تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴

بنزینی که با هدف کاهش آلودگی هوا تنها با نام یورو۴ و عاری از کیفیت وارد کشور می‌شود تنفس در هوای شهر را به تنگ آورده و حیات را به شماره می‌اندازد.

به گزارش “گذارخبر”  خودرو یکی از عوامل ایجاد آلودگی هواست و این هوا نیز جز عوامل حیات و سلامت تمام موجودات زنده است حالا اگر خودرو  و سوخت به حرکت درآورنده آن، به افزایش آلاینده‌های هوا کمک کنند چه بر سر زمین، انسان و سایر موجودات زنده در دنیای صنعتی امروز خواهد آمد. با اینکه حرف از واردات بنزین یورو ۲، ۳ و حتی یورو ۴ و مطابقت استاندارد خودروها با این بنزین‌ها زده شده و اقدامات مسئولان برای عملی کردن این اتفاق شروع شده ولی این روزها خبر از نبود کیفیت بنزین‌های وارداتی یورو ۴ به گوش می‌رسد.
**یدک‌کشی نام یورو ۴ در بنزین‌های وارداتی
با اینکه برخی مسئولان از یورو ۴ بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی دم می زنند ولی بنزین های توزیع‌شده به نام یورو ۴ حتی در کلان‌شهرها چندان بوی کیفیتشان به مشام نمی‌رسد.
سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره می‌گوید: خیلی قطعی نیست که تمام بنزین‌هایی که به نام یورو ۴ از خارج وارد می‌شود یورو ۴ باشد، چرا که برخی محموله‌ها در بعضی مواقع نشان از عدم یورو ۴ بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی دارند و حتی در نامه رسمی سازمان استاندارد قید شده که بنزین‌های وارداتی از مبادی شمال کشور غیراستاندارد است.
پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این خصوص معتقد است: اکنون طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد و محیط زیست شاهد مشکل‌دار بودن بنزین‌های وارداتی هستیم.
**ادعای بهره‌مندی کل کشور از بنزین یورو ۴
با اینکه برخی مدعی بهره‌مندی کل کشور از بنزین یورو ۴ هستند ولی انگار این ادعا واقعیت ندارد.

سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره معتقد است: این ادعا که کل کشور از بنزین یورو ۲، ۳ و حتی ۴ بهره‌مند است طبق آمار و ارقام وزارت نفت اصلاً سندیت ندارد و ما در کشور روزانه ۴۲ میلیون لیتر در روز کمبود بنزین یورو ۴ را داریم.

پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این خصوص می‌‌گوید: طبق گزارشی که وزیر نیرو ابتدای امسال به مجلس ارائه داد فقط ۵ تا ۶ مرکز استان از بنزین یورو ۴ بهره‌مند هستند.
**ورود محدود بنزین یورو ۴ به اهواز
با اینکه تنها ۵ تا ۶ مرکز استان از بنزین یورو ۴ بهره‌مند هستند دست سایر شهرها و استان‌های کشور از بنزین یورو ۴کوتاه مانده و اکنون  خبر از ورود بنزین یورو ۴ به اهواز می‌رسد.
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در  این باره می‌گوید: در ۲ ماه گذشته آخرین شهر کشور یعنی اهواز هم از بنزین یورو ۴ برخوردار شده و توزیع گازوئیل و بنزین یورو ۴ در کلان‌شهرها همچنان در حال توزیع است.
اما دهدشتی نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره معتقد است: طبق بررسی‌های اخیر میزان بنزین یورو ۴ وارد شده به اهواز خیلی محدود بوده و تنها در ۲ تا ۳ پمپ بنزین در حال توزیع محدود است.
**کیفیت هوا در گرو کیفیت سوخت
از آن جایی که کیفیت بنزین‌های باک‌ خودروها در میزان آلاینده‌های خروجی اگزوز و میزان آلودگی هوای شهر و در نهایت تنفس انسان‌ها، گیاهان و حیوانات بسیار دخیل است؛ پس هر قدر نظارت، مسئولیت‌پذیری و حساسیت در تولید، واردات و توزیع بنزین‌ها بیشتر شود هوای بهتری نصیب زمین و ساکنان خواهد شد چرا که افزایش آلاینده‌های هوا باعث گرم‌تر شدن زمین و نابودی تدریجی حیات می‌شود و خودروها به عنوان منابع متحرک نقش قابل توجهی در تولید آلاینده‌های هوا و آلودگی آن دارند.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس