تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵

اعلام موافقت اصولی برای تاسیس ایرلاین‌های جدید چه اثری بر حمل و نقل هوایی دارد؟ سپیده معظمی: به تازگی وزیر راه و شهرسازی با راه‌اندازی شش ایرلاین جدید در حوزه حمل و نقل هوایی کشور موافقت کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این با هرگونه درخواست مجوز راه‌اندازی شرکت هواپیمایی […]



اعلام موافقت اصولی برای تاسیس ایرلاین‌های جدید چه اثری بر حمل و نقل هوایی دارد؟

سپیده معظمی: به تازگی وزیر راه و شهرسازی با راه‌اندازی شش ایرلاین جدید در حوزه حمل و نقل هوایی کشور موافقت کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این با هرگونه درخواست مجوز راه‌اندازی شرکت هواپیمایی مخالفت شده بود. گفته می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی شرکت‌های هواپیمایی جدید اظهار تمایل کرده بودند، اما به علت ناتوانی در خرید هواپیما و مشکلات تامین مالی با مخالفت وزیر راه و شهرسازی مواجه شده بودند. اما این بار بخت یار سرمایه‌گذاران این عرصه بود و عباس آخوندی با راه‌اندازی شش شرکت هواپیمایی و هلیکوپتری موافقت کرده است.

 اگرچه علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره می‌گوید تعداد درخواست موافقت‌شده هفت شرکت است که شامل پنج شرکت هواپیمایی و دو شرکت هلیکوپتری است. اما موافقت وزیر راه و شهرسازی با راه‌اندازی ایرلاین‌های جدید پایان ماجرا نیست بلکه شروطی هم برای این سرمایه‌گذاران گذاشته شده است و تا مادامی که نتوانند این شروط را محقق کنند مجوز نهایی به آنها داده نخواهد شد. در حال حاضر تنها با تاسیس این ایرلاین‌ها موافقت اصولی شده است.

به گزارش گذارنیوز، مهم‌ترین شرط برای ایجاد ایرلاین‌ها برخورداری از سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی، خریداری پنج فروند هواپیما به صورت ملکی و البته برخوردار بودن از الزام‌های فنی برای هواپیماهاست. همچنین حداقل پنج فروند هواپیما باید تولید سال ۲۰۰۰ به بعد باشد، بنابراین هواپیماهای ساخته‌شده قبل از این تاریخ در این شرط جایی ندارند. البته به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری‌ها که برای نوسازی سیستم‌های حمل و نقل هوایی کشور در نظر گرفته شده، زمینه‌ساز مشکلات برای شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور باشد چراکه تنها بعضی از شرکت‌های موجود در کشور می‌توانند با چنین شرایطی سنخیت داشته باشند و تعدادی از آنها همچنان از داشتن چنین بودجه‌ای محروم هستند در صورتی که باید توانایی هماهنگی با شرایط موجود را داشته باشند.

 البته در این مسیر حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد تا این ایرلاین‌ها نیز، خود را با شرایط موجود وفق دهند. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این رابطه می‌گوید: «با مذاکراتی که با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفته ایرلاین‌های فعال تا پایان آبان‌ماه فرصت دارند طبق مقررات جدید حرکت کنند ولی اگر نتوانند سقف مالی و ناوگان هوایی خود را تا دو ماه دیگر ارتقا دهند مجدداً به آنها فرصت داده خواهد شد.» از طرفی نیز شاهدیم وزارت راه و شهرسازی در پسابرجام اقدامات و مذاکرات بسیاری برای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور انجام داده و به دنبال ایجاد لیزینگ هواپیمایی در جهت تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیماست.

 اگرچه هنوز این تلاش‌ها به علت برخی مشکلات به سرانجام نرسیده است. اما به هر حال باید دید تا چه اندازه امکان امیدواری برای اینکه ایرلاین‌ها جدید بتوانند هواپیمای نو خریداری کنند؛ وجود دارد؟ در حال حاضر حتی با وجودی که در پساتحریم هستیم، شاهدیم ایرلاین‌های فعلی با مشکلات عدیده‌ای برای خرید هواپیماها مواجه‌اند، با وجود این هدف از راه‌اندازی ایرلاین‌های جدید چیست؟ اگر سرمایه‌گذاران ایرلاین‌های موجود نتوانند در مدت زمان مشخص‌شده، سقف مالی و ناوگان هوایی را فراهم کنند سرنوشت آنها چه می‌شود؟ وجود ایرلاین‌ها در صورتی که بتوانند مجوز نهایی را کسب کنند چه پیامدهایی برای بخش حمل و نقل هوایی دارد؟



منبع:گذارنیوز

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس