تاریخ انتشار: ۲۸ اسف ۱۳۹۳

اروپایی ها از تلاش فرانسه برای ناکام گذاشتن مذاکرات هسته‌ای خبر دادند. به گزارش گذارنیوز  به نقل از شبکه المیادین، دیپلمات های اروپایی می گویند فرانسه برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای با ایران تلاش می کند. موسی عاصی خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین، درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس گفت: فقط […]

اروپایی ها از تلاش فرانسه برای ناکام گذاشتن مذاکرات هسته‌ای خبر دادند.

فرانسه

به گزارش گذارنیوز  به نقل از شبکه المیادین، دیپلمات های اروپایی می گویند فرانسه برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای با ایران تلاش می کند.
موسی عاصی خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین، درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس گفت: فقط سازوکار لغو تحریمها باقی مانده است و حل این مشکل به معنای امضای توافقنامه خواهد بود. ایرانیها و آمریکایی تاکید دارند که مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد. غرب تلاش می کند لغو تحریمها را به مرحله پس از توافقنامه نهایی موکول کند تا تحریمها به تدریج لغو شود. اما تفاهم درباره این مسئله هم پس از پایان بحث ها درباره بندهای فنی، امکان پذیر است.
در ادامه این گزارش پس از پخش بخشی از سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با المیادین، آمده است: ایران که برای دستیابی به توافق به منظور لغو تحریمهای بین المللی علیه تهران عجله دارد، دولت آمریکا هم دلایل خاص خود را در مورد تلاش برای دستیابی سریعتر به توافقنامه دارد.
لویس شاربونو تحلیلگر خبرگزاری رویترز به المیادین گفت:«هیئت آمریکایی زیر فشار قرار دارد. زیرا جمهوریخواهان در کنگره با صراحت می گویند این توافقنامه خوب نیست. آنها موضعی شبیه بنیامین نتانیاهو دارند. ایران هم به دستیابی به توافق نیاز دارد، زیرا باعث لغو تحریمها علیه این کشور خواهد شد.»
خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: محافل دیپلماتیک اروپایی در گفتگو با المیادین تاکید کردند طرف فرانسوی برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای با ایران تلاش می کند، زیرا پاریس می خواهد به مشتی که از سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره امکان گفتگو یا بشار اسد رئیس جمهور سوریه دریافت کرد، پاسخ دهد. پیش بینی ها درباره نتیجه مذاکرات تا روز جمعه آینده مثبت است.

گفتگوها در نهایت پیچیدگی ادامه دارد
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گفتگوها در نهایت پیچیدگی ادامه دارد ،در دو دور گذشته پیشرفت داشتیم و در این دور از گفتگوها هم به پیشرفت امیدواریم.
عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پایان بخش اول چهارمین دور گفتگوهای هسته ای با امریکا افزود: مباحث بعضا به شکل خوبی پیش می رود و برخی راه حلها هم روشن تر شده و در برخی موارد هنوز به کار بیشتر نیاز است.
وی با بیان اینکه امیدوار به پیشرفت در این دور از مذاکرات هستیم، گفت: هنوز نمی شود پیش بینی کرد که آیا قطعا می شود در همه موضوعات به راه حل رسید یا نه، و اگر به راه حل برسیم چگونه و چه زمان خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گمانه زنی هایی که درباره مذاکرات می شود، افزود: درصدهایی که عنوان می شود یا حرف هایی که گفته می شود هیچ کدام ملاک نیست و فقط می توانم بگویم با توجه به فضایی که وجود دارد نظرات تغییر می کند.
عراقچی تصریح کرد: با این حال ما تلاش خودمان را برای دست یابی به پیشرفت انجام می دهیم.

ایران و غرب احتمالا به توافق هسته ای می رسند
شاهزاد ترکی الفیصل گفت:‌ایران و غرب احتمالا به توافق هسته ای می رسند
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، یکی از شاهزادگان مطرح عربستانی روز چهارشنبه گفت ایران و آمریکا احتمالا در گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران به یک توافق دست یابند.
شاهزاده ترکی الفیصل که رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان است گفت:«ما یک توافق خواهیم داشت. اینکه این توافق چه قدر خوب یا چه قدر بد است من نمی دانم زیرا که جزئیات را ندیده ایم. »
کارشناسان هسته ای ایران و آمریکا روز چهارشنبه در گفتگوهای خود در سوئیس درباره جزئیات فنی مربوط به یک توافق کلی با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران تبادل نظر کردند.

تلاش ایران و آمریکا برای آماده کردن قرارداد نهایی
اسوشیتدپرس در گزارشی از لوزان به قلم جرج جان نوشت:مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی با سرعت برای تعیین چارچوب توافقی با هدف کاهش فعالیت هسته ای ایران و همچنین کاستن از تحریم های اعمال شده علیه این کشور تلاش می کنند. آنها امیدوارند به پیشرفت کافی دست پیدا کنند تا بتوانند هفته آینده نمایندگان سایر کشورهای قدرتمند را برای انجام آخرین اصلاحات دعوت کنند.
ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی بالاترین مقام انرژی ایران روز چهارشنبه بار دیگر در شهر لوزان سوئیس دیدار کردند تا در مورد موانع فنی توافق گفتگو کنند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز قرار بود در ادامه به این نشست بپیوندند.
انتظار می رود مذاکرات تا روز جمعه ادامه یابد. اگرچه هیچ یک از دو طرف وعده ای برای برای پیشرفت در سه روز آینده نداده است اما هریک امیدوارند تا جای ممکن موارد مورد اختلاف بیشتری – از سرعت لغو تحریم ها گرفته تا میزان نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران -برطرف شوند.
یکی از نشانه های در پیش بودن قرارداد این خواهد که دو طرف اعلام کنند مذاکرات هفته آینده پیگیری خواهد شد و شرکای مذاکراتی آمریکا شامل انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز به گفتگوها بپیوندند. تاکنون واشنگتن و تهران مذاکرات را عمدتا بین یکدیگر برگزار کرده اند اما قرارداد نهایی را باید هر هفت کشور امضا کنند.
دولت های شرکت کننده در مذاکرات ضرب الاجل رسیدن به توافق اولیه را پایان مارس و آخرین مهلت برای توافق پایانی را ابتدای ژوئیه تعیین کرده اند.
صالحی که در انستیتو فنی ماساچوست تحصیل کرده و وزیر سابق امور خارجه ایران است روز سه شنبه اعلام کرد قرارداد نزدیک است و تنها «یک مورد» اختلاف باقی مانده است. وی به این مورد خاص اشاره نکرد اما گفت برطرف شدن این موضوع به آن معنا خواهد بود که «در زمینه فنی» همه چیز حل و فصل شده است.
وی به خبرنگاران گفت: «به طور کلی من خوشبین هستم».
خوشبینی آمریکا کمتر از ایران بود. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: «شکی نیست که مذاکره کنندگان در طول سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته اند». اما وی احتمال رسیدن به موفقیت را «در بهترین حالت ۵۰-۵۰» دانست.
واشنگتن به دنبال آنست که زمان مورد نیاز تهران را برای دستیابی به اجزای لازم برای ساخت بمب هسته ای از چند ماه به یک سال افزایش دهد. توافق هسته ای همچنین میزان غنی سازی اورانیوم ایران و سایر فعالیت های هسته ای این کشور را دست کم به مدت ۱۰ سال محدود خواهد کرد و این محدودیت ها نیز به تدریج پس از چند سال برطرف خواهد شد.
نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا تهدید کرده اند چنین قراردادی را از بین ببرند و ادعا کرده اند هرگونه قرارداد غیر موثر خواهد بود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز که حزبش روز سه شنبه در انتخابات پارلمانی به یک پیروزی قاطع دست یافت از دیگر مخالفان توافق در خصوص برنامه هسته ایران است.

قطعنامه احتمالی سازمان ملل درباره توافق هسته ای
« موسسه واشنگتن » نوشت : قطعنامه سختگیرانه شورای امنیت سازمان ملل می تواند اعتبار و قدرت توافق هسته ای را در طولانی مدت تقویت کند اما تنها در صورتی که در آن از برخی اشتباهات فعلی در مذاکرات جاری با ایران اجتناب شود.
این اندیشکده در تحلیلی به قلم جیمز جفری نوشت : برای اینکه آمریکا و شرکای آن مفاد هر توافق هسته ای با ایران را اجرا کنند ، شورای امنیت نیاز به تصویب یک قطعنامه جدید و اتخاذ اقدامات خاص برای مدیریت آنچه از همه نظر اجرای مرحله به مرحله توسط هر دو طرف خواهد بود دارد.قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در گذشته، توافق های مشابه در خارج از این شورا را تسهیل کرده اند. تعدادی از این توافق ها عبارتند از : قطعنامه ۶۸۷ در سال ۱۹۹۱ پس از جنگ خلیج فارس، قطعنامه ۱۰۳۱ در سال ۱۹۹۵ پس از پیمان های دیتون-پاریس در خصوص حوزه بالکان و قطعنامه ۲۱۱۸ در سال ۲۰۱۳ پس از توافق آمریکا و روسیه در مورد سلاح های شیمیایی سوریه.
همانطور که کالم لینچ و جمیله تریمبل هفته گذشته در نشریه فارین پالیسی نوشتند چنین قطعنامه ای به عنوان بخشی از تلاش های گسترده تر برای حالت تعلیق تحریم ها در داخل و خارج از شورای امنیت ، روندی پیچیده است. هر قطعنامه ای حتی اگر تعهداتی الزام آور برای آمریکا تعیین نکند ، به طور قطع افزایش فشار بر دولتهای بعدی آمریکا برای پایبندی به توافق ایران تشدید می شود. اما قطعنامه ای با شرایط مناسب ، فرصتی را برای تقویت اعتماد به توافق امضاء شده و اعتماد به آمریکا / شورای امنیت از تبعیت ایران فراهم می کند.
– قطعنامه جدید احتملا چه شکلی خواهد داشت؟
بهره گیری از این فرصت مستلزم بررسی واقعیتهای هر قطعنامه بالقوه است. اول، اگر چه پنج عضو دائم شورای امنیت ( یعنی آمریکا ، انگلیس ، چین، فرانسه، و روسیه، به همراه آلمان) در مذاکرات با ایران نقشی مهم ایفاء کرده اند، این شورا خودش هرگز به طور رسمی گروه پنج بعلاوه یک را مجاز ندانسته است. قطعنامه ۱۹۲۹ به تلاش های گروه پنج بعلاوه یک در مذاکره اشاره و به «تشویق » فعالیت آن پرداخته است اما این به معنای حمایت قانونی نیست. بنابراین، توافق گروه پنج بعلاوه یک با ایران نمی تواند شورای امنیت را به هر گونه اقدامی مشخص متعهد کند. در عوض ، این توافق باید با این ایده نوشته شود که واشنگتن و شرکای آن بعدا در شورای امنیت تلاش کنند و خواستار اجرای مفادی شوند که بر اساس مسئولیت های این شورا قرار دارد.
دوم، هر قطعنامه شورای امنیت باید حداقل دارای عناصر زیر باشد:
– لحنی « استقبال کننده » ، « حمایت گر » یا در غیر این صورت تایید کننده توافق هسته ای که احتمالا متن توافق را به قطعنامه متصل کند. چنین فرمول بندی در قطعنامه های گذشته ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار گرفته است. موضوعی که از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود ، درجه ای است که قطعنامه از کشورهای عضو می خواهد یا آنها را «موظف می کند » تحریم های غیر شورای امنیت و دیگر اقدامات تصریح شده در توافقنامه را مورد تجدید نظر قرار دهند ، معاف یا لغو کنند.
– بیانیه ها در مورد زمان و شرایط مورد نیاز برای تعلیق، اصلاح، یا تحریم های مشخص و اقدامات دیگر که قبلا توسط شورای امنیت صورت گرفته است.
– متن مربوط به نحوه نظارت شورای امنیت بر تبعیت ایران از توافق با گروه پنج بعلاوه یک. این شامل درخواست شورای امنیت از طریق دبیر کل سازمان ملل است تا از آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد تا به انجام هر رژیم بازرسی فراتر از روش های تصریح شده و معمول در آژانس بپردازد.
موضوع دیگر ، متن مربوط به نقشی است که نهادهای شورای امنیت درخصوص ایران (کمیته تحریم ها و هیئت کارشناسان) در اجرای شرایط این توافقنامه ایفاء خواهند کرد.
– مشخص شدن اقداماتی که شورای امنیت اگر ایران یا طرفی دیگر تعهدات توافقنامه ای خود را انجام ندهد صورت خواهد داد. این مراحل احتمالا در خود توافق ذکر می شود اما شورای امنیت مسئولیت دارد که هیچ توافقنامه خارجی نتواند به طور کامل جایگزین شود. این قطعنامه همچنین می تواند از کشورهای عضو بخواهد در صورت عدم تبعیت ، به اقدامات خود بپردازند.
با توجه به چهار قطعنامه موجود شورای امنیت در مورد رفتار مشکل ساز ، مسئله هسته ای و موارد دیگر ایران ، متنی نیاز است که نشان دهد موضع ایران در گذار از وضع موجود برای پایان دادن به وضعیت مشخص شده در طرح اقدام مشترک مصوب نوامبر ۲۰۱۳ چه خواهد بود. چه زمانی با برنامه هسته ای ایران به همان شیوه ای برخورد خواهد شد که با دولتهای فاقد سلاح های هسته ای و عضو ان پی تی برخورد می شود. مشخص شدن این موضوع باید مسئولیت شورای امنیت را در قبال گزارش های شورای حکام آژانس از سال ۲۰۰۶ مشخص کند.
شورای حکام آژانس در این گزارش ها بارها به نگرانی های جدی در مورد برنامه هسته ای ایران اشاره کرده است. موضوع مهم تر اینکه ، پنج عضو شورای امنیت مذاکرات با ایران را به صورت موقت انجام می دهند. آنها همچنین به عنوان اعضای شورای امنیت ، در مورد امنیت بین المللی مسئولیت گسترده تری دارند و هیچ توافقنامه خارجی نمی تواند این مسئولیت را نقض کند.
سوم، در حالی که قطعنامه شورای امنیت نمی تواند تعهدات مطرح شده در توافق پنج بعلاوه یک را تغییر دهد، این قطعنامه می تواند در مورد نقش شورای امنیت در اجرای توافق توضیح دهد.
این قطعنامه همچنین می تواند منافع شورا را در پیشگیری تهدیدات بالقوه برای صلح بیان کند آنهم به شیوه هایی که ایران را به پایبندی به توافق و اعتماد به آن ، تشویق کند.
اقدامات در جهت این هدف عبارتند از:
– همانطور که لینچ و تریمبل گفتند اگر قرار است تحریم ها و اقدامات دیگر با توجه به اقدامات ایران لغو شود، این معافیت ها باید امکان « برقراری مجدد سریع » را داشته باشد یعنی گروه پنج بعلاوه یک بتواند معافیت ها را تنها برای یک دوره کوتاه در نظر بگیرد و رای شورای امنیت برای تجدید معافیت تحریم ها مورد نیاز خواهد بود. گزینه های جایگزین – معافیت های فاقد محدودیت زمانی یا معافیت هایی که تنها می تواند توسط شورای امنیت سازمان ملل به پایان برسد و نیازمند نه رای مثبت و بدون وتوی از اعضای دائم است ، در حکم لغو کامل تحریم های مورد نظر است در نتیجه ، ارزش بازدارندگی از بین می رود. این مشکل در مورد لغو خودکار تحریم تسلیحاتی بوسنی در سال ۱۹۹۶ وجود داشت.
– هر قطعنامه شورای امنیت باید بر ماهیت فصل هفتم رابطه شورا با ایران بر سر مدت زمان توافق تاکید و بر آن بخش از منشور سازمان ملل استناد کند که نیروی الزام آور قوانین بین الملل بر کشورهای عضو را توصیف و امکان اقدامات تنبیهی مانند تحریم اقتصادی و اقدام نظامی را فراهم می کند. وضعیت فصل هفتم پیش نیاز رفع یا معافیت موقت تحریم های شورای امنیت است، اما جمله بندی مشخص بندهای مربوط مهم است.
درست مانند قطعنامه سلاح های شیمیایی سوریه ( قطعنامه ۲۱۱۸ )‌ قطعنامه جدید ایران باید به طور ضمنی اجازه استفاده از زور را بر اساس فصل هفتم بدهد. این درصورتی است که مفاد توافقنامه گروه پنج بعلاوه یک به چالش کشیده یا نادیده گرفته شود (روسیه و چین مجوز صریح و روشن را رد می کنند).
گزارش های اخیر قاطعانه نشان می دهد توافق پنج بعلاوه یک خواستار پاسخ رضایت بخش ایران به نگرانی های تسلیحاتی که به طور رسمی توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز شده است نیست، اما به جای آن صرفا از تهران و آژانس خواسته شده است در مورد این موضوع فعالیت بیشتری داشته باشند. اگر اینطور باشد ، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید بر ماهیت مشکل آفرین این وضعیت تاکید کند و خواستار حل آن به عنوان یک موضوع فوری نگرانی امنیت بین المللی شود. با توجه به مسئولیت جهانی شورای امنیت در خصوص سیاست دائم منع گسترش سلاح های هسته ای ، صرف علاقه نشان ندادن در مورد این موضوع ، فقط اشتباهی در مورد ایران نخواهد بود.
– هر قطعنامه ای باید حمایتی روشن از آژانس بین المللی انرژی اتمی و یکپارچگی تلاش بازرسی که در توافقنامه پنج بعلاوه یک مشخص می شود به عمل آورد.
نقض معیارهای بازرسی و یا تهدیدات دیگر برای شفافیت باید به صراحت به عنوان عامل انواع اقدام جدی شورای امنیت سازمان ملل که در بالا ذکر شد اعلام شود.
– درخصوص یافته های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که براساس رژیم توافقنامه گروه پنج بعلاوه یک تعیین می شود ، هر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید گزارش دهی کارآمد، خودکار و مکرر این اطلاعات به طور مستقیم به شورای به جای انتظار برای بررسی آژانس حکام را ایجاد کند. اگر چه هیچ قطعنامه ای نباید نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حکام و مدیرکل آژانی را در شناسایی مشکلات تبعیت تضعیف کند ، چنین تمهیدی امکان بررسی سریع تر و مستند شورای امنیت سازمان ملل را در مورد نقض احتمالی یا مشکلات دسترسی بازرسان فراهم می کند. قطعنامه شماره ۱۰۳۱ الزام به گزارش دهی مشابهی را در مورد نیروی ناتو در بوسنی در نظر گرفت.
هر قطعنامه ای باید از در پیش زبان آرمانی در مورد یک توافق هسته ای یا وعده ایران به عنوان یک کشور الگو در سازمان ملل متحد اجتناب کند.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس