تاریخ انتشار: ۱۴ اسف ۱۳۹۳

اتاق بازرگانی در دنیا به عنوان پایگاه و لنگرگاه بخش خصوصی شناخته شده و همواره تلاش کرده از منافع اعضای خود در برابر دولت دفاع کند. در دنیای امروز مالکیت و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی در دست بخش خصوصی است و لذا اتاق هم متعلق به بخش خصوصی است ولی در ایران شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی […]

حمید حسینی

اتاق بازرگانی در دنیا به عنوان پایگاه و لنگرگاه بخش خصوصی شناخته شده و همواره تلاش کرده از منافع اعضای خود در برابر دولت دفاع کند. در دنیای امروز مالکیت و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی در دست بخش خصوصی است و لذا اتاق هم متعلق به بخش خصوصی است ولی در ایران شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی نیز صاحب بنگاه هستند و نمی‌توان اتاق را پارلمان بخش خصوصی نامید. دولت در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق‌ها حضور دارد و در انتخاب هیئت رئیسه اتاق تهران به علت حضور ۲۰ نماینده، دست برتر را دارد و می‌تواند با ائتلاف با هر یک از گروه‌ها، هیئت رئیسه و رئیس اتاق را تعیین کند. با وجود این اشکالات نمی‌توان منکر ظرفیت و پتانسیل اتاق بازرگانی و تاثیرگذاری آن در سرنوشت کشور و بخش خصوصی شد. اگر چه در قانون اتاق نامی از بخش خصوصی نیامده است ولی در قوانین جانبی کشور مانند برنامه پنجم توسعه، قانون بهبود فضای کسب و کار و سایر قوانین، اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی به رسمیت شناخته شده و توانسته است در مراجع تصمیم‌گیری و داوری برای بخش خصوصی حضور داشته باشد. ارتقای جایگاه اتاق و بخش خصوصی نیازمند توجه مسئولان کشور و اعتقاد آنان به بخش خصوصی است. یکی از آگاهترین و با نفوذترین شخصیت‌هایی که اعتقادی راسخ به اتاق و بخش خصوصی دارد آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.نیروهای جوان وتحولخواه که از سال ٨٢ وارد اتاق شده‌اند با ایشان در ارتباط بوده و همه ساله از رهنمودهای ایشان در دیدارهای حضوری بهره مند شده‌اند. ایشان مدیران بخش خصوصی را تشویق به بیان شفاف مسائل و رسانه‌ای کردن مطالبات و ملاقات با مسئولان کشور می‌کند و اعتقاد دارد که بخش خصوصی باید لکوموتیو اقتصاد کشور باشد و تلاش کند تا با برقراری ارتباط با سرمایه گذاران خارجی راه ورود سرمایه، دانش و تکنولوژی را به اقتصاد کشور باز کند. بخش خصوصی توانمند دولت را تشویق می‌کند که بنگاهداری دولت و مداخله در اقتصاد کشور را به حداقل رسانده و باور کند که توسعه روابط تجاری با سایر کشورها مکمل توسعه روابط سیاسی و امنیت ملی خواهد شد. ایشان تحول را ضرورت امروز و نیاز فردای اقتصاد کشور دانسته و بر همکاری تجارت و تولید تاکید دارد و برخلاف بسیاری از مدیران که راه نجات کشور را فقط در تولید می‌دانند ایشان به همکاری و وابستگی متقابل صنعت و تجارت تاکید دارند. حمایت‌های آیت‌ا… هاشمی از بخش خصوصی و نیروهای بالنده اتاق بازرگانی باعث شد که اتاقها در این سالها مسیر رو به رشدی طی کنند و در تحولات اقتصادی کشور تاثیرگذار باشند. رشد اقتصادی کشور در سال٩٣ ناشی از سه عامل بوده است: ۱- افزایش قدرت وام دهی بانکها، ۲- رشد واردات، ۳- تخصیص بودجه عمرانی مناسب توسط دولت. اما اتاق بازرگانی در این راستا نقشی داشته است؟ قطعا گفتمان‌سازی اتاق‌های بازرگانی درباره مشکل نقدینگی بنگاه‌های بخش خصوصی و بنگاهداری بانکها باعث شد تا بانک مرکزی نظارت بیشتری بر اعطای تسهیلات توسط بانکها اعمال کرده و کنترل کند که حداقل امسال بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مولد و تولیدی کشور پرداخت شود. دومین عامل رشد اقتصادی افزایش واردات مواد اولیه و کالاهای نیم‌ساخته بوده که توسط اعضای اتاق صورت گرفته است و رشد ۱۵درصدی واردات به افزایش صادرات و تولید کشور کمک کرده است.عامل سوم که افزایش بودجه عمرانی کشور و تخصیص حدود ۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار در سالهای ۹۲ و ۹۳ بوده از افتخارات دولت روحانی است که قطعا اتاق بازرگانی مشوق دولت در این رابطه بوده است. اگر اتاق بازرگانی آینده مدیرانی شجاع، از جنس بخش خصوصی و با نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشد قادر است در پرتوی روابط خارجی مساعدی که ایجاد خواهد شد در جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش روابط تجاری پیشقدم باشد و تلاش کند که رویه‌های ضدرقابتی دولت را اصلاح کند و این کار فقط با حضور هواخواهان «داشتن اتاق سفید» و معتقد به «اقتصاد سفید» ممکن خواهد بود.

نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس