تاریخ انتشار: ۳۱ شهر ۱۳۹۵

مدیرعامل ایکاپ با ترسیم وضعیت آینده پژو در ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا پژو سهم خود در بازار خودرو ایران را بالا می‌برد؟ به گزارش اقتصادنیوز، مدیرعامل ایکاپ با ترسیم وضعیت آینده پژو در ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا پژو سهم خود در بازار خودرو ایران را بالا […]



مدیرعامل ایکاپ با ترسیم وضعیت آینده پژو در ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا پژو سهم خود در بازار خودرو ایران را بالا می‌برد؟

به گزارش اقتصادنیوز، مدیرعامل ایکاپ با ترسیم وضعیت آینده پژو در ایران به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا پژو سهم خود در بازار خودرو ایران را بالا می‌برد؟

محمدرضا معتمد
در این مورد معتقد است: صنعت خودرو در تمامی کشورهای در حال توسعه، در کنار صنعت ساختمان، موتور محرک سایر بخش‌ها محسوب شده و توانایی ارتقای همه‌جانبه کشور را دارد. این صنعت با ۶۰ صنعت دیگر مرتبط بوده و بیشتر رشته‌های دانشگاهی را دربر می‌گیرد. همچنین شرکت‌های صاحب تکنولوژی نیز علاقه وافر به حضور در این کشورها دارند. بدیهی است رشد اقتصادی این کشورها با افزایش درآمدهای سرانه مرتبط شده و یکی از مهم‌ترین محل‌های صرف درآمد سرانه خانوارها، بخش حمل و نقل و خودرو شخصی است.

مدیرعامل ایکاپ در ادامه تحلیل خود که در شماره ۱۹۳ هفته‌نامه تجارت‌فردا منتشر شده، نوشته است: از دیگر نکات مهم انتخاب یک کشور هدف، میزان جمعیت و همچنین جمعیت پیرامونی آن برای امکان توسعه هرچه بیشتر و استفاده از مزیت اندازه و توان اقتصادی برای عرضه محصولات بیشتر با قیمت کمتر، به منظور قدرت رقابت است.
دسترسی به منابع ارزان اعم از منابع معدنی یا نیروی کار، دیگر نکته‌ای است که به شدت در مرکز توجه قرار دارد. نیروهای متخصص و مراکز علمی قوی به منظور پشتیبانی از تکنولوژی‌های به کار گرفته‌شده در این صنعت اعم از خطوط تولید قطعات و محصولات یا خود محصولات است که وزنه انتخاب کشور هدف برای شروع کار در آن را سنگین‌تر می‌کند.

به‌کارگیری مهندسان و متخصصان بومی،‌ علاوه بر ایجاد کاهش هزینه، در اشتغال‌زایی کشور مربوطه نیز نقش داشته و با توجه به ارتباط کارکنان بومی با بدنه جامعه می‌تواند سبب جاذبه و احساس مثبت در جامعه و سطح تصمیم‌گیری در خصوص آن شرکت شود.

نکته دیگر اینکه با توجه به سیالیت بیش از حد سرمایه در بازارهای جهانی و شرایطی که هر روز برای جابه‌جایی آن سهل‌تر می‌شود و همچنین دیربازده بودن صنایع خودرو، کشور هدف به منظور استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی باید شرایطی امن در سطح ملی و بین‌المللی برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کند.

در این بخش نگاهی مجدد به مجموعه عواملی که شکل‌دهنده یک اتحاد استراتژیک با صنعت خودرو جهانی است، می‌اندازیم.

در حال حاضر نگاه‌ها به سمت ایران جلب شده و حضور بی‌سابقه معتبرترین شرکت‌های دنیا برای حضور در این بازار موید این مطلب است. صف کشیدن هیات‌های اقتصادی و تجاری و برگزاری همایش‌های مختلف و از جمله خودرویی پررونق، از دیگر مثال‌های این مساله است.

همچنین در خصوص نیروهای متخصص باید گفت ایران با سابقه طولانی در صنعت خودرو در قالب شرکت‌های بزرگ و کوچک، توانسته کادری مجرب از مدیران را پرورش دهد تا در حال حاضر بتوانند در خیزش دوباره این صنعت گره‌گشا شده

و یار شاطر باشند. از طرفی، ایران با قرار گرفتن در کنار روسیه و آمریکا به عنوان عرضه‌کننده بیشترین مهندس در سطح دنیا، توانایی تامین نیروی تحقیق و توسعه را به گونه‌ای بی‌نظیر داراست.

مجموعه این مدیران و متخصصان نه‌تنها می‌توانند نیازهای اولیه صنعت رو به رشد خودرو را پاسخگو باشند که می‌توانند در پیچیده‌ترین بخش‌های این صنعت نیز ایفای نقش کرده و با بومی‌سازی تکنولوژی‌های مدرن صنعت خودرو علاوه بر ایجاد ثروت ملی، همبستگی صنعت خودرو ایران با دنیا را نیز افزایش دهند.

وجود جامعه نسبتاً جوان و آمارهایی که نویدبخش بروز یک پنجره جمعیتی جدید است، می‌تواند نیروی کار این صنعت را که اتفاقاً به شدت به نیروی انسانی نیمه‌متخصص وابسته است، تامین کند.

اگر نیاز این صنعت از منظر مواد اولیه را مدنظر قرار دهیم، ایران با حضور در فهرست ۱۰ کشور اول منابع معدنی و اولیه دنیا، بهترین موقعیت را در غرب آسیا دارد و می‌تواند ضمن ایجاد رونق محلی از طریق بهره‌برداری از این منابع، حداکثر ارزش‌افزوده را در داخل کشور داشته و به افزایش ثروت ملی کمک کند.

بر کسی پوشیده نیست که نیاز عمده صنعت خودرو، به مواد فلزی، پلیمری و شیشه است که اتفاقاً هر سه در کشور ایران به وفور یافت می‌شود. در کنار این موضوع، داشتن یکی از بالاترین نسبت‌های تولید ناخالص صنعتی به کل تولید ناخالص ملی در منطقه، این مساله را محرز می‌کند که به لحاظ پایه و زیرساخت‌های صنعتی، یکی از مجهزترین کشورها در این زمینه در منطقه هستیم. به عبارت بهتر، تقریباً صنعتی در دنیا نیست که نشانی از آن در ایران نباشد. در نهایت اینکه قرار گرفتن در منطقه‌ای با بیش از ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت و مرزهای گسترده آبی و زمینی برای ایجاد هاب تولید، از دیگر مزیت‌های ایران بوده و به نظر می‌رسد این مزیت همان‌گونه که باستان‌شناسان کشورمان (با بررسی تمدن‌های چندین هزارساله سیلک و جیرفت و سیستان، تولید بیش از نیاز آن تمدن‌ها را که بیانگر قطب تولید بوده است) کشف کرده‌اند، مزیتی دیرپا و ماندگار برای این مرز و بوم خواهد بود. تمامی این مطالب در مقدمه، نشان از دلیل شوق شرکت‌های خودروسازی برای حضور در بازار خودرو ایران است. در ادامه بحث به موضوع و موضع شرکت پژو در قبال این بازار می‌پردازیم.

این شرکت با سابقه‌ای بیست و چندساله در بازار ایران و ارائه برخی محصولات موفق جهانی مانند پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ جایگاه مناسبی در ذهنیت مشتری ایران داشته و دارد.
هر چند برخی اقدامات سیاسی نظیر ترک بی‌موقع بازار ایران، سبب بی‌اعتمادی دولتمردان و تصمیم‌گیران نسبت به این شرکت شد، ولی پژو با پذیرش شرایط طرف ایرانی خود سعی در ترمیم این نقصان داشته و یکی از گام‌های رو به جلوی خودروساز فرانسوی را می‌توان حضور این شرکت در بخش سرمایه‌گذاری تولید، محصول و خدمات دانست که نوعی تضمین برای اجرای قرارداد است.

در قرارداد جدید همچنین سه محصول موفق، جدید و پرفروش این شرکت که حداکثر حجم قطعات مشترک را نیز با یکدیگر دارند انتخاب شده تا با هم‌افزایی ایجاد‌شده بتوان از مزیت اندازه و توان اقتصادی بهره‌مند شد.

نکته مهم در خصوص این قرارداد، جدیت شرکت پژو به ایجاد هاب منطقه‌ای با توجه به نبود سایت‌های تولیدی بزرگ در این بخش از جهان است که نشان از برنامه‌ریزی بلندمدت این شرکت در بازار ایران و منطقه دارد. بدیهی است با حضور پژو تعداد زیادی از قطعه‌سازان این شرکت نیز در ایران در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم، یا مشارکت تجاری با قطعه‌سازان ایران حضور یافته و ضمن کمک به اهداف این پروژه و بسترسازی برای حضور سایر خودروسازان (سازندگان جهانی اکثر خودروسازان معتبر، شرکت‌های مشابهی هستند)، ارتباط صنعت قطعه‌سازی ایران با جهان را برقرار می‌کند.

از آنجا که مزیت اندازه اقتصادی در قطعه‌سازی مهم‌تر از خودروسازی است، با ایجاد بازارهای جهانی می‌توان بقا و رشد شرکت‌های ایرانی را تضمین کرد. البته این کار نیاز به همت متقابل قطعه‌سازان ایرانی برای پذیرش شرایط جدید و پوست‌اندازی جدی و بازنگری در روش‌های کاری آنها را نیز ضروری می‌سازد.

اما در خصوص محصولات انتخاب‌شده در این مقطع که به طور قطع در آینده به فهرست آنها اضافه می‌شود، سعی شده ضمن در نظر گرفتن تمامی استانداردهای رفاهی و ایمنی لازم، بالاترین سطح نیاز بازار و مشتری نیز لحاظ و پوشش داده شود. به همین منظور سدان پژو ۳۰۱ برای خانواده‌های متوسط، پژو ۲۰۸ برای خانواده‌های جوان، پژو ۲۰۰۸ به منظور ارائه پاسخی مناسب به نیاز روزافزون خودروهای SUV که همچنین هزینه‌های نگه‌داشت کمی داشته باشند، انتخاب و مطابق برنامه و زمان‌بندی ارائه می‌شوند.

در نهایت لازم است تاکید شود که این پروژه مختص به ایران‌خودرو نبوده و متعلق به تمامی بخش‌های صنعت و جامعه ایران است و تلاش دارد با فشردن دست همکاری تمامی طیف‌ها از موافقان و منتقدان راهی جدید در توسعه صنعت خودرو در کشور باز کند.



منبع:اقتصادنیوز

۰۰

برچسب ها:
نظرات شما

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس