تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴
نخستین پس لرزه های آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما

اگر از گران کردن قیمت بلیت هواپیما برای زائران عتبات از «بازار سیاه بلیت اربعین» یاد می‌شد، با اجرای طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما‌ها که از هفته گذشته رسما در ۱۷۰ مسیر پروازی کلید خورد، افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد…

اگر از گران کردن قیمت بلیت هواپیما برای زائران عتبات از «بازار سیاه بلیت اربعین» یاد می‌شد، با اجرای طرح آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما‌ها که از هفته گذشته رسما در ۱۷۰ مسیر پروازی کلید خورد، افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد کاملا قانونی قلمداد می‌شود. هنوز اخبار ضد و نقیض درباره وجود بازار سیاه بلیت هواپیما برای شهروندانی که قصد داشتند برای اربعین به عراق سفر کنند ادامه دارد.

اخبار مربوط به افزایش قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد که گاه تا دو برابر نیز بوده است، نه‌تنها تکذیب نشده است که کارشناسان این افزایش قیمت را نخستین پس لرزه آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما می‌دانند.

آنطور که ایسنا نوشته است در شرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری پس از چند ماه گمانه‌زنی در آستانه تعطیلات اربعین سرانجام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را ابلاغ کرد، به نظر می‌رسد نخستین تاثیر این ابلاغیه جدید بر پروازهای تهران – مشهد خود را نشان داده و قیمت‌ها را به شکلی عجیب افزایش داده است. علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هفته قبل به وعده خود درباره آزادسازی نرخ جدید بلیت هواپیما تا پایان سال ۱۳۹۴ عمل کرد. هر چند سازمان هواپیمایی اعلام کرده این آزادسازی همراه با نظارت بوده و اجازه افزایش قیمت‌ها به شکلی فزاینده را نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد نخستین تاثیر این ابلاغیه جدید در نخستین زمان پیک سفر خود را نشان داده و قیمت پرواز به مشهد را نجومی کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که از بازار فروش بلیت هواپیما در روزهای منتهی به شهادت امام رضا (ع) گرفته شده است، قیمت بلیت هواپیما از تهران به سمت مشهد در هفته آینده به شکلی تصاعدی افزایش پیدا کرده و در شرایطی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه می‌توان بلیت‌هایی با قیمت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نیز پیدا کرد، اما هر چه به روزهای پایانی هفته نزدیک می‌شویم قیمت‌ها شکلی عجیب به خود می‌گیرد. در روز سه‌شنبه شرکت‌های مختلف هواپیمایی از سمت تهران به مشهد پرواز دارند و در این بین ارزان‌ترین نرخ مربوط به پرواز ایران‌ایر تور با قیمت ۲۱۴ هزار تومان خواهد بود. پس از آن نرخ‌ها به بیش از ۲۵۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. در این راستا پرواز هواپیمای فوکر ۱۰۰ قشم‌ایر ۳۴۱ هزار تومان خواهد بود که برای روز سه‌شنبه ۱۷ آذر گران‌ترین پرواز به حساب می‌آید. اوضاع بازار در روز چهارشنبه نیز پیچیده‌تر می‌شود، تا جایی که تمام نرخ‌های پروازی در این روز به بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته و میانگین نرخ ۳۵۰ هزار تومان برای یک پرواز رفت از تهران به مشهد محاسبه می‌شود. در این بین پرواز ۲۸۰۶ هواپیمایی معراج که با ایرباس ۳۲۰ انجام خواهد شد برای یک بلیت رفت از تهران به مشهد ۴۸۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. هرچند این رقم‌ها با توجه به پیک سفر زائران به سمت مشهد و نیاز چند میلیونی بازار مطرح شده‌ است، اما رسیدن بلیت تهران – مشهد به مرز نیم‌میلیون تومان، آن هم تنها چند روز پس از آزادسازی نرخ‌ها، این نگرانی را به وجود می‌آورد که در آینده باز هم گران‌فروشی‌هایی از این دست شکل بگیرد.

تعیین نرخ از سوی ایرلاین‌ها

در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها درباره آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از موضوعات مهمی که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا می‌شود این است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ها یا به صورت مستقیم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین مربوطه هستند.

به گزارش مهر، عابدزاده به نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: به طور قطع سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها را پایش می‌کند و اجازه رقابت‌های ناسالم در صنعت حمل و نقل هوایی را نخواهد داد. او با اشاره به اینکه به‌طورقطع نظارت از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و این نظارت‌ها با جدیت اعمال می‌شود، گفت: در فاز نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیرهای پرتردد و پرتقاضا که شرکت‌های هواپیمایی در روز به دفعات در آن مسیرها پرواز دارند آزاد شد. به همین دلیل برخی از مسیرهای شبکه پروازی همچنان تحت کنترل سازمان هواپیمایی قرار دارد. معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر شرکت‌های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای ارائه نرخ‌های متفاوت و متنوع در یک مسیر پروازی را دارا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر شرکت‌های هواپیمایی از شبکه مطلوب رزرو و فروش بلیت برخوردار هستند و امروز این ساختار به لحاظ فروش و تعیین قیمت در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. عابدزاده درباره عدم توسعه ناوگان هوایی به‌رغم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند منتظر خرید هواپیمای نو و ایجاد توسط ایرلاین‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند.

شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند. بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی، افزایش خدمات و کیفیت حمل و نقل هوایی را زاییده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به تبع آن ارتقای توان اقتصادی ایرلاین‌ها عنوان کرد و گفت: عمر بالای ناوگان هوایی تنها به دلیل تحریم‌ها نیست بلکه یکی از دلایل عمر بالای سن ناوگان عدم انگیزه سرمایه گذاران است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ۵۸ درصد از مسافرانی که با هواپیما سفر می‌کنند سالانه بیش از ۱۰ بار از این نوع روش حمل و نقل استفاده می‌کنند. ۱۹ درصد مسافران سالانه هفت تا ۱۰ بار، ۱۸ درصد مسافران بین پنج تا هفت بار، دو درصد سه دفعه و دو درصد دیگر نیز یک بار در سال از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس