تاریخ انتشار: ۲۰ مرد ۱۳۹۵

نخستین نشست تخصصی آیین آواز سه شنبه شب ۱۹ تیر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این برنامه که به دلیل طولانی شدن مراسم رونمایی ازکتاب ردیف “سنتور به گویش صبا ” تازه‌ترین اثر اسماعیل تهرانی در همین فرهنگسرا با یک ساعت تأخیر شروع شد، ابتدا علی شیرازی (دبیر برگزاری و […]


نخستین نشست تخصصی آیین آواز سه شنبه شب ۱۹ تیر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این برنامه که به دلیل طولانی شدن مراسم رونمایی ازکتاب ردیف “سنتور به گویش صبا ” تازه‌ترین اثر اسماعیل تهرانی در همین فرهنگسرا با یک ساعت تأخیر شروع شد، ابتدا علی شیرازی (دبیر برگزاری و کارشناس مجری برنامه) ضمن خوشامدگویی به حاضران درباره علت راه اندازی این برنامه چنین گفت: فکر اصلی ایجاد این برنامه را که قرار است سومین سه شنبه هر ماه برگزار شود، خواننده خوب کشورمان جناب حسام الدین سراج در خلال بحثهایی که زمان حضور من در سلسله برنامه‌های قبلی مان با هم داشتیم به وجود  آورد.


او ادامه داد: آقای سراج معتقد بودند خوب است هر برنامه به یک استاد یا مدرس آواز اختصاص داشته باشد و هنرجویان برگزیده آن مدرس بخصوص هم بقیه برنامه را به خود اختصاص دهند. خب من هم با تلفیق این ایده و فکرهای دیگری که در سر داشتم، پایه آیین آواز را در دو بخش اصلی شامل حضور یک استاد بخصوص به علاوه هنرجویانشان و همچنین طرح مباحث تخصصی و تئوریک در زمینه آواز ریختم. بخش جنبی هم قرار است بر طبق رسم دیرین ویژه برنامه­‌های ما از همین جنس به معرفی چهره­‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده در هنر آواز اختصاص پیدا کند.


این خواننده و پژوهشگر موسیقی ملی در ادامه افزود: آنچه در درجه اهمیت قرار دارد در کنار معرفی چهره­‌های خوب آوازی در این برنامه، همانا بحث­ها تخصصی و موضوع­‌هایی است که تا کنون کمتر به آنها پرداخته شده یا از نظرها دور مانده است».


با این توضیح شیرازی به همراه داود فیاضی،ردیف‌ دان و مدرس آواز و از شاگردان اسماعیل‌خان مهرتاش در جایگاه مخصوصی از صحنه قرار گرفتند و نخستین مبحث با عنوان «جمله‌بندی در آواز خوانی ایرانی»آغاز شد.


شیرازی (کارشناس مجری برنامه) ابتدا ضمن بازتعریف اصطلاح خوب خواندن در آواز ایرانی از دو دیدگاه متفادت میان شنونده خاص و شنونده عام یادآور شد: در نگاه اول شاید خوب خواندن از نظر شنونده عام به داشتن صدای خوب و گرم و رسا در خواننده محدود باشد، در حالی که شنونده خاص و حرفه­ای آواز ایرانی ممکن است به تلفیق شعر و موسیقی و تخطی نکردن خواننده از ردیف و همچنین بافت و انسجام تحریرها و جمله بندی در آواز بیشتر توجه کند.


او افزود: اما نکته جالب این است که هر دو گروه آگاهانه یا ناخودآگاه و البته هر یک کمی تا قسمتی متوجه انسجام آوازهای یک خواننده خب و کامل می­شوند. همچنان که در هنرهای دیگر هم هر مخاطبی به صورت صفر تا صدی و گاه با درصدهای بالا به استحکام یک اثر هنری پی می­برد.


فیاضی نیز در تکمیل موضوع مورد بحث برنامه گفت: اصولاً موضوع جمله بندی در آواز هر خواننده با خواننده دیگر متفاوت است. همچنان که مثلاً درآمد افشاری که استاد دوامی در ردیفشان ارائه می­دهند با درآمد همین مایه در ردیف استاد مهرتاش متفاوت است.


این خواننده بالافاصله پس از گوشزد کردن این نکته به اجرای بدون ساز از روی دو درآمد افشاری به یادگارمانده از ردیف استادان مذکور پرداخت.» فیاضی در ادامه افزود: «البته آنچه در ترکیب و از کار درآمدن جمله بندی در آواز تأثیر بسزایی می­گذارد شعر است. همه می­دانیم که اوزان عروضی تا چه حد بر تلفیق هر بیت یا مصرع از شعر با جمله­های موسیقایی در آواز اثر می­گذارند و ساختار کلی این جمله­ها را تعیین می­کنند.»


در ادامه باز هم فیاضی قطعه­ تحریرهای دیگری را با کشش­های متفاوت اجرا کرد و متذکر شد: «دیگر نکته مهم این است که اساساً قدرت خوانندگی و از جمله توان و ظرفیت تنفسی یک خواننده تأثیر فراوانی در سرو شکل جمله بندیهای آوازی دارد. همچنان که ذوق و قریحه شخص خواننده و پسند شخصی او نیز در شکل و شمایل آوازهایش اثرگذار است.»


با پایان این بخش و قول کارشناس مجری مبنی بر تداوم این بحث در آینده، صادق احمدی هنرجوی برگزیده داود فیاضی روی صحنه آمد. صدای احمدی (متولد ۱۳۶۰ سنقر کلیایی) که مدت پنج سال است به فراگیری آواز مشغول شده، دو تارنواز به نامهای بابک طاهری و حسین طراحی مفرد (هر دو از شاگردان بهاره فیاضی) همراهی کردند. احمدی آوازش را در دستگاه سه گاه تا گوشه حصار ادامه داد و سپس با مرکب خوانی از همین گوشه وارد مایه بیات ترک شد.


در ادامه نیز با تسلط بر سه گاه فرود آمد و قطعه ضربی کوتاهی را در همین دستگاه به همراه نوازندگان عرضه کرد. صدای شخصی احمدی به همراه ژوست خواندن در بیشتر لحظات اجرای این خواننده نوید ظهور یک هنرمند خوب را در آینده داد و کارش با استقبال حاضران روبرو شد.


در بخش بعدی داود فیاضی در همراهی با تارنوازی دختر هنرمندش بهاره فیاضی و همچنین سه تار علیرضا ایلچی (مدیر هنرستان موسیقی پسران تهران) به اجرایی متفاوت از دستگاه نوا پرداخت. صدای شخصی، گرم و ملیح فیاضی به همراه دقتش در جمله بندیها و البته رجوعش به دستگاه نوا که هنوز هم به دلیل ریزه کاریهای خاص این دستگاه کمتر خواننده­ای به سراغ آن می­رود، در کنار هماهنگی خوب گروه که پیداست به سبب همراهی و نسبت خانوادگی سالهاست تمرین دارند عرضه تازه­ای از دستگاه دلنشین نوا را برای حاضران رقم زد. این بخش هم با اجرای ضربی کوتاهی پایان یافت.


در بخش جنبی نخستین نشست آیین آواز هم ابتدا گروه صبا از شهر ستان گلپایگان به خوانندگی محمدرضا محرابی و همراهی سید کمال هجری ویولن، وحید طالبی تار، ناصر اسعدی سنتور و مهدی میرزایی نوازنده تمبک و سرپرست گروه به اجرای قطعاتی در دستگاه شور پرداختند که با آواز محرابی (متولد ۱۳۵۳ گلپایگان) همراه بود.


این خواننده نیز صدایی شخصی دارد و هم در آواز و هم تصنیف در کنار گروهش موفق نشان داد. میزان استقبال از این بخش چنان زیاد بود که کارشناس مجری در چند کلام به توضیح مبحث جلوه گری در آواز ایرانی پرداخت و قول داد که در آینده نزدیک نشستی ویژه از آیین آواز را به این موضوع اختصاص دهد. شیرازی همچنین متذکر شد: من به شخصه معتقدم که یکی از علتهای اصلی افول آواز ایرانی در این زمانه بی توجهی اهالی موسیقی و شاید خود خوانندگان به اهمیت عنصر جذابیت صدا و جلوه گری در خوانندگی است.


در دومین و آخرین بخش از قسمت جنبی برنامه نیز گروه دُردی کشان به سرپرستی و آهنگسازی محمد خالقی (نوازنده سنتور و مؤلف کتابهای تخصصی این ساز مانند لاچین، ترانک، مشکات و نواچین) در کنارسجادسعیدی(سهتار)ویوسفترکمان(تمبک) و مصطفی خالقی (خواننده) روی صحنه ظاهر شدند.


به این ترتیب نخستین شب اجرای «آیین آواز» با تشویق ممتد حاضران به پایان رسید. این برنامه با حضور چهره­هایی مانند علی جهاندار، علی رستمیان، فاضل جمشیدی، سیدعلی مصطفوی (نوازنده تار و سرپرست گروه سرو آزاد)، آرش عزیزی، مازیار عطاریان (آهنگساز)، عظیم زرین کوب، محمد دولوقاجار و علیرضا حاجی طالب (خواننده) همراه بود. نشست بعدی روز سه شنبه ۲۳ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.



منبع:ایلنا

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس