تاریخ انتشار: ۱۴ آبا ۱۳۹۴

در حال حاضر می‌توان مقصر اصلی به وجود آمدن چنین بازار‌هایی را وزرات ارتباطات دانست، زیرا در به دلیل تعلل در ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطاتی و ایجاد سامانه‌ای مجازی به سرگردانی مردم و گسترش دلالی و واسطه گری‌ها دامن زده است.

به گزارش “گذارخبر”  در حالی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعیین نرخ ۹۵۰ هزار تومانی مسیر تهران- نجف توسط سازمان هواپیمایی کشوری از ۵ تا ۱۸ بازارسیاه برای بلیت اربعینآذرماه امسال خبر داد که نرخ پرواز این مسیر در سال گذشته، همزمان با اربعین حسینی، بین ۱/۱ تا ۵/۲ میلیون تومان در نوسان بود. افزایش قیمت بلیت و گسترش واسطه گری و دلالی در ایام پیک فروش بلیت از مشکلاتی است که صرفا مختص به ایام محرم و اربعین نبوده و هر زمان که تقاضا برای بلیت پرواز‌ها افزایش یافته، متعاقب آن گسترش دلالی و ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت نیز گسترش پیدا کرده است. بحث قدرت گرفتن بازار‌های سیاه و افزایش قیمت‌ها در ایام پیک سفر موضوعی است که احتمال دارد در اربعین امسال نیز برای پرواز‌ها به سمت نجف و بغداد تکرار شود. سال گذشته بازار سیاه بلیت هواپیما در این مقطع چنان قوت گرفت که قیمت بلیت سفر به نجف حتی مرز ۵/۲ میلیون تومان را رد کرد. چند ماه بعد از آن نیز با فرا رسیدن ماه اسفند و تعطیلات نوروزی تغییرات اساسی در نرخ بلیت هواپیما و نحوه فروش آن ایجاد شد و نرخ برخی از پرواز‌ها و تور‌های مسافرتی تا چند برابر افزایش یافت. پیش بینی می‌شود امسال نیز اتفاقات سال ۹۳ تکرار شود، زیرا تجربه نشان داده است هر زمان که تقاضا در سفر‌های هواپیمایی افزایش پیدا می‌کند، مشکلات و تخلفات عدیده‌ای در آژانس‌های هواپیمایی رخ می‌دهد.

افزایش نرخ بلیت
در ماه‌ها و سال‌های اخیر چندین و چند بار شاهد اعلام پیش فروش بلیت‌ها از سوی مسئولان بوده‌ایم، اما در عمل برخی ایرلاین‌ها به بهانه آماده نبودن سامانه‌‌هایشان این پیش‌ فروش را به تاخیر انداخته‌اند. از سوی دیگر، همواره این شائبه وجود دارد که آژانس‌های هواپیمایی رغبت بیشتری به فروش بلیت‌ها به شکل چارتری و عرضه آن به برگزارکنندگان تور‌های مسافرتی دارند. همین موضوع باعث افزایش نرخ بلیت‌ها، گسترش بازار سیاه، بهانه آوری‌های مختلف برای نفروختن بلیت و ایجاد بسیاری از تخلفات و مشکلات دیگر می‌شود. با وجود این، مسئولان و نهاد‌های مرتبط صرفا به هشدار بسنده می‌کنند و از مردم می‌خواهند که با تخلفات برخورد کنند. در همین حال برخی از مسئولان مدعی‌اند تخلفات در کمترین سطح اتفاق می‌افتند. اما اگر آنان، تنها یک بار به تراکت‌های تبلیغاتی آژانس‌های هواپیمایی نگاه کنند، متوجه بروز تخلفات در این زمینه می‌شوند. این آژانس‌ها در آگهی‌های خود از فروش بلیت برای تور‌های مسافرتی خبر می‌دهند، اما در این جا سوال پیش می‌آید که با وجود این آگهی‌ها چرا آژانس‌ها در مراجعات فردی از کمبود بلیت می‌نالند؟ همین است که ظن بروز تخلفات در این شرایط افزایش می‌یابد.

تور‌های مسافرتی؛ بدون مجوز
در شرایط پیک فروش، همواره شاهد محدود شدن فروش بلیت‌های تک نفره هستیم و شرکت‌های هواپیمایی فقط اقدام به فروش بلیت به تور‌ها می‌کنند. در این شرایط نهاد‌های نظارتی و کنترلی تنها وعده برخورد با این شرکت‌های هواپیمایی را می‌دهند، اما با نزدیک شدن روز‌های پر فروش هواپیمایی‌ها دوباره شاهد بروز تخلفات و عدم رسیدگی به آنها می‌شویم. این ماجرا سال‌هاست که اتفاق می‌افتد و در این زمینه فقط مردم هستند که متضرر می‌شوند. اما زمانی که نهاد‌ها و سازمان‌های ذی ربط وظیفه کنترل و نظارت را به یکدیگر محول می‌کنند و از رسیدگی به تخلفات سرباز می‌زنند، بهتر است مردم به شکل خود محور از حقوق خود دفاع کنند. اگر در زمان مواجهه با افزایش قیمت و بروز تخلفات مردم از خرید بلیت امتناع ورزند و از طرق دیگری به سفر بپردازند، در مدت کوتاهی از تخلفات جلوگیری می‌شود. البته سازمان هواپیمایی کشوری نیز تاکید می‌کند فروش بلیت هواپیما صرفا توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجاز بوده و فروش بلیت مجزا تحت هر عنوانی اعم از چارتری، مخصوص تور و کمیسیون تور خلاف مقررات است. این سازمان به مسافران هوایی توصیه می‌کند از خرید بلیت از دفاتر فاقد مجوز سازمان هواپیمایی کشوری خودداری کرده و موارد تخلف را گزارش دهند.

تعمیر هواپیما؛ دلیل راه اندازی بازار سیاه
برخی از مسئولان معتقدند ممکن است شرکت‌های هواپیمایی به دلیل برنامه ‌ریزی‌های بازرگانی، چک فنی و یا تعمیر هواپیما هایشان، پیش‌فروش بلیت‌های خود را به تاخیر اندازند، اما با وجود این اظهارات، حقیقت این است که مسافران نوروزی و مسافران زمان‌های پر فروش، هرسال شاهد راه‌اندازی بازار سیاه فروش بلیت‌های هوایی هستند. گواه این مطلب، وضعیتی است که بهمن ماه گذشته شاهد آن بودیم. در حالی که سازمان هواپیمایی کشور زمان رسمی آغاز پیش فروش بلیت‌های نوروزی هواپیما را هفته اول بهمن ‌ماه اعلام کرده بود، بیشتر شرکت‌‌های هواپیمایی هیچ پیش فروشی به صوت تک نفره انجام ندادند. تنها برخی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی، فروش بلیت را در سایت‌های خود آغاز کردند. اما شرکت‌های کوچک‌تر پیش فروش بلیت‌ها را به تعویق انداختند و در قالب چارتر، فروش بلیت‌ها را به آژانس‌ها واگذار کردند. همچنین تور‌هایی که هزینه بیشتری برای خرید بلیت انجام می‌دادند در اولویت فروش آژانس‌های فروش بلیت قرار داشتند. در بازار سیاه آژانس‌های فروش بلیت و هر بازار سیاه دیگری، افراد مختلف به راحتی می‌‌توانند بلیت مورد نیاز مسافران را با قیمت‌های گزاف فروخته و انحصار بازار فروش بلیت را در دست گیرند. حال باید دید با اعلام نرخ بلیت پرواز‌های تهران به عراق باز هم سوءاستفاده‌کنندگان، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند یا سازمان‌های نظارتی بر دلالان غلبه می‌کنند. در این جا باید هشدار داد که صرفا تعیین نرخ از بروز تخلفات جلوگیری نمی‌کند بلکه باید از امروز در فروش این بلیت‌ها کنترل و نظارت را به عمل آورد.

رشد دلالی و بازار سیاه
دلالانی وجود دارند که برای کسب مجوز پروازهای چارتری فعالیت می‌کنند. این افراد که دارای سرمایه زیاد و بعضا اسپانسر یا صاحبان برخی آژانس‌های هواپیمایی هستند، ابتدا به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه می‌کنند و مجوز اجاره آن پرواز یا پروازها را برای مدت مشخصی دریافت می‌کنند. سپس وجه آن پروازها را درتوافق با خط هوایی پیش پرداخت کرده و در واقع مالکیت آن را از آن خود می‌سازند. در نهایت نیز این افراد صندلی‌های خالی را بین آژانس ها، بسته به روابطی که دارند و با قیمتی که خودشان معین می‌کنند، توزیع می‌کنند که همین امر باعث می‌شود مقدار زیادی از بلیت‌ها خارج از شبکه رسمی و بدون لحاظ نرخ‌های مصوب به فروش برسد. این در حالی است که آژانس‌ها نمی‌توانند به‌طور مستقیم پروازهای چارتری را از شرکت‌های هوایی بخرند، بلکه فقط تعداد محدودی آژانس وجود دارند که این ظرفیت را از طریق آن دلالان در اختیار دارند و بین سایران پخش می‌کنند. در این جا شاید بهتر است حق پرواز چارتری ایجاد کرد، بدین معنا که فقط به تعداد کمی از آژانس‌ها اجازه فروش بلیت‌های چارتری داده شود. در این صورت شاید تا حد زیادی بتوان از تخلفات جلوگیری کرد و نحوه کنترل نیز تسهیل می‌شود.

در حال حاضر می‌توان مقصر اصلی به وجود آمدن چنین بازار‌هایی را وزرات ارتباطات دانست، زیرا در به دلیل تعلل در ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطاتی و ایجاد سامانه‌ای مجازی به سرگردانی مردم و گسترش دلالی و واسطه گری‌ها دامن زده است. البته نباید از نقش وزارت صنعت و سازمان هواپیمایی کشور در ساماندهی مشکلات و رفع آن‌ها غافل ماند و می‌توان گفت این دو نهاد نیز در ایجاد مشکلات تاثیرگذار بوده‌اند. در هر حال با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی و همچنین وضع و اصلاح قوانین و مقرات می‌توان از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کرد. در پایان باید گفت نهاد‌های مربوطه علاوه بر اینکه باید این شرایط را اصلاح کنند، پاسخگویی به تخلفات انجام شده در گذشته را نیز نباید از یاد ببرند.

برچسب ها: برچسب‌ها
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس