تاریخ انتشار: ۱۳ شهر ۱۳۹۵

[ad_1] رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: به نظر می‎رسد جای خالی یک صندوق که مشخصاً توسعه شهری را در شهرهای جاده ابریشم دنبال کند، خالی است.  به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، حسین محمد پور‌زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران دقائقی پیش در اجلاس جهانی […]

[ad_1]

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: به نظر می‎رسد جای خالی یک صندوق که مشخصاً توسعه شهری را در شهرهای جاده ابریشم دنبال کند، خالی است.

 به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، حسین محمد پور‌زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران دقائقی پیش در اجلاس جهانی جاده ابریشم که در قزوین در حال برگزاری است با اشاره به اینکه جاده ابریشم با هشت هزار کیلومتر، معادل یک چهارم محیط کره زمین، طول داشته و سابقه تردد چهار هزار ساله دارد، گفت: این مسیر کهن‌ترین شاهراه مبادلات فرهنگی تجاری آسیا و اروپا بوده که هزاران سال راهبردی ترین کالای آن زمان؛ یعنی ابریشم را از شرق به غرب انتقال ‌داده و به عنوان کوتاه‌ترین مسیر زمینی شرق و غرب، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است.


پورزرندی با بیان اینکه کشورهای حوزه جاده ابریشم در طرح احیای این مسیر که از سوی چین مطرح شده است شامل ۵۸ کشور از جمله چین، هند، پاکستان، ایران، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و… می شود، گفت: در میان این کشورها، اقتصاد چین به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا، ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر نفت و گاز جهان، هند به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه بیست اقتصاد برتر دنیا، روسیه به عنوان یکی از پنج کشور عضو گروه بریکس، به تنهایی و بدون در نظر گرفتن دیگر اقتصادهای این حوزه، به جرأت دارای اثرگذاری عمده‌ای بر اقتصاد جهانی هستند.


رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری به نقش ویژه ایران در طرح جدید جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: ایران با داشتن منابع انرژی غنی و به دلیل قرار گرفتن در کانون ٧۵ درصد از منابع انرژی جهان و دسترسی به آب های بین المللی و دارا بودن موقعیت ژئوپلتیک و ژئو اکونومیک می تواند نقش بسیار مهمی را در معاملات بین المللی انرژی ایفا کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه به ارتباط طرح احیای جاده ابریشم و توسعه شهری نیز اشاره کرد و گفت: جاده ابریشم در طول تاریخ باعث رونق شهرها به خصوص از لحاظ اقتصادی و شکل‌گیری نهادهای اقتصادی، امنیتی، رفاهی، مراکز جمعیتی، شهرها و کلان‎شهرهای آباد و توسعه‎یافته‎ای همچون قزوین، نیشابور، تبریز، خوی و رونق آنها در مسیر خود شده است.


پورزرندی ارزش کلی پروژه احیای جاده ابریشم را حدود ۲۰ تریلیون دلار عنوان کرد و گفت: دولت چین در راستای تأمین بودجه این طرح، از اغلب کشورها خواسته است که با استفاده از ظرفیت بانک توسعه زیرساخت‌های آسیا، در این طرح، حضور داشته باشند و خود این کشور نیز رقمی بابغ بر ۴۷ میلیارد دلار سرمایه اولیه به این پروژه تزریق کرده است.


رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه همان‌طور که شواهد تاریخی و کنونی نشان می‎دهند ایران بهترین مسیر ترانزیتی جاده ابریشم است و بنابراین صندوق توسعه زیرساخت‌های آسیا، می‌تواند توجه و اهتمام ویژه‌ای به شهرهای ایران در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشد، یادآور شد: اگرچه نهادی برای تأمین مالی طرح کلان جاده ابریشم در چین وجود دارد و بانک توسعه آسیا نیز حامی آن است، اما از آنجایی که تمرکز این نهاد بر توسعه زیرساخت‎های کلان کشورها می‎باشد، به نظر می‎رسد جای خالی یک صندوق که مشخصاً توسعه شهری را در شهرهای این مسیر دنبال کند، خالی است؛ بنابراین پیشنهاد می‎شود که مدیران شهری شهرهای جاده ابریشم، به تأسیس صندوقی در راستای پیشبرد توسعه شهری، مبادرت ورزند


پورزرندی در پایان افزود: همچنین برای شناخت ظرفیت‌ها، تنگناها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای مسیر جاده ابریشم در بُعد ملی و بین‎المللی، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران آمادگی دارد که مشاوره‌های علمی خود را در این زمینه ارائه دهد.

[ad_2]

منبع:ایلنا

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس