تاریخ انتشار: ۱۹ مرد ۱۳۹۵

[ad_1] معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت یافتن سازوکارها و روش‌های جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور گفت: حلقه مفقوده در اجرای این‌گونه طرح‌ها این است که تاکنون پروژه‌های زیرساختی کشور به منابع و بودجه دولت متکی بوده‌اند. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی […]

[ad_1]


معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت یافتن سازوکارها و روش‌های جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور گفت: حلقه مفقوده در اجرای این‌گونه طرح‌ها این است که تاکنون پروژه‌های زیرساختی کشور به منابع و بودجه دولت متکی بوده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه اقتصاد مقاومتی با مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارش های ارائه شده در این جلسه اظهار داشت: گزارش ها حکایت از آن دارد که کارهای مهمی در سراسر کشور در بخش تکمیل زیرساخت ها در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اتکای اقتصاد کشور تا کنون بر درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بوده است، افزود: یکی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی این است که همه ظرفیت های کشور به صورت کامل شناسایی و در جهت توسعه و پیشرفت کشور مورد استفاده قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید مجدد بر لزوم عدم اتکای بر بودجه دولت برای اجرای طرح های زیرساختی کشور خاطرنشان کرد: تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که هرگاه در بودجه دولت محدودیت ایجاد شده است، سرعت اجرای کارهای عمرانی و پروژه های زیرساختی کشور با کندی مواجه شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۲٫۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به خارج از کشور صادر می شود، اظهار داشت: به نظر نمی رسد که قیمت نفت به این زودی ها به میزان سال های گذشته و حدود ۱۰۰ دلار برسد و این یعنی اجرای پروژه های زیرساختی کشور نمی تواند متکی به درآمدهای دولت باشد. 

او افزود: با توجه به کاهش بهای نفت، چشم انداز بودجه دولت در سالهای آینده چشم اندازی روشن نیست از این رو لازم است ساز و کارهای جدیدی برای تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای این طرح ها پیدا کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد: براساس گزارش های وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر نیازمند نوسازی ۶۵ هزار کامیون در کشور هستیم که البته این موضوع یعنی بازار بزرگی برای تولید داخلی کشور فراهم شده است و اگر شرکت های خودرو ساز دنبال افزایش تولید هستند می توانند با تکیه بر این بازار نیز شریک خارجی معتبر برای خود پیدا کرده و نسبت به تولید کامیون اقدام کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: در بخش اتوبوس و ناوگان ریلی نیز همین شرایط وجود دارد و خودرو سازان و صنعت گران کشور می توانند با تکیه بر این بازارها زمینه افزایش تولید خود را برای تامین بازار داخلی و نیز توسعه صادرات فراهم نمایند.

وی اضافه کرد: برخی رشته های صنعتی براساس نیازهای بازار ایجاد می شود و اکنون که گفته شده است ناوگان حمل و نقل کشور نیازمند نوسازی است، این یعنی صنعت گران با تکیه بر این بازار می توانند سرمایه گذاری خود را به این سمت سوق دهند و علاوه بر تامین نیازهای داخل، بازارهای صادراتی نیز برای خود پیدا کنند.

مسکن باید 
جهانگیری در ادامه سخنان خود به بخش مسکن نیز اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت این بخش گفت: بخش مسکن بخشی بسیار تعیین کننده در اقتصاد کشور است که متاسفانه در سالهای گذشته رکود در این بخش لطمه ای جدی به میزان اشتغال و تولید کشور وارد کرد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: هم اکنون نیز اگر به دنبال رونق اقتصادی، افزایش تولید و پاسخگویی به نیاز اشتغال کشور هستیم باید بخش مسکن را فعال کنیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته جلسات خوبی برای بخش مسکن برگزار شده است، افزود: گزارش های وزارت راه و شهرسازی از وضعیت تکمیل پروژه های طرح مسکن مهر بیانگر برنامه ریزی و اقدامات خوب این وزارتخانه است و ما باید تلاش کنیم ضمن رفع نقاط ضعف طرح مسکن مهر، بخش های مثبت آن را تقویت کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه وزارت راه وشهرسازی برای ساماندهی بافت فرسوده گفت: رسیدگی به بافت های فرسوده در داخل شهرها و نیز حاشیه شهرهای بزرگ از جهات گوناگون دارای اهمیت است به خصوص که این موضوع در حاشیه برخی شهرهای بزرگ نظیر تهران می تواند به آسیب های اجتماعی و بحران تبدیل شود.

وی با اشاره به گزارش مدیرعامل بانک مسکن مبنی بر افزایش تسهیلات دهی این بانک در سال جاری افزود: افزایش ارائه تسهیلات بانک مسکن و مجموعه اتفاقاتی که در معاملات مسکن رخ داده نشان دهنده ایجاد تحرک در بخش مسکن است.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از مدیران وزارت راه وشهرسازی خواست به صورت هر دو هفته یکبار گزارشی از روند پیشرفت فیزیکی و اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی ارائه کنند تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بتواند گزارش جامعی از روند اجرای اقتصاد مقاومتی به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ارائه دهد.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه این وزارتخانه، وزارتخانه ای پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازی هم نیاز به سیستم های مهندسی و کنترل پروژه دارد و هم نیازمند پشتیبانی های مالی است.

عباس آخوندی افزود: البته از وضعیت بودجه دولت آگاه هستیم اما تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن کارگاه های مجری پروژه ها نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است و در همین راستا با وجود همه محدودیت ها، وزارت راه و شهرسازی تاکنون این کارگاه ها را فعال نگه داشته است.

[ad_2]

منبع:اقتصادنیوز

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس