانبیا درباره کاغذ بازی و بروکراسی گفت: اراده دولت این است که این مسایل به حداقل زمان خود برسد تا فضای کسب و کار توسعه یابد.
جهانگیری افزود: این دولت می خواهد کارهای کشور و همچنین بخش خصوصی را تسهیل کند و اگر احساس می کنید مجوز دست و پاگیری وجود دارد به دولت اعلام کنید.
وی در ابتدای سخنان خود ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان اظهار داشت: امیدواریم مسایلی که اکثر کشورهای اسلامی از داعش گرفته تا سایر موارد درگیر آن هستند حل شود چرا که متاسفانه هر روز خون تعداد زیادی از مسلمانان بی گناه ریخته می شود.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: دعا می کنیم که خدا به کشورهای اسلامی عنایت کند تا از این مشکلات عبور کنند.
چرمشهر از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین است و آزاد راه آبیک-چرمشهر یک آزادراه جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر است.
آزادراه جنوبی تهران در چهار استان تهران- مرکزی- البرز و قزوین واقع شده و محدوده طرح از شهر آبیک واقع در آزادراه قزوین- کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است.
مسیر این آزادراه که از غرب شهر آبیک شروع می شود پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیرهمسطح از راه غیراصلی اشتهارد- ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- قم تقاطع داشته و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل می شود.
آزادراه جنوبی تهران در کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق- غرب (جاده ابریشم)، شمال- جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی واقع شده و اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند-بازرگان به ترکیه و راه های بین المللی انجام می گیرد.
دوران مطالعه و ساخت کنارگذر جنوبی تهران ۴ سال و دوران بهره برداری و بازگشت سرمایه آن ۲۰ سال است و با اجرای این پروژه بیش از ۲۳۰۰ میلیون لیتر سوخت در دوره بهره برداری و حدود ۷۴۰۰ میلیارد تومان با کاهش زمان سفر، صرفه جویی می شود.
کنارگذر جنوبی تهران قرار است با سرمایه گذاری اولیه بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان در ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت ساخته شود و با توجه به اینکه این آزادراه تکمیل کننده مسیر مرز بازرگان تا مرز سرخس در شرق کشور می باشد، از اهمیت فراوان استراتژیکی برای کشور برخوردار است.
میزان اشتغالزایی این پروژه در سالهای احداث ۵۵۰۰ نفر و در دوران بهره برداری حدود ۲۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم می باشد.
توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب، توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه های غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران، کاهش مصرف سوخت ناشی از افزایش سطح سرویس و کاهش طول مسیر، کاهش تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای خصوصا در اطراف کلانشهر تهران، کاهش هزینه های ناشی از اتلاف زمان برای وسایل نقلیه باری و مسافری و افزایش ایمنی و مطلوبیت سفر، کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران و کاهش تصادفات جاده ای ناشی از خطای شبکه مسیر از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس