تاریخ انتشار: ۰۶ مرد ۱۳۹۴
درخواست کمیسیون آموزش از ظریف برای توضیح درباه صنعت هسته‌ای;

بررسی رشته‌های تحصیلی و تخصصی این کمیسیون نشان می‌دهد که تنها ۵ نفر از کل اعضای آن در رشته‌های فنی و ریاضی تحصیل کرده‌اند که آن مربوط به رشته‌هایی چون مهندسی نساجی و مخابرات و زلزله می‌شود که تقریبا ربطی به فیزیک و مهندسی هسته‌ای پیدا نمی‌کنند.

مخالفان مذاکرات هسته‌ای در مجلس همچنان اصرار دارند تا هر طوری که شده توافق وین را زیر تیغ حملات تند خود ببرند. در یکی از آخرین تحولات کمیسیون آموزش و تحقیقات با نامه‌ای رسمی از محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی خواسته تا با حضور در جلسات این کمیسیون در مورد ابعاد تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور توضیح دهند. درخواستی که با توجه به ترکیب این کمیسیون تنها می‌توان از آن برداشتی سیاسی در جهت تقویت جریان مخالفت با مذاکرات و توافق هسته‌ای را داشت.

به گزارش گذارنیوز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کنار کمیسیون فرهنگی دو مجموعه‌ای هستند که بیشترین نمایندگان نزدیک به طیف‌هایی چون جبهه پایداری را در خود جای داده‌اند. کمیسیون آموزش پیش از این نیز در جدی‌ترین تقابل‌های بین دولت و مجلس نقشی محوری را بر عهده داشت که استیضاح رضا فرجی‌دانا یکی از نمونه‌های آن است. از مجموع ۲۵ عضو این کمیسیون ۱۷ نفر با حمایت جبهه پایداری و قرار گرفتن در لیست انتخاباتی آن وارد مجلس نهم شده‌اند. علاوه بر این کمیسیون آموزش و تحقیقات شاهد حضور تنی چند از تندروترین چهره‌های هوادار دولت قبل است؛ از محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم احمدی‌نژاد گرفته تا افرادی نظیر محمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده و زهره طبیب‌زاده. زهره طبیب‌زاده هم در دولت احمدی‌نژاد معاونت زنان و خانواده او را بر عهده داشته است. به این ترکیب البته باید غلامعلی حدادعادل از نیروهای محوری جریان مخالف دولت را نیز اضافه کرد.

اما موضوع قابل توجه دیگر این است که کمیسیون آموزش و تحقیقات قصد دارد با کدام ترکیب از تخصص‌های فنی موضوعی مهم مانند تحقیق و توسعه هسته‌ای را بررسی و جمع‌بندی کند؟ بررسی رشته‌های تحصیلی و تخصصی این کمیسیون نشان می‌دهد که تنها ۵ نفر از کل اعضای آن در رشته‌های فنی و ریاضی تحصیل کرده‌اند که آن مربوط به رشته‌هایی چون مهندسی نساجی و مخابرات و زلزله می‌شود که تقریبا ربطی به فیزیک و مهندسی هسته‌ای پیدا نمی‌کنند. موضعی که می‌تواند شکی جدی در این مساله به وجود بیاورد که آیا از اساس اعضای این مجموعه با توجه به تخصص‌هایی که دارند چگونه و با چه صلاحیت علمی قصد دارند موارد تحقیق و توسعه یکی از پیچیده‌ترین دانش‌های موجود در کشور را مورد بررسی قرار دهند؟ تحصیل‌کردگان رشته‌هایی چون معارف اسلامی و فقه و روانشناسی آیا از اساس دارای صلاحیت ورود به چنین بررسی هستند؟

هر چند اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان به کرات درباره وضعیت تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشور توضیحاتی ارائه کرده‌اند اما مقایسه بین گرایش سیاسی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با تحصص علمی آنها تنها گواه این است که درخواست آنها برای کشاندن ظریف و صالحی به مجلس بیش از هر چیز دیگری متاثر از دلواپسی‌های سیاسی آنها بوده نه نگرانی‌های علمی. چه آنکه شاید برای بررسی این موضوع حتی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تخصص علمی بیشتری برخوردار است تا کمیسیون آموزش و تحقیقات که ۸۰ درصد اعضای آن تحصیل‌کردگان رشته‌های علوم انسانی و دینی هستند. حال سازمان انرژی اتمی که در راس آن علی اکبر صالحی به عنوان یکی از متخصصین بزرگ دانش هسته‌ای کشور قرار گرفته باید توضیحات علمی خود را نه به مراکز دانشگاهی، بلکه به دلواپسانی بدهند که تخصص آنها در فقه و معارف و فلسفه است.

برای روشن شدن بیشتر این موضوع در جدول زیر گرایش سیاسی و تحصیلات اعضای کمیسیون آموزش مجلس به تفکیک ذکر شده تا بیشتر روشن شود درخواست‌های اخیر آنها برای ورود به بحث توافق هسته‌ای ناشی از چه نوع دلنگرانی است.

 

۰۰

نظرات شما
  1. به به چه تخصص های مربوطی

    ۰

    ۰

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس